Emine on nostettu TOP 10 Employer Branding Agencies in Europe -listalle yhdysvaltalaisen HR Tech Outlookin toimesta.
Saimme tunnustusta verrokkiryhmässä erityisen poikkeavasta palvelukonseptista (Vaikuttava Työnantajabrändi -metodi) sekä kulttuuristamme jakaa opetuksellista tietoa toimialan sisällä.
Päätoimittaja Hanna Wilson kiteyttää: ”With powerful communication strategies being combined with immersive storytelling and persuasive marketing, Emine is changing the game of employer branding for years to come.”
Emine – Top 10 Employer Branding Agencies in Europe 2020
”Employer branding -keskustelussa menee herkästi sekaisin rekrytointi, rekrytointimarkkinointi, työnantajakuvan kehittäminen ja työnantajabrändin rakentaminen. Nämä toimenpiteet poikkeavat kuitenkin toisistaan, ne eivät ole synonyymejä,” Eminen co-founder ja Vaikuttava Työnantajabrändi -metodin kehittäjä https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantanen kertoo.
Emine ansaitsi tämän tunnustuksen siksi, että olemme yrityksenä onnistuneet luomaan todistetusti toimivan, täysin uudenlaisen menetelmän tuloksia tuottavaan osaajamarkkinointiin. Saimme kiitosta myös siitä, kuinka paljon olemme panostaneet markkinan opettamiseen jakamalla osaamistamme ja kokemuksiamme veloituksetta yleisöllemme.
”Käytämme itse tismalleen samoja tekniikoita kuin mitä Vaikuttava Työnantajabrändi -metodi pitää sisällään. Pitkäjänteinen työ opettaa tekemään koko ajan paremmin ja paremmin, ja tuottaa näkyviä tuloksia. Tekniikat itsessään eivät ole niin vaikeita. Ehdottomasti vaikeinta näyttää olevan pitkäjänteisen työn edellyttämä sitko. Olemme niin tottuneita lyhytaikaiseen kampanjointiin, että emme oikein osaa muuttaa rutiineja toisiksi. Meitä lähestyvät yritykset ovat itsekin tiedostaneet lyhytnäköisyyden haasteet. Uusien tapojen oppiminen ja toimintojen rutinoituminen osaksi arkea vie jopa vuoden. Juuri tässä pitkäjänteisen työn rutiinien oppimisessa ja toimintatapojen muuttamisessa ja opettelemisessa opetamme asiakkaitamme. Sitoutuminen todella kannattaa, sillä sen tuottama arvo on valtaosalle ennenkokematon,” Rantanen rohkaisee.
Vaikuttava työnantajabrändi -metodi hyödyntää digitaalisen ja sosiaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia osaajien kutsumisessa hakijan polulle yrityksen kanssa
Eminen Vaikuttava Työnantajabrändi -metodi kutsuu yritykselle ideaalit osaajat hakijan polulle yrityksen kanssa. Metodi hyödyntää vaikuttavan viestin välittämisen tekniikoita, tarinankerrontaa sekä suostuttelumarkkinointia voittaaksen yleisön huomion, kasvattaakseen tietoisuutta, synnyttääkseen ja vahvistaakseen mieltymystä, ja konvertoidakseen yritykselle ideaaleja osaajia rekrytoinnin liideiksi, avoimiksi hakijoiksi sekä työnhakijoiksi avoinna oleviin tehtäviin.
Eminen metodi poikkeaa nykyisestä employer branding -käytännöstä, joka on edelleen useimmiten rekrytointia koskevia markkinointikampanjoita ja urasivujen uudelleen stailaamista. Ennen digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median aikakautta, yrityksillä ei ollut näin kattavaa valikoimaa HR-markkinoinnin työkaluja.
”Parikymmentä vuotta sitten, kun itse aloitin ensimmäisessä HR-työpaikassani, työpaikkailmoitukset laitettiin paikallisen työvoimatoimiston ilmoitustaululle paperitulosteina. Joskus ostimme sunnuntain sanomalehteen pienen, mustavalkoisen printti-ilmoituksen. Stepstonen ja Monsterin tullessa Suomen markkinoille, päästiin internet-mainostamisen makuun. Työnantajakuvan kehittämistä oli se, kun kerran vuodessa ostettiin neliväri-ilmoitus samaiseen sanomalehden sunnuntainumeroon,” Rantanen muistelee.
Digitalisaatio toi mukanaan sosiaaliset mediat, joiden kautta avautui tyystin uudenlaiset ja vieläpä erittäin monipuoliset mahdollisuudet ja väylät yleisöjen rakentamiseen ja dialogin ylläpitämiseen. Digitaalinen markkinointi muutti kuitenkin kuluttajakäyttäytymistä merkittävällä tavalla. Vaikka hyvä mainos on edelleen erittäin toimiva taktiikka, mainonnan yleinen tehokkuus on romahtanut.
”Kuluttajat ovat oppineet blokkaamaan mainoksia ja mainostajia. Työpaikkailmoitus on lopulta vain mainos, joka sisältää markkinointiviestin yrityksen tarpeesta. Meillä on tänä päivänä mahdollisuus puhua myös muusta kuin omista tarpeistamme yrityksinä ja työnantajina. Ja se muu on useimmiten merkittävästi tehokkaampaa,” Rantanen sanoo.