Lukukokemus syyniin – Kirjoittamisen jalo taito verkossa

Millainen on hyvä lukukokemus?

Tuotatko sisältöä blogiin? Oletko kenties pohtinut, mikä tekee tekstistä huomiota herättävän ja lukukokemuksesta yleisölle miellyttävän? Vai tekeekö mikään?

Informaatiota tulvii meille jatkuvalla syötöllä eri kanavista. Teemme tiedostamattakin valintoja siitä, mikä on aikamme arvoista ja mihin taas emme halua aikaamme käyttää. Sen vuoksi kannattaakin ottaa lukukokemus syyniin ihan erityisellä tarkkuudella.

Kun yleisön huomio saadaan voitettua, voimme jo taputtaa itseämme olkapäälle. Se itsessään ei kuitenkaan vielä riitä.   

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo, millainen sisältö ylipäätään kiinnostaa ja jaksossa kuulet myös 15 vinkkiä yleisön huomion voittamiseen.

Sisältö on se, mikä ratkaisee

Nykyään blogeja luetaan useilla eri päätelaitteilla – puhelimilla, läppäreillä ja padeilla. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun lähdetään suunnittelemaan blogitekstiä. Kuten sanottu, aika on arvokas asia ja valikoimme, mihin sitä käytämme. 

Hyvä lukukokemus syntyy selkeydestä ja välittömästi hyödynnettävästä arvosta.

Verkossa aktiiviset ihmiset kaipaavat sisältöä, joka joko viihdyttää, kasvattaa osaamista ja ymmärrystä tai muilla tavoin inspiroi. Mielenkiintoinen sisältö vastaa kysymyksiin ja antaa esimerkkejä – testaa myös lukijan puolesta.

Parhaiten sisäistettävä sisältö ei välttämättä kuitenkaan kikkaile sanakääntein tai muilla krumeluureilla, vaan itse asiassa keskittyy perusasioihin. Siihen, että viesti välittyy.

Lisäksi niin sanottu älykäs sisältö eli smart content:

  • tarjoaa välittömästi hyödynnettävää arvoa
  • kasvattaa tietoisuutta tai halutun konversion tapahtumista

Mistä lukukokemus syntyy ja miksi sillä on väliä?

Lukukokemus on nimensä mukaisesti kokemus. Se tarjoaa jotain poikkeavaa, kiehtovaa ja yllättävääkin. Jotain, mikä jää mieleen. Kokemus on myös aina henkilökohtainen.

Kun tuotat verkossa luettavaa tekstiä, huomioi ainakin nämä kolme asiaa:

#1 Nopea skannattavuus. Käykö tekstistä nopealla silmäyksellä ilmi, mistä on kyse?

#2 Tuoko teksti lukijalle lisäarvoa? Tarjoaako se suoran ratkaisuehdotuksen tai kenties uutta näkökulmaa.

#3 Blogitekstin pituus ja rakenne. Joutuuko lukija ponnistelemaan turhaan jaksaakseen lukea tekstin loppuun saakka? Pysyykö teksti myös mobiilissa kohtuullisen pituisena ja rakenteellisesti selkeänä? Jos sanottavaa on paljon, voi miettiä myös tekstin pilkkomista useampaan osaan – esimerkiksi blogisarjaksi.

Mitä positiivisempi lukukokemus on, sen parempi. Kiinnittämällä huomiota tekstin luettavuuteen, parannetaan myös tekstin tavoitteen täyttymisen mahdollisuutta. On myös hyvä pitää mielessä, että sisältöä toteutetaan tavoiteltavan yleisön hyödyksi, eikä pelkästään omaksi iloksi.

*** 

Kuuntele lisää aiheista sisällöntuotanto, tarinankerronta ja blogin hyödyntäminen osaajamarkkinoinnissa:

📚 Why our brains need a good story? [podcast #45]

📝 How HR can use the company blog in talent marketing? [podcast #26]

These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine
30/07/2024

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine

Article image with title: Say hello to Instagram SEO - How to be better discovered on Instagram, written by Susanna Rantanen. With a graphic image of a young man creating content with lots of Instagram likes pouring on his content.
10/06/2024

Say hello to Instagram SEO

Saattaisit pitää myös näistä
These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine
30/07/2024

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine