Tarinankerronta markkinoinnissa on yksi tehokkaimmista keinoista saada viesti perille vastaanottajalle ja saada yleisö toimimaan sen mukaan.
Tiesitkö, että tarinat ovat ainut kommunikaation muoto, jossa vaikutetaan jokaiseen aivojen osa-alueeseen?
”Mikään muu kommunikaation keino ei ole yhtä tehokas viestien välittämiseen ja vastaanottajan vaikuttamiseen kuin tarinan kertominen”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo Building a Modern Employer Brand -podcastissa.
Tässä Building a Modern Employer Brand -podcastin jaksossa 105 https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo mitä tarinallistaminen markkinoinnissa on ja miksi tarinat ovat niin vaikuttava markkinoinnin muoto? Miksi tarinallistamista kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa? Miten tämä liittyy työnantajakuvaan ja sen kehittämiseen?
Tarinankerronta markkinoinnissa on erinomainen erottautumiskeino
Tarinankerronta on yksi vanhimmista ihmisten välisen kommunikaation muodoista.
”Tarinoiden hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa on vain uusi tapa hyödyntää ikiaikaista tarinankerronnan tapaa”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg toteaa.
Tiivistettynä tarinallistamisessa hyödynnetään narratiivista kommunikaation muotoa, kun viestitään asiakkaille, työntekijöille, työnhakijoille ja muille tärkeille kohdeyleisöille.
Miksi tarinallistamisesta kannattaa välittää?
”Kun kerrot tarinaa esimerkiksi yrityksesi toiminnasta, sen ihmisistä ja tapahtumista, se maalaa kokonaiskuvan vastaanottajan mieleen ja herättää tunnereaktioita, joiden avulla tarina painuu mieleen paremmin”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg selittää.
Tämä pätee niin positiivisiin, kuin negatiivisiin tunteisiin. Tarinalla siis on väliä ja aivan valtava voima.
Miten tarinankerronta liittyy työnantajabrändin rakentamiseen?
Tarinankerronnalla ja työnantajabrändin rakentamisella on selkeä yhteinen tekijä.
”Molemmissa on kyse tunnepitoisen yhteyden luomisesta kohdeyleisöön”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo.
Kun tämä tunnepitoinen yhteys tarkentuu ja lisää arvoa vastaanottajalle, syntyy työnantajabrändi. Tarinankerronta on paras työkalu, jonka avulla työnantajabrändi ja kohdeyleisö kietoutuvat yhteen.
Markkinointiviesteissä keskeistä on usein puhua yrityksestä, sen ratkaisuista ja saavutuksista hyvin suoraan. Keskiössä on siis yritys ja sen toiminta.
Jos kuitenkin muistelet mielestäsi hyvää tarinaa, elokuvaa tai kirjaa, veikkaan, että mieleesi tulee jokin sinulle merkityksellinen ja samaistuttava tarina.
”On tärkeää saada kohdeyleisö osaksi tätä yrityksen tarinaa. Tarinallistamalla nämä viestit, saadaan kohdeyleisö myös osaksi yrityksen tarinaa ja aloitetaan tunnepitoisen yhteyden luominen”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg sanoo.
Miten siis ottaa tarinallistaminen markkinoinnissa paremmin osaksi työnantajabrändin kehittämistä? Entä miten tarina vaikuttaa meidän aivojemme eri osa-alueilla? Kuuntele lisää näistä podcastista!
Kuunteletko mielummin podcastia sovelluksessa?
Building a Modern Employer Brand -podcastia voi kuunnella seuraavissa sovelluksissa.
SOUNDCLOUD | SPOTIFY | APPLE / ITUNES | STICHER RADIO APP | GOOGLE PODCASTS | AMAZON PRIME
***