Onko yrityksellänne muista erottumaton työnantajabrändi? Katso kolmen kohdan tarkistuslista

Onko yrityksellänne muista erottumaton työnantajabrändi? Katso kolmen kohdan tarkistuslista

Onko yrityksellänne muista erottumaton työnantajabrändi? Katso kolmen kohdan tarkistuslista

Onko teillä HR:ssä pohdittu työnantajabrändinne muista erottumattomuutta syynä sille, että rekrytointitarpeiden täyttäminen jää helposti vajaaksi? Kysymys ei kuitenkaan todennäköisesti ole siitä. Johtopäätöksen voi tehdä vasta, jos seuraavan tarkistuslistan asiat on huolella tehty, ja teillä on silti muista erottumaton työnantajabrändi.

Työnantajabrändin tarkistuslista

1. Työnantajayrityksen tärkeimpien houkuttelevuustekijöiden löytäminen ja vieminen markkinointiviestintään

Oletteko kirkastaneet, mitkä asiat yrityksessänne ovat oikeasti niitä, jotka tekevät teistä teidät? Miten juuri teidän yrityksenne tekee työntekijöidenne työ–elämästä parempaa? Ei siis pelkästä työelämästä, vaan työn ja elämän muodostamasta kokonaisuudesta. Miten teillä on tapana lunastaa asiakaslupaustanne joka päivä, ja mitä mieltä työntekijänne ovat siitä? Millainen strateginen yrityskulttuuri teillä on?

Näiden asioiden kirkastaminen on tärkeä askel matkalla kohti Vaikuttavaa Työnantajabrändiä. Usein määritteleminen onkin helpommin sanottu kuin tehty, sillä kun katsoo jotakin asiaa oikein läheltä, sitä ei välttämättä näe ihan terävästi. Sen takia joskus ulkopuolisesta havainnoijasta on suurta apua.

Nämä tärkeimmät houkuttelevuustekijät muunnetaan niiden määrittelyn jälkeen työnantajabrändimarkkinoinnin teemoiksi, joiden alle kaikki työnantajabrändiä kirkastava markkinointiviestintä sijoittuu. Eminessä teemme tätä määrittelytyötä asiakkaidemme kanssa työpajatyöskentelyn kautta opastaen.

 

Työnantajabrändi Työpaja Emine
Eminen työpajassa käydään läpi yrityksen liiketoimintastrategiaa, yrityskulttuuria, bisneksen ydintä, arvomaailmaa, työntekijäkokemuksia, kohderyhmäsegmenttejä ja kilpailukenttää. Näiden pohjalta kootaan työnantajabrändimarkkinoinnille strategia ja kirkastetaan työnantajabrändin visio.

 

Työnantajabrändin vision määritteleminen on tarkkaa hommaa. Jos se ei ole aidoin työntekijäkokemuksin todennettavissa, se kuulostaa herkästi markkinointiviestinnässä falskilta ja saattaa jopa suututtaa. Tämäkin on todiste siitä, että kysymys ei ole ”vain” työstä, vaan työn ja elämän kokonaisuudesta, joka on herkemmin virittynyt.

Vision ja markkinoinnin teemojen määritteleminen on vaativaa työtä myös, koska on katsottava pintaa syvemmälle. Pintapuoliseksi jäävä heppoinen tarkastelu ei nimittäin saa teitä erottumaan muista näköalapaikoista. Niitä on maailma pullollaan ja ne ovat itseasiassa hyvin epäkiinnostavia. Niissä ei ole mitään uniikkia ja puoleensavetävää.

2. Väittämien todentaminen työntekijäkokemusten kautta

Tärkeimmistä houkuttelevuustekijöistänne ja niistä johdetuista markkinoinnin teemoista tekevät tosia aidot työntekijäkokemukset. Ne ovat kuin asiakasreferenssejä, joilla myyntityössä terävöitetään tuotteiden ja palveluiden tuottamaa arvoa asiakkaille.

Asiakasreferenssin kaltainen lähestyminen työntekijäkokemuksiin vaatii tietenkin näkökulman vaihdoksen: yritys ei ole enää työnantajabrändin ja tarinan keskeinen toimija, kokija ja sankari, vaan työntekijät ovat.

Työnantajakuvamarkkinointi on markkinoinnin muotona hyvin lähellä kuluttajamarkkinointia, sillä talentit kuluttavat työnantajayritysten tuottamaa sisältöä omien henkilökohtaisten tarpeidensa näkökulmasta. Sen vuoksi vertaisten kokemukset ovat omiaan todentamaan mielikuvaa yrityksestä työnantajana. Kääntäen, yrityksen omalla suulla kerrotut asiat itsestään työnantajana eivät ole vaikuttavia.

3. Systemaattinen ja jatkuva markkinointiviestintä – Vaikuttava Työnantajabrändi

Työntekijäkokemukset ja Vaikuttavan Työnantajabrändin tarinallistettu kokonaisuus vaativat esilletuontia systemaattisen markkinointiviestinnän kautta. Kokemukset voidaan tuoda esille sisällöntuotannon työkalupakista löytyvien työkalujen, kuten videoiden, kuvien, nanoblogien, podcastien ja artikkeleiden avulla.

Pöytälaatikossahan näistä tarinoista on yhtä paljon hyötyä kuin jos jättäisi kokonaan miettimättä koko asiaa. On siis valittava oikeat, yleisöä palvelevat markkinointikanavat kuten kaikessa markkinointityössä ja alettava toimeen.

Markkinointityön on oltava systemaattista ja jatkuvaa. On sanomattakin selvää, että markkinointi pelkästään silloin kun on tarve rekrytoida, ei riitä. Se olisi sama kuin jos markkinoisimme asiakkaille vain silloin kun on tarve myydä. Junahan olisi jatkuvasti mennyt nenän edestä.

Vaikutukset eivät synny kuukaudessa, mutta väitämme, että jo puolen vuoden aikana huolellisesti tehtynä Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa on päästy vinhaan vauhtiin. On siis huomioitava, että jos aloittaa alusta, tässä tulee menemään jonkin aikaa. Mutta se tuottaa lopulta tulosta, jos kohdat 1 ja 2 ovat kunnossa.

 

 

 

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.