Miten Inhouse-HR ja HR-konsultti eroavat toisistaan?

Miten Inhouse-HR ja HR-konsultti eroavat toisistaan?

Miten Inhouse-HR ja HR-konsultti eroavat toisistaan?

Tässä Tulokaskokemuksia -juttusarjani kolmannessa osassa pohdin, miten Inhouse-HR ja HR-konsultti eroavat toisistaan.

Ennen Emineen tuloani työskentelin noin vuoden Inhouse-HR -roolissa. Emineen hakiessani minua tietysti mietitytti tulenko olemaan uskottava asiantuntija HR-konsultti -roolissa. Muutaman kuukauden kokemuksella ymmärrän, että asiantuntijaosaamistaan myyvän HR-konsultin työ ainakin meillä täällä Eminessä on kiehtovaa ja luovaa.

Pääsen ideoimaan, kirjoittamaan, kehittämään ja opastamaan asiakkaitamme moderneissa kasvuyrityksissä. Innostun työstäni päivittäin!

Esimieheni Susannan mukaan kehityn huimaa vauhtia HR-markkinoinnin asiantuntijaksi. Wohoo!

Mitä työni Inhouse-HR -tehtävässä piti sisällään?

Aiemmassa työssä tehtäviini kuului pääosin:

  • yrityksen rekrytoinnit jokaisen avoimen haun alusta loppuun, eli työpaikkailmoituksen kirjoittamisesta ja markkinoimisesta palkattavan henkilön työsopimuksen luontiin,
  • yritykseen hakemuksensa lähettäneiden hakijakokemus sekä hakijakokemuksen kehittäminen,
  • yrityksen työnantajakuvan kehittäminen yhteistyökumppanin kanssa,
  • oppilaitosyhteistyö,
  • uusien työntekijöiden perehdytysprosessin kehittäminen.

Rekrytointiprosessien läpivienti vei valtaosan ajastani, sillä rekrytoimme vuositasolla yli 200 osaajaa.

Kuten kaikki Inhouse-HR:t tietävät, työtä maustaa usein kaikenlaiset pienet avustavat tehtävät, erityisesti henkilöstöhallinnon puolella. Minulla sellaisia oli muun muassa:

  • HR-kollegoiden avustaminen milloin missäkin,
  • palkkojen tarkistaminen,
  • työhyvinvoinnin kehittämistehtävissä avustaminen.

Inhouse-HR tapaa luonnollisesti myös erilaisia palveluntarjoajia ja myyjiä. Kiinnitin jo silloin huomiota siihen, kuinka nuo eri alojen konsultit toimivat tapaamisissa. Mukaan mahtui niin mieleenpainuvia ja syvällisiä keskusteluja, kuin tunnin mittaisia myyntipuheita raastavin kalvosulkeisin. Voitte varmaankin jo arvata, kumman tyylin koin sopivammaksi.

Pieniä ad hoc-tehtäviä lukuun ottamatta minun sisäinen HR-roolini osoittautui hyvin rutiiniluontoiseksi. Aikani kului suurimmilta osin rekrytointirutiinien hoitamiseen. Työpaikkailmoittelu, järjestelmien pyörittäminen, CV-ranking, haastattelut, hakijaviestintä ja työsopimusten naputtelu – toistoa kerrakseen!

Suurimmat innostuspyrähdykset synnytti työnantajakuvan kehittäminen. Rakastin myös kaikkea luovaa tekemistä, jossa sain suunnitella uutta. Itseni ilmaisu esimerkiksi kirjoittaen sai silmäni tuikkimaan.

Seurattuani Emineä jo pidemmän aikaa, aloin pohtimaan mahdollisuutta sisällyttää päivittäiseen työhöni enemmän juuri luovaa työskentelyä.

HR-konsultti on Eminessä oman alansa asiantuntija

HR-konsultti -rooleja on tietysti monenlaisia riippuen täysin kunkin yrityksen tarjoamista palveluista. Voidaan siis sanoa, että ”HR-konsultti” on yleisnimike, ja meidän eminaattorien roolit on syytä kuvata melkoisen tarkemmalla haarukalla oikean kuvan saamiseksi.

Hakiessani Emineen tiesin minkälaisesta työympäristöstä ja työyhteisöstä on kyse. Seurasin Eminen omaa markkinointia vuoden verran ennen avoimen hakemuksen lähettämistä. Kuuntelin aktiivisesti Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastia, hyödynsin Eminen blogin sisältöä ja seurasin eminaattoriarkea sosiaalisen median kanavissa.

Olin samaistunut vahvasti Eminen arvoihin, kulttuuriin ja työtapoihin. Tiesin, että tässä yrityksessä pääsisin työskentelemään sen minua inspiroivan HR-kulman; työnantajabrändin parissa.

Eminen asiantuntijoilla on opastava rooli, mutta opastamisen ja asiakkaan osaamisen kehittämisen lisäksi teemme melkein enemmän asiakkaan kanssa sovittuja toimenpiteitä asiakkaiden puolesta.

Emme varsinaisesti kutsu itseämme HR-konsulteiksi. Olemme niin erikoistuneita tähän omaan kulmaamme.

Eminessä ”HR-konsultti” erikoistuu opastamaan moderneja kasvuyrityksiä kehittämämme Vaikuttavan Työantajabrändin© kehittämisessä ja syventämisessä. Konseptin mukainen työnantajabrändistrategia, strateginen kulttuuri sekä Vaikuttava Työnantajabrändi -markkinoinnin metodi ovat vuosien kehitystyön tulosta. Siksi emme varsinaisesti kutsu itseämme termillä HR-konsultti. Olemme niin erikoistuneita tähän omaan kulmaamme.

Minä ja supercoach Susanna Eminen tiimikuvauksissa

Miltä työni on näyttänyt tähän mennessä?

Työssäni painottuu päivittäin sisällöntuotanto. Näppäimistöltäni syntyy tällä hetkellä asiakkaille erilaisia artikkeleita ja uratarinoita konseptimme tekniikoita hyödyntäen. Olen siis päässyt jo useaan asiakasprojektiin mukaan!

Sisällöntuotantoprosessiin kuuluu muun muassa tiedonkeruu esimerkiksi haastattelemalla asiakasyritysten ihmisiä. Videotuotantoprosesseissa ennen varsinaista kuvaamista ideoidaan videolle tarinan kaari, se kuuluisa punainen lanka ja kirjoitetaan videon käsikirjoitus. Kuvauksissa meillä on mukana kuvaajan lisäksi aina ohjaaja, joka varmistaa, että käsikirjoitusten mukainen sisältö tulee kuvattua, ja koordinoi myös kuvauspaikan tapahtumia aikataulussa pysymiseksi.

Asiakastyön rinnalla olen tuottanut tietysti myös sisältöä Eminen blogiin sekä sosiaalisen median kanaviimme. Olen saanut olla juuri se luova, kekseliäs oma itseni, jota kaipasin työhöni! Se on nykyisessä työssäni parasta.

Olen saanut olla Eminessä juuri se luova, kekseliäs oma itseni. Se on nykyisessä työssäni parasta.

Eminen omaa yritys- ja työnantajabrändiä on rakennettu jo vuosia systemaattisesti. Ja saman konseptin mukaan muuten! Se työ tuottaa jo hyvin tulosta. Olen muutaman kuukauden aikana huomannut meille virtaavan tasaiseen tahtiin sekä kaupallisia että rekrytoinnin liidejä. Olenhan itsekin ihan elävä esimerkki siitä, kuinka Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentaminen toimii.

Oman kokemuksen kautta on helppo puhua työmme puolesta.

Mitä eroa? Mitä yhteistä?

Tulokaskokemukseni perusteella HR-markkinoinnin asiantuntijan rooli sopii minulle kuin nenä päähän. Vaikka tässäkin roolissa on niitä rutiinitehtäviä, sitä luovaa on niin paljon, että voin sanoa löytäneeni itselleni sopivan työpaikan. Hurraa!

Puhkun intoa ja pääni tulvii ideoita! Saan työssäni auttaa muita aidosti omana empaattisena itsenäni. Käytän viikoittain aikaa omien taitojeni kehittämiseen, haistelen uusia trendejä ja tutkimuksia edelläkävijän elkein. Fiilis on mieletön!

Työtehtäväni eroavat selvästi aiemmasta Inhouse-HR -tehtävistä. Ensinnäkin, lähestyn asiakasta vain työnantajabrändin näkökulmasta. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei ole.

Oppaan rooli tulee minulle luonnostaan. Olen nimittäin koulutukseltani opettaja.

Suurin muutos on ollut siirtyminen oppaan rooliin. Oli oma syväosaaminen mitä tahansa, meillä asiantuntija toimii nimenomaan opastajana asiakasyrityksille. Oppaan rooli tulee minulle kuitenkin luonnostaan. Olen nimittäin koulutukseltani opettaja.

Tässä HR-markkinoinnin asiantuntijan roolissa voin yhdistää työssäni sekä pedagogiset taitoni että kiinnostuksen kohteitani, kuten HR, rekrytointi, markkinointi, kirjoittaminen, sosiaalisen median hyödyntäminen ja ihmisten käyttäytymiseen liittyvät sosiaalipsykologiset teemat.

Muutos sisäisestä HR:stä ja rekrytoijasta asiakasta opastavaksi HR-markkinoinnin asiantuntijaksi

HR-markkinointi on kasvava trendi ja varmasti myös kasvava ala. Minulle muutos on tarkoittanut tähän mennessä mahdollisuutta erikoistua jo tässä vaiheessa uraani.

  • Pääsen työskentelemään HR-asioiden parissa, mutta itseäni enemmän inspiroivalla työnantajabrändi-kulmalla.
  • Voin käyttää hyödyksi omaa koulutustani, kokemuksiani sekä vahvuuksiani, kuten pedagogista taustaa, luovuutta ja kekseliäisyyttä, mutta myös työkokemustani erityisesti volyymirekrytoinnin ja hakijakokemuksen kehittämisen parissa.
  • Ympärilläni on samoista aiheista yhtä lailla innostuneita ihmisiä. Meidän on luontevaa sparrailla yhdessä.
  • Siirtyminen rutiininomaisesta tehtävistä ketterään, luovaan ja alati muuttuvaan ympäristöön on vaikuttanut suuresti mieleeni. Tätä roolia määrittävät päivittäin sekä asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja tilanteet että Eminen oma jatkuvan kehittymisen ja kehittämisen kulttuuri.

Seuraavassa Tulokaskokemuksia -jutussa pureudun siihen, mikä saa tulokkaan jakamaan omia kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa.

Aiemmat Tulokaskokemuksia -juttusarjan osat löydät täältä.

About the Author