Mikä on hakijan polku ja mistä hakijakokemus syntyy? Podcast jakso 17

Kuuntele jakso Soundcloudissa

Jakson kesto: 34:09

Lataa tästä Hakijan polku ja hakijakokemus-pisteet (ilmainen PDF)

 

Mikä on se hakijan polku, jonka aikana syntyy hakijakokemus?

Hakijan polku on se matka, jonka osaaja kulkee muuttuessaan yleisöstä työnhakijaksi, ja lopulta uudeksi työntekijäksi. Hakijan polku on myös HR-prosessi, joka hyvin johdettuna ja toteutettuna vaikuttaa vahvasti yrityksen maineeseen ja työnantajamielikuvaan. Hakijakokemus syntyy hakijan polun aikana. Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg käsittelee hakijan polkua ja hakijakokemusta.

Hakijan polku voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen:

  1. Passiivisen työnhakijan huomion voittaminen brändimielikuvaa luomalla.
  2. Hakupäätöksen tehneen osaajan, eli aktiivisen työnhakijan liikuttaminen hakemuksen jättämis -pisteeseen.
  3. Aktiivisesta työnhakijasta muuttuminen joko:
    • uudeksi työntekijäksi, eli tulokkaaksi
    • pettyneeksi hakijaksi
    • yritystä suosittelevaksi talentiksi.

Hakijan polku alkaa paljon ennen työpaikkailmoitusta

Hakijan polku alkaa paljon ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista. Voidaan sanoa, että työpaikkailmoitus on se piste, jossa passiivisesta hakijasta tulee aktiivinen hakija, jos on tullakseen. Mikäli yritys keskittyy vain rekrytointivaiheeseen, jättää se valtavan potentiaalisen yleisön jopa kokonaan tavoittamatta.

Brändimielikuvan luominen hakijapolulla edellyttää tavoittelemamme yleisön määrittämistä. Tiedämme myös, mistä me heidät tavoitamme. En voi olla korostamatta sosiaalisen median mahdollisuuksia HR-markkinoinnin medioina. Rakennamme mielikuvaa altistamalla tavoittelemaamme yleisöä omalle sisällöllemme tai kuratoimallemme, jonkun muun sisällölle.

Lataa Eminen viitekehys työntekijäkokemusten lähteistä >>

Hakijakokemus hakuvaiheessa

Passiivisen hakijan tehtyä hakupäätöksensä, alkaa hakuvaihe. Hakijakokemukset käynnistyvät jo siitä, kuinka helppoa ja miellyttävää yritykseen on lähettää työhakemus. Työnhaun lomake ja hakemuksen jättötapa voivat toimia myös hakemuksia karsivana vaiheena. Ellei hakija saa hakemuksen jättämisen aikana jotain välitöntä arvoa itselleen, suosittelemme pohtimaan hakemisen mielekkyyttä erityisesti niihin tehtäviin, joihin on vaikeaa saada hakemuksia.

Mitä haastavampi kohdeyleisö, sitä tärkeämpää on pitää hakemisen kynnys mahdollisimman matalana.

Hakuvaiheen jälkeen hakijakokemukseen vaikuttaa oikeastaan eniten viestintä: mitä viestitään ja miten usein viestitään, ja ovatko viestit ajantasaisia. Hyvän hakijakokemuksen tuottaminen ei ole oikeastaan lainkaan vaikeaa ja työlästä. Sanoisin, että se on jopa surullisen helppoa. Meidän kokemuksemme on, että hyvien hakijakokemusten