Tarinallistettu viesti osaajamarkkinoinnissa toimii, koska aivomme rakastavat tarinoita.
Tarina noudattaa tiettyä kaavaa, joka mahdollistaa lukijan vaikuttumisen ja inspiroitumisen.
Tarinallistettu viesti tulee todennäköisemmin ymmärrettyä toivotulla tavalla, koska se jättää tunnepitoisen mielikuvan vastaanottajalle.
“Osaajamarkkinoinnin kontekstissa kirjoitetaan monia erilaisia viestejä. Yleisimpiä ovat työpaikkailmoitukset, urasivujen sisältö ja talentyleisölle suunnatut erilaiset blogit ja artikkelit”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg.
Kaikissa näissä viesteissä on tärkeää muistaa huomioida nämä seuraavat kaksi asiaa.
- Kohdeyleisö, joka määrittää viestin näkökulman.
- Ydinviesti, jolla vaikutetaan vastaanottajan käsityksiin, päätöksiin ja toimintaan.
“Viesteissä on tärkeintä voittaa kohdeyleisön huomio, inspiroida tai innostaa heitä ja saada heidät toimimaan haluamallasi tavalla”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg selittää.
Haluatko oppia miten osaajamarkkinoinnin viestien tarinallistaminen muuttaa viestiesi vaikuttavuutta kohdeyleisön mielessä?
Tässä Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 107 https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo, miten kirjoitat osaajamarkkinoinnin viestisi houkuttelevasti, jotta onnistut vaikuttamaan talentyleisöösi toivotulla tavalla.
Rekrytoinnin ja työnantajabrändin viestit eroavat toisistaan selkeästi
Osaajamarkkinoinnin kentällä viestit painottuvat usein joko rekrytoinnin tai työnantajabrändin viesteihin.
Näillä viesteillä on selkeä ero, joka määrittyy kohdeyleisön työelämäongelman mukaan.
“Lähde liikkeelle miettimällä, mihin työelämäongelmaan kohdeyleisösi hakee vastausta”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg neuvoo.
Aktiivista työnhakijaa tavoitellaan rekrytoinnin viesteillä.
Heidän ongelmansa on, että he haluavat löytää uuden työpaikan.
“Aktiiviselle työnhakijalle kohdistetut viestit ovat työpaikkailmoituksia, niitä tukevia somepostauksia ja hakijaviestintää. Näiden lisäksi tarvitaan myös yrityksen sisäistä viestintää rekryprosessista kulusta ja päätöksenteosta”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg sanoo.
Passiivista työnhakijaa tavoitellaan työnantajabrändin viesteillä.
Heidän ongelmansa on laajempi ja vaikeammin määriteltävissä. Olennaista on, että he eivät ole kiinnostunut saamaan pikavastauksia ongelmaansa.
Työnantajabrändin viestien tavoitteena on voittaa passiivisen työnhakijan huomio ja saada hänet kiinnostumaan yrityksestä työnantajana.
“Tavoitteena on olla ensimmäisenä heidän mielessään, kun talent aktivoituu työnhakuun ja etsii seuraava suuntaa työelämässään”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg sanoo.
Tässä apuna on tarinallistettu viesti, jolla varmistat, että jäät talentin mieleen.
Näin tarinallistat osaajamarkkinoinnin viestin
Tarinallistetun osaajamarkkinoinnin viestin kirjoittamiseen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg esittelee podcastissa viisi kohtaa sisältävän tarinan kaavan, jonka avulla vaikuttavan viestin kirjoittaminen onnistuu.
#1 Kuvaa lukijan, eli kohdeyleisöä edustavan osaajan jokin ongelma.
#2 Korosta ymmärtäväsi ongelman aiheuttamat haasteet.
#3 Selitä, mitä organisaationne ehdottaa ratkaisuksi ongelmaan.
#4 Kuvaile, miltä osaajan elämä näyttää ratkaisunne jälkeen.
#5 Esitä selkeä toimintaan kehoitus, jotta ongelma saadaan ratkaistuksi.
Kuuntele podcastista mitä nämä tarkemmin tarkoittavat ja miten voit parhaiten hyödyntää tätä kaavaa, jotta viestisi menee varmasti perille!
Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa?
Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.
SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME
***
Lue lisää aiheesta:
Rekrymarkkinoinin ja työnantajabrändin viestit – mitä eroa?
Mitä on tarinankerronta markkinoinnissa ja miksi se kannattaa?