Eminen blogi

Miltä rekrytoinnin onnistuminen näyttää? Podcast jakso #85

Miltä rekrytoinnin onnistuminen näyttää? Podcast jakso #85

Mistä tietää, onnistuiko rekrytointi?

Miten rekrytointionnistumista voidaan parantaa?

Miten rekrytointionnistumista mitataan?

Rekrytoinneissa onnistuminen on tärkeää, sillä jokainen rekrytointi on kulu, jonka sen maksaja haluaa kääntyvän mahdollisimman nopeasti investoinniksi.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan, mitä rekrytoinnin onnistuminen tarkoittaa ja miten rekrytoinneissa onnistumista voidaan maksimoida.

Miltä rekrytoinnin onnistuminen näyttää?

Nopeasti ajateltuna rekrytoinnin onnistuminen tarkoittaa solmittua työsuhdetta, eli allekirjoitettua työsopimusta. Mutta mitä jos uusi työntekijä päättää lähteä jo kuukauden päästä työsuhteen aloituksesta? Rekrytointi ei olekaan enää onnistunut. Mitä jos työnantaja päättää purkaa työsuhteen koeaikapurkuna? Rekrytointi ei tainnutkaan olla niin kovin onnistunut.

Rekrytoinnin onnistuminen näyttää erilaiselta riippuen kuka katsoo ja missä vaiheessa aikajanaa asiaa tarkastellaan. Rekrytoinnin onnistumista on mahdoton mitata, ellemme ole määrittäneet onnistumisen kriteereitä palkkaamisen prosessin eri vaiheisiin ja eri vastuisiin.

Nopeasti ajateltuna rekrytoinnin onnistuminen tarkoittaa solmittua työsuhdetta. Mitä jos työsuhde purkaantuukin jo koeajan kuluessa? Rekrytointi ei tainnutkaan olla niin kovin onnistunut.

Rekrytointiprosessin, eli ehdokkaiden löytämisen ja laadullistamisen mittarit eroavat työsuhteen solmimisen tavoitteista ja mittareista. Perehdytykselle on syytä asettaa onnistumisen kriteerit ja mittarit, mutta ne vasta eroavatkin rekrytointiprosessin aikaisista tavoitteista ja mittareista. Jos työsuhde kuitenkin päättyy kannattamattomana, eli liian varhain suhteessa rekrytointiin, perehtymiseen ja tuottavan työn vaiheeseen siirtymiseen nähden, ei rekrytointi voinut olla onnistunut. 

Jos perehdytys ei vastaa asetetteuihin tavoitteisiin ja työn tuottavuus viivästyy, tai työsuhde päättyy ennen aikojaan, kenen “vika” se oli? Kuka epäonnistui? Oliko se rekrytoijan syy, rekrytoivan esimiehen syy vaiko uuden työntekijän?

Rekrytoinnin onnistuminen ei ole yksiselitteinen asia. Siksi rekrytoinnille pitää asettaa selkeät tavoitteet ja tavoitteille selkeät mittarit, ennen kuin rekrytoinnissa onnistumista voidaan millään lailla laadullisesti arvioida.

Jakson sisältö

  • Rekrytointiprosessin osapuolet
  • Miltä rekrytoinnissa onnistuminen näyttää eri osapuolten näkökulmista
  • Miltä epäonnistunut rekrytointi näyttää
  • Mitä mittareita rekrytoinnissa voi olla
  • Mikä on rekrytoinnin mittarien rooli
  • Ketkä kaikki lopulta vaikuttavat rekrytoinnin onnistumiseen
  • Miten rekrytointionnistumista voidaan parantaa

Valmennus: Paranna hakijakokemusta 6 askeleen rekrytointimarkkinoinnin mallilla >>

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 46:32 min

Vaikuttava Työnantajabrändi -strategia työpaja banner 2019

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa – Podcast jakso #84

Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa – Podcast jakso #84

Mitä brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa tarkoittaa?

Miten brändiä voidaan rakentaa sosiaalisessa mediassa?

Eroaako sosiaalisessa mediassa tapahtuva henkilöbrändin, asiantuntijabrändin, työnantajabrändin tai yritysbrändin rakentaminen jotenkin toisistaan?

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa kerron, miten Vaikuttava Työnantajabrändi©️ -konseptia voi hyödyntää brändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa.  

Mitä brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa tarkoittaa?

Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa itselle tai yritykselle on tietoista markkinointiviestintää, jonka tavoitteena on erottua itse tai erottaa brändin rakentamisen kohde muista vastaavista. Hyödynnämme sosiaalisen median mahdollisuuksia, kuten nopeaa ja kustannustehokasta viestin välittämistä, vuoropuhelua ja laajaa verkostoitumista synnyttääksemme käsityksiä siitä, mitä brändi edustaa ja kenen elämästä se voi tehdä parempaa.

Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa tarkoittaa käytännössä:

  1. Voitamme systemaattisella markkinointiviestinnällä tavoittelemamme yleisön huomion yhä uudelleen ja uudelleen kilpailevien markkinointiviestien joukossa.
  2. Syvennämme tavoittelemamme yleisön tietoisuutta meistä sanoma kerrallaan.
  3. Kasvatamme tavoittelemamme yleisön mieltymystä meihin kokemus kerrallaan.
  4. Ja pyrimme palauttamaan antamamme arvon takaisin konversioiden muodossa.

Kuuntele jakso 

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 29:28 min

Vaikuttava Työnantajabrändi -strategia työpaja banner 2019

Jakson sisältö

Tämä jakso kiteyttää brändin rakentamisen kokonaisuuden Vaikuttava Työnantajabrändi -konseptia ja markkinoinnin metodia hyödyntäen.

  • Mitä brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa pitää sisällään?
  • Mitä sinun pitää ottaa huomioon, jos haluat rakentaa brändiä sosiaalisessa mediassa?
  • Mitä työ sinulta edellyttää?
  • Action Steps – Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? 

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

Henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi? Podcast jakso #83

Henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi? Podcast jakso #83

Henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi?

Miten ne eroavat toisistaan? Vai eroavatko mitenkään?

Miksi henkilöbrändi ärsyttää meitä aiheena? 

Onko tällä lopulta mitään merkitystä?

Kerroin tämän podcastin jaksossa 81, miten minä olen rakentanut oman asiantuntijabrändini ja mitä hyötyä siitä on minulle ollut. Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa kerron, miten ja miksi minä erottelen toisistaan henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin.

Henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi?

Koska kuuntelet Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastia, sinulla on todennäköisesti vähintään kiinnostusta, kenties jopa ammatillinen tarve rakentaa omaa brändiäsi. Olet todennäköisesti tunnistanut, miksi tänä päivänä kaiken informaatiokohinan keskellä on koko ajan tarpeellisempaa erottua joukosta saavuttaakseen omat tavoitteensa ja pyrkimyksensä tehokkaammin ja varmemmin.

Henkilöbrändi tai asiantuntijabrändi on aiheena sellainen, joka koskettaa siksi sinua. Veikkaan, että kuuntelit tuon mainitsemani jakson 81, jossa kerroin oman tarinani kautta asiantuntijabrändini syntymisestä. Kenties mietit, miten sinä voit kasvattaa omaa vaikuttavuuttasi rekrytoijana, asiantuntijana tai yrittäjänä.

Olet sitten yrittäjä, kuten minä, paljon rekrytoiva esimies tai HR-osaaja, tai asiantuntija-ajatustyöläinen, myös sinun on mahdollista profiloitua ja hyödyntää modernin markkinoinnin keinoja saavuttaaksesi joko itse itsellesi tai sinulle asetetut tavoitteet.

Henkilöbrändi tuntuu ärsyttävän montaa sellaista, jotka eivät koe omakseen sosiaalisessa mediassa elämänsä esittelemistä ja omaisuutensa esittelemistä. Minäkin mietin pitkään, miksi en oikein löydä itseäni siitä maailmasta. Kunnes hoksasin, että minun luonteelleni ei varsinaisesti sovi henkilöbrändi-orientoitunut sosiaalisessa mediassa esiintyminen. Minun persoonaani istuu paremmin asiantuntijakärjellä esiintyminen

Ymmärrys henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin eroista auttoi minua löytämään itselleni sopivan tavan hyödyntää massasta erottautumista. Ja mitä paremmin olen tämän tiedostanut, sitä helpompaa minulle on ollut myös kehittää omaa työkalupakkiani oman brändini rakentamisessa.

Kerron tässä podcastin jaksossa, miten minä erottelen henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin. Kenties tämä avaa myös sinulle uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia löytää itsellesi parhaiten sopiva tapa hyödyntää sosiaalista mediaa ja markkinointia omien ammatillisten tavoitteidesi ja pyrkimystesi saavuttamiseksi.

Kuuntele jakso


Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 29:17 min

Mikä on henkilöbrändi?

Henkilöbrändi on minun mielestäni nimenomaan kyseisen henkilön brändi. Se nostaa itse henkilön keskiöön ja rakentaa mielikuvaa hänen luonteestaan, mieltymyksistään ja valinnoistaan. Hänen jakamansa viestit eivät välttämättä kerro lainkaan, missä hänen ammatilliset lahjansa ja kykynsä ovat. Tai mikä on hänen osaamisensa. Hän ei välttämättä edes myy osaamistaan vaan itseään välineenä.   

Hänelle on luontevaa jakaa arkeaan ja elämäänsä hyvinkin läheltä. Keskustella suuren yleisön kanssa hyvinkin henkilökohtaisista asioista, elämän ala- ja ylämäistä. Hän ei epäröi tuoda läheisiään julki ja avata oveaan meille omaan kotiinsa.

Henkilöbrändäys tarkoittaa minulle siis sitä, että yksilö rakentaa julkista mielikuvaa itsestään esittelemällä elämäänsä, itseään ja omaisuuttaan seuraajilleen. Mutta älä hermostu minulle vielä. En näe tätä lainkaan negatiivisena ilmiönä. Yritän tällä kärjistyksellä selkeyttää näkemääni eroa henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin välillä. Odota siis vielä hetki, että saan kerrottua ajatukseni loppuun.

Mikä on asiantuntijabrändi?

Asiantuntijabrändi on puolestaan jonkin asian asiantuntijan tietoinen tapa asemoida itsensä omassa markkinassaan muista vastaavista osaajista erottuvana, erilaisena tekijänä ja toimijana. Asiantuntijabrändi perustuu oman asiantuntemuksen, eli tietyn osaamisen kuvaamiseen, esimerkkien antamiseen ja yleisön puolelle voittamiseen valitun asiantuntemuksen edustajana.

Hänen viestinsä sisällöt keskittyvät hänen asiantuntemukseensa liittyviin aiheisiin ja teemoihin, ja hänen yleisönsä edustaa todennäköisesti enemmän hänen asiantuntemuksensa kautta tulevaa yleisöä kuin hänen persoonansa kautta tulevaa yleisöä.

Asiantuntijakin tarvitsee henkilökohtaisuutta brändiinsä

Ihmiseltä ihmiselle, henkilökohtaisuus ja aitous ovat olleet vahvan brändin ytimessä jo pitkään. Minusta asiantuntija, joka ei anna itsestään mitään muuta kuin asiaa epäonnistuu brändin rakentamisessa. Brändi muodostuu vasta sillä tasolla, jossa yleisössä herää emotionaalisia reaktioita ja tuntemuksia tätä henkilöä ja hänen asiaansa kohtaa. 

Voimme miettiä jotain todella klassista esimerkkiä, vaikkapa yleistä mielikuvaa tutkijoista. He ovat todella syviä asiantuntijoita. He ovat viettäneet vuosikausia asiaansa tutkien ja siihen paneutuen. On selvää, että heillä olisi paljon annettavaa asiantuntijana. Mutta pelkkä asia ei herätä samanlaisia tunnekokemuksia kuin ihminen asiaan kytkettynä.

Vahvimmat brändit syntyvät siinä pisteessä, jossa vastaanottaja kokee voimakasta samaistumista ja mielten yhteyttä viestin kertojaan ja hänen sanomaansa. Siksi asiantuntijabrändi ei voi syntyä ilman henkilön kytkemistä asiaan.

Toisin sanoen: henkilöbrändillä ja asiantuntijabrändillä on paljon yhteistä, mutta kehittyessään, ne lähtevät selkeästi omille poluilleen.

Kuuntele tämä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jakso ja kerron sinulle tarkemmin, miksi ja miten minä erotan henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin.

Olen muuten maininnut tässä jaksossa muun muassa ystäväni Elina Koivumäen, jota pidän suorastaan henkilöbrändikuningattarena. Minusta ei olisi rakentamaan brändiä Elinan tavalla, mutta hänen luonteeseensa ja persoonaansa hänen tapansa sopii täydellisesti!

Lisäksi mainitsen muutaman muunkin tunnetun henkilön, ja kerron samalla kumpaa brändityyppiä he mielestäni edustavat ja miksi. 

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.