Miten minusta tuli työntekijälähettiläs?

Miten minusta tuli työntekijälähettiläs?

Miten minusta tuli työntekijälähettiläs?

Työntekijälähettiläs – termi, johon olen useaan kertaan törmännyt tulokkaana Eminessä. Hiljattain tajusin olevani oikeastaan itsekin sellainen, vähän sattumalta. Viestin nimittäin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa myös työpaikkaani liittyvistä asioista osana jokapäiväistä arkea.

Millaisia viestejä työntekijälähettiläs, tai kuten itse sanon, työntekijävaikuttaja, jakaa ja missä kanavassa? Ja eritoten, miksi? Mikä saa työntekijälähettilään viestimään työpaikastaan sosiaalisessa mediassa?

Näitä asioita käsittelen Tulokaskokemuksia -juttusarjan neljännessä osassa omien eminaattorikokemusteni kautta. Blogiartikkelin lopussa jaan myös 3 vinkkiä siihen, kuinka tehdä tulokkaasta työntekijälähettiläs.

Mitä työntekijälähettiläs jakaa sosiaalisessa mediassa?

Oman kokemukseni mukaan työntekijälähettilään julkaisemat viestit jakaantuvat kahteen osaan.

Viihteelliseksi sisällöksi luen kaikki työkavereihin, työtehtäviin ja toimistoon liittyvän behind the scenes -tyyppisen materiaalin. Julkaisen itse spontaanisti kuvia ja videoita päivittäisistä työtehtävistä, tiimikavereista, toimiston yksityiskohdista, lounashetkistä tai muista hauskoista ja ajankohtaisista sattumista työpäivän aikana.

Ammatilliseksi sisällöksi miellän kaikki melko tarkkaan tai hyvinkin suunnitelmallisesti toteutetut julkaisut. Olen markkinoinut sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Tulokaskokemus-juttusarjaani sekä Eminen uusia blogiartikkeleita ja Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksoja. Lisäksi viestin aktiivisesti omasta kehitysprosessistani ja asiantuntijuuteni rakentumisesta Eminessä. Nämä julkaisut saattavat joskus olla spontaanejakin, mutta yleensä harkittuja viestejä, joita hyödynnän ammatillisen kasvuni viestimiseen.

Käyttämäni sosiaalisen median kanavat työntekijälähettiläänä

Käytän ahkerasti kahta sosiaalisen median kanavaa: Instagramia sekä LinkedIniä.

Instagram toimii minulle alustana jakaa erityisesti viihteellistä ja arkista sisältöä. Käytän viikoittain Instagramin Stories -ominaisuutta ja jaan behind the scenes -materiaalia elämästäni. Työllä on omassa elämässäni merkityksellinen rooli, joten julkaisen omassa profiilissani paljonkin kuvia tai videoita eminaattorielämästä täällä Eminelandissa. En tee sitä tarkoituksella markkinoidakseni omaa työpaikkaani, vaan jaan arkista elämääni seuraajille. Voisin siis todeta olevani työntekijälähettiläs ikään kuin tiedostamattani.

LinkedIn on itselleni tärkeä ammatillisen verkoston ja oman asiantuntijabrändini rakentamisen kanava. Olen oppinut Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastia kuunnellessa systemaattisesta ja pitkäjänteisestä markkinointiviestinnästä. Tuohon ohjenuoraan olen muuten tarttunut LinkedInissä jo ennen eminaattoriuraani.

Lähes poikkeuksetta joka perjantai julkaistavalle #noinviikonfiilikset -juttusarjalleni on lyhyessä ajassa rakentunut jo oma yleisönsä. Olen kuullut viikon fiiliksiäni ja kiinnostavia tapahtumia odotettavan innolla. Tuntuu aika huikealta!

Rakennan LinkedInissä myös aktiivisesti omaa asiantuntijabrändiäni ja rooliani yhtenä Eminen ammattitaitoisista osaajista. Keskustelen mielelläni osaamisalueeni aiheista muiden alan ammattilaisten kanssa, ja jaan omia oivalluksiani verkostolleni. Jakaessani omaa osaamistani, viestin myös Eminen uusista blogiartikkeleista, podcasteista ja Vaikuttava Työnantajabrändi -konseptista ihan luonnostaan – kuin työntekijälähettiläs konsanaan!

Sosiaalisen median velhot Leo ja Eve osaamisensa ytimessä!

Miksi puhun työpaikastani sosiaalisessa mediassa?

Olen todellakin työntekijälähettiläs, tai työntekijävaikuttaja, kuten me täällä Eminessä sanomme – mutta miksi? Siihen on oikeastaan vain kaksi syytä.

  1. Eminessä olen saanut työntekijänä juuri sitä, mitä odotin. Eminen arvot, työnantajalupaus sekä oma tapamme lunastaa asiakaslupausta ovat kirjattuna avoimesti verkkosivuillemme. Ne eivät ole tuulesta temmattua sanahelinää tai kivalta kuulostavia termejä. Nuo viestit nousevat suoraan omasta strategisesta yrityskulttuuristamme.Olin jo yli vuosi sitten vaikuttunut Eminestä ja olen sitä vieläkin. Minulle on todella merkityksellistä olla täällä töissä. Minulle on merkityksellistä tehdä työtä, johon uskon ja työskennellä ihmisten kanssa, jotka jakavat samoja intohimonkohteita. Tästä viestin mielelläni myös ulospäin sosiaalisessa mediassa.
  1. Suuntaan sisällöntuotannon ja markkinointiviestinnän asiantuntijaksi. Emine on työnantajabrändin rakentamisen edelläkävijäyritys sekä alan suunnannäyttäjä. Olemme pieni yritys, mutta sitäkin pippurisempi ja kovatasoisempi. Uusimpana tulokkaana myös minun on astuttava suunnannäyttäjän saappaisiin ja ansaittava roolini asiakkaidemme opastajana.Juuri tämän takia koen erittäin tärkeäksi oman asiantuntijabrändini rakentamisen sosiaalisessa mediassa. Haluan jakaa oivalluksiani sekä osaamistani muille, mutta viestiä samalla myös siitä, että Eminessä apuuni voi luottaa rekrytoinnin, hakijakokemuksen, työnantajabrändin ja sisällöntuotannon haasteissa. Tämä on tärkeää myös Eminen liiketoiminnan kannalta.

3 vinkkiä, kuinka tehdä tulokkaasta työntekijälähettiläs

  1. Rekrytoi juuri teidän strategiseen yrityskulttuuriinne, arvoihinne ja missioonne sitoutunut ja motivoitunut hakija.
  2. Lunasta julkisesti kertomanne työnantajalupausksenne tulokkaalle. Kun lupaus ja todellisuus kohtaavat, kokemusten jakamista ei voi estää!
  3. Rohkaise ja kannusta tulokasta rakentamaan omaa asiantuntijabrändiään sosiaalisessa mediassa. Samalla hän viestii myös teistä yrityksenä ja työnantajana.

 

Minut löydät LinkedInistä täältä ja Instagramista nimimerkillä @eveliinar.

——

Tutustu Tulokaskokemuksia -juttusarjan aiempiin osiin:

>> Osa 1: Uuden työn aloittaminen ja ensivaikutelma

>> Osa 2: 5 + 1 kysymystä, joihin tulokas etsii vastauksia työsuhteensa alussa

>> Osa 3: Miten Inhouse-HR ja HR-konsultti eroavat toisistaan?

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.