Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Alkuperäinen julkaisu: 3.2.2020

Miten employer branding onnistuu Instagramissa?

“Ei meitä seuraa kuin omat työntekijämme!”

Onko Instagram ylipäätään hyvä media työnantajakuvan rakentamiseen? Kuka sitä edes käyttää?

Kun minulta kysytään suosituksia sosiaalisista medioista työnantajakuvan ja työnantajabrändin rakentamiseen, suosittelen harkitsemaan vakavasti nimenomaan Instagramia.

Instagram on ennätysmäisen nopeasti edelleen kasvava sosiaalinen media. Kun maailma monimutkaistuu, kuvallisen viestinnän merkitys korostuu. Mikään ei ole niin yksinkertainen ja potentiaalisesti vaikuttava viestintäkeino kuin valokuva. “Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.”

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, miten employer branding onnistuu Instagramissa, ja miten seuraajiksi saa muitakin kuin työntekijöitä.

Employer branding Instagramissa

LM Somecon sosiaalisen median tilaa koskevan raportin mukaan jo 2,4 miljoonaa suomalaista käyttää Instagramia. Moni pitää Instagramia nuorten aikuisten naisten mediana, ja on se sitäkin. Mutta puoleen suomalaisista mahtuu myös paljon muita ikäluokkia. Esimerkiksi omista Instagram-seuraajistani enemmistö on 35-54 vuotiaita, ja miehiä heistä on 42%. On selvää, että visuaalisen luonteensa vuoksi Instagram vetää puoleensa visuaalisia käyttäjiä, mutta kyllä Instagram on tänä päivänä “lähes koko kansan sosiaalinen media.”

Jos puolet suomalaisista on tavoitettavissa Instagramissa, employer branding onnistuu Instagramissa aika suurella todennäköisyydellä.

Työnantajakuvan kehittäminen somessa -verkkokurssi

Mutta miten employer branding onnistuu Instagramissa?

Ennen kuin hyppäät innosta Instagramin maailmaan, on syytä ensin ottaa selvää kuinka yleistä Instagramin seuraaminen tai jopa aktiivinen käyttäminen on nimenomaan tavoittelemissanne osaaja-kohderyhmissä. Kuten mikä tahansa muukin yksittäinen media, myös Instagram on huono media työnantajakuvanne kehittämiseen, jos tavoittelemanne yleisö ei vietä siellä aikaa. 

Employer branding onnistuu Instagramissa vain, jos tavoittelemanne yleisö on sieltä löydettävissä.

Työnantajakuvan kehittäminen Instagramissa tarkoittaa käytännössä sitä, että yritys on luonut Instagramiin profiilin, jonka käyttötarkoitus perustuu puhtaasti työnantajakuvan kehittämiseen. Se, miten työnantajakuvaa Instagramissa aikoo tai pitäisi rakentaa, riippuu täysin yrityksenne työnantajakuvaa koskevista tavoitteista sekä siitä, minkälaista sisältöä tavoiteltavanne yleisö Instagramissa suosii.

Se, miten työnantajakuvaa Instagramissa aikoo tai pitäisi rakentaa, riippuu täysin yrityksenne työnantajakuvaa koskevista tavoitteista sekä siitä, minkälaista sisältöä tavoiteltavanne yleisö Instagramissa suosii.

Tyypillisin employer branding Instagramissa on tosiasiassa sisäistä viestintää. Yritystililtä julkaistaan vain yrityksen henkilökunnalle merkitykseltään aukeavia kuvaviestejä. Tästä syystä yrityksellä on haasteita saada Instagram-seuraajikseen ketään muuta kuin yrityksen työntekijöitä ja työntekijöiden äitejä.

Instagram tarjoaa työnantajakuvan kehittämiseen miellyttävän areenan

Instagramia on helppo käyttää ja miellyttävä kuluttaa. Kauniissa visuaalisessa sisällössä käyttäjän silmä lepää. Parilla sormen pyyhkäisyllä ehtii näkemään monta kuvaa. Instagram-stoorien katselu on tehty helpoksi. Ne nousevat esille heti sovellus avattaessa, ja avautuvat katseluun automaattisesti toinen toisensa jälkeen. Huomioitavaa on se, että myös Instagram Story -mainokset avautuvat automaattisesti katseluun, ja hyvin tehtyinä uivat kauniisti sisään story-karuselliin. Kuulin hiljattain jostain podcastista, että Story-mainosten keskimääräinen katseluaika on merkittävästi pidempi kuin muiden sosiaalisessa mediassa julkaistujen mainosten. 

Yrityksenne ihmisiä, arkea, kulttuuria sekä myös yrityksenne luonnetta on suhteellisen helppoa avata ja esitellä kuvina, kuvatarinoina, videoina,  ja Instagram-stooreina. Tarjoaapa Instagram myös mahdollisuuden live-lähetyksiin, joita voi hyödyntää esimerkiksi rekrytointiprosesseissa FAQ-sessioina. 

