Vaikuttavan blogin kirjoittaminen – käytä näitä selkeitä ja helppoja tehokeinoja

Vaikuttavan ja vetovoimaisen blogin kirjoittaminen saattaa tuntua välillä vaikealta. Tuntuuko sinustakin, ettet saa blogeista tarpeeksi napakoita ja selkeitä? 

Taistelemme verkossa jatkuvasti lukijoiden huomiosta, sillä sisältöä on niin valtava määrä.

Haluaisitko oppia kirjoittamaan vielä parempia ja vakuuttavampia asiantuntijablogeja?

Mitä jos saisit lukijan pysähtymään juuri sinun tekstisi äärelle? 

Vaikuttavamman blogin kirjoittamisen avuksi on olemassa muutamia selkeitä ja helposti omaksuttavia tehokeinoja.

Kun omaksut nämä seuraavat vinkit osaksi kirjoitusrutiiniasi, alat toivottavasti pian huomata kuinka paljon vetovoimaisempia tekstejä kirjoitat!

1. Kenelle kirjoitat? Määrittele ja tunne kohdeyleisösi 

Ensimmäiseksi on tärkeää, että kirkastat itsellesi sen, kenelle oikein kirjoitat? Ketkä kuuluvat kohdeyleisöösi? Mistä he ovat kiinnostuneita? Mikä on heidän suurin ongelmansa? 

On tärkeää, ettet yritä kirjoittaa blogia kaikille. 

Mikäli sille tielle harhautuu, tulee kirjoittaneeksi keskinkertaisia ja mitäänsanomattomia blogeja, jotka eivät oikeastaan herätä kenessäkään mielenkiintoa.

Silloin kirjoitus on vain, no, tylsä. 

Kun mietit ja määrittelet selkeästi kohdeyleisösi ja pidät heidät mielessäsi koko ajan kirjottaessasi, tulet kirjoittaneeksi napakampaa ja osuvampaa tekstiä. 

Kokeile tätä: Määrittele kohdeyleisösi lukijan ydinongelma yhdellä napakalla lauseella ja palaa siihen kirjoitusprosessin aikana useaan otteeseen. 

2. Tee otsikoista selkeitä ja käytä niitä hyväksesi

Kirjoita napakoita ja selkeitä otsikoita, joista selviää heti mikä on kappaleen sisältö. 

Mieti, mikä saa sinut klikkaamaan kiinnostavaa asiantuntijablogia ja syventymään siihen tarkemmin? Todennäköisesti kiinnostava blogin pääotsikko. Hyvän pääotsikon lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota hyviin väliotsikoihin. 

Väliotsikot helpottavat lukijaa jäsentämään, mistä blogissa on kyse ja mihin kysymyksiin he voivat odottaa saavansa ratkaisun lukiessaan blogia. Väliotsikoiden perusteella lukija voi myös päättää lukeeko koko blogitekstin vai ainoastaan osan jutusta. 

Kokeile tätä: Listaa pelkät otsikot ja mieti saatko blogin ydinviestistä kiinni vain näitä silmäilemällä. Houkuttelevatko otsikot syventymään?

3. Kirjoita selkeästi ja napakasti käyttämällä tehokeinoja

Ilmaise itseäsi kirjoittamalla selkeästi ja tiiviisti hyödyntämällä esimerkiksi erilaisia listauksia, numerointeja ja jopa liioitelluilta tuntuvia kappalejakoja. 

Hyvin usein sorrumme siihen, että kirjoitamme pitkiä lauseita. Hyvä nyrkkisääntö on tämä: jos jokin lause tuntuu liian pitkältä, katko se. 

Verkossa blogin kirjoittaminen on erilaista kuin koulussa esseen kirjoittaminen. 

Täällä toimivat lyhyt lauseet. 

Napakat tiivistykset. 

Listat. 

Kysymykset. 

Huomasitko mitä juuri tein?

Kokeile tätä: Vältä ylimääräisiä sivulauseita ja kokeile kirjoittaa mahdollisimman paljon vain ytimekkäitä päälauseita käyttäen. Miltä blogiteksti vaikuttaa nyt?

4. Tarkista kielioppi ja lisää tekstin uskottavuutta

Sujuva kieli ja hyvä kielioppi kirjoittamisessa on aina tärkeää, mutta erityisen tärkeää se on asiantuntijablogin kirjoittamisessa.

Miten vaikuttunut olisit, jos esimerkiksi Helsingin Sanomien pääkirjoitus olisi täynnä yhdyssanavirheitä ja pilkut olisivat missä sattuu?

Lähes jokaisella meistä on toistuvia kielioppivirheitä, joihin sorrumme. Näiden tunnistaminen ja harjoitteleminen saattavat parantaa huomattavasti kirjoittamiasi tekstejä.

Pieniä kirjoitusvirheitä tulee varmasti jokaiselle meistä, mutta toistuvat kielioppivirheet saattavat antaa epäammattimaisen kuvan. Toisaalta kirjoitusvirheisiin ei kannata jäädä myöskään liiaksi jumiin. Harjoitus tekee mestarin!

Erityisesti asiantuntijablogin kirjoittamisessa sudenkuoppana voi olla myös liiallinen ”ammattijargonin” käyttö. Välillä voi tuntua hankalalta tasapainotella selkeän ja hyvän kielen kirjoittamisen sekä “asiantuntijakielen” termien viljelemisen välillä.

Kokeile tätä: Jos tuntuu, että et itse tunnista toistuvia kirjoitusvirheitäsi, pyydä vaikka kollegaasi tai ystävääsi lukemaan tekstisi ja antamaan palautetta. 

Hyviä kielenhuollon sivuja on paljon ja esimerkiksi Saara Lindström jakaa @pilkunviilaamo Instagram-tilillään erinomaisia vinkkejä yleisimpiin kielenhuollon sudenkuoppiin. 

5. Opettele hakukoneoptimoinnin käyttöä asiantuntijablogin kirjoittamisessa

Hakukoneoptimoinnin avulla parannat tekstisi luettavuutta ja näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Jos et ole aiemmin tutustunut hakukoneoptimointiin, viimeistään nyt kannattaa ottaa se haltuun!

Hakukoneoptimointi tai SEO tarkoittaa prosessia, jonka tarkoituksena on kehittää verkkosivustoa palvelemaan käyttäjää mahdollisimman hyvin. Näin parannat verkkosivun sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman hyvin. Toisin sanoen, näin blogisi näkyy useammin ja mahdollisimman ylhäällä hakutuloksissa. 

Hakukoneoptimoinnin oppiminen voi kestää hieman aikaa, mutta sen vaikutus blogisi näkyvyyteen on kannattavaa. 

Kokeile tätä: Jos käytät blogin kirjoittamiseen WordPressiä, suosittelen lataamaan Yoast-lisäosan. Blogin kirjoittaminen Yoast:in avulla opettaa sinua optimoimaan tekstiä luettavammaksi ja hakukoneoptimoidummaksi. Voit lukea lisää hakukoneoptimoinnista Yoast SEO -blogista.

***

Lue lisää verkossa kirjoittamisesta Noran blogista:

Lukukokemus syyniin – kirjoittamisen jalo taito verkossa

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]