Instagramissa videoita ei muuten tarvitse editoida samalla tavalla kuin mitä esimerkiksi Youtube-maailma nykyään edellyttää. Siksi Instagramissa julkaistavien videoiden suhteen voi pitää suhteellisen matalaa kynnystä. Työkaluksi ei tarvita muuta kuin hyvät mediaominaisuudet sisältävä puhelin, ja sellaisia meillä kaikilla tänä päivänä jo onkin.

[teema-artikkeli jatkuu alla]

“Miten moderni työnantaja rakentaa työnantajakuvaa Instagramissa?” >> 

“5 tavoitteellisempaa ensiaskelta Instagramiin” >>

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 42:00 min

Jakson sisältö

  • Miksi Instagramin suosio on ylipäätään niin kova?
  • Miten yritykset tyypillisesti käyttävät Instagramia työnantajakuvan viestintään?
  • Miten työnantajakuvaa koskevan viestinnän ja markkinoinnin voi nostaa seuraavalle tasolla?
  • Minkälaisesta sisällöstä Instagram-yleisö pitää?
  • Mihin Instagramin suosio lopulta perustuu?
  • Miten omaa Instagram-osaamistaan voi kehittää Instagramissa?
  • Susannan 7 suositusta: Työnantajabrändin rakentaminen Instagramissa

Jaksossa mainitut linkit:

Instagram-asiantuntija Angela Bortolussin haastattelu Link Humansin Employer Branding -podcastissa >>

Hootsuiten blogi: “Free Instagram presets” >>

Instagram Line Breaker & Caption Maker >>

Eminen Instagramissa >>

LM Someco Sosiaalisen median tila Suomessa 2020 -opas >>

Älä sorru Instagram-profiilissa näihin tyypillisiin virheisiin

Vaikka Instagramia on helppo käyttää ja kuluttaa, on Instagramissakin tarpeen huomioida se tyyli ja ne tavat, joilla Instagramin käyttäjien huomion voi todennäköisemmin voittaa. Tyypillinen yritystili Instagramissa ei valitettavasti vastaa sitä, mitä yleisö haluaa nähdä. Tämä on yksi keskeinen syy, miksi yritysten on vaikeaa saada Instagramissa muuta yleisöä kuin omat työntekijät.

  • Tyypillinen työnantajakuvaan keskittyvä Instagram-yritystili on yleisilmeeltään nuhjuinen ja tylsä.
  • Julkaisuissa on harvoin mitään punaista lankaa.
  • Julkaisut eivät onnistu välittämään selkeää viestiä siitä, minkälainen yritys ja työpaikka tosiasiassa on kyseessä, minkälaisia töitä täällä tehdään, ja miten tämä yritys voi tehdä työ — elämästäni parempaa.
  • Yritystä seuraa lopulta vain sen omat työntekijät.

Juttelemme säännöllisesti asiakkaiden ja asiakkaiden työntekijöiden kanssa työnantajakuvan kehittämisen tavoista, onnistumisista ja haasteista. Yleisin Instagramia koskeva toteamus on: Ei meitä seuraa siellä kuin yrityksen omat työntekijät.

Tiedättekö, mistä johtuu, että vain omat työntekijät seuraavat teitä Instagramissa?

Jos Instagram-profiilinne ainoat seuraajat ovat yrityksenne omia työntekijöitä, Instagram-sisältönne on auennut vain heille. Toisin sanoen, julkaisunne eivät ole yrityksenne ulkopuoliselle yleisölle riittävän kiinnostavia, merkityksellisiä, inspiroivia tai puoleensavetäviä. Se, mitä kuvanne kertovat, ei avaudu yleisölle, joka teitä ei tunne.

Jos Instagram-yleisönne koostuu vain omista työntekijöistänne, Instagram-sisältönne eivät ole riittävän kiinnostavia yrityksen ulkopuoliselle yleisölle. Mikäli tähän haluaa muutoksen, pitää muuttaa Instagramissa tapahtuvaa kuvaviestintää.

Mikäli haluatte kasvattaa Instagram-yleisönne kokoa ja laajentaa tavoittavuuttanne erityisesti yrityksellenne tärkeisiin ja tarpeellisiin ulkopuolisiin kohdeyleisöihin, on teidän tehtävä selkeä muutos nykyiseen Instagramissa tapahtuvaan viestintäänne, eli julkaisujenne sisältöön.

Kuuntele jakso, ja poimi vinkkejä siitä, miten employer branding onnistuu Instagramissa.

Työnantajakuvan kehittäminen somessa -verkkokurssi

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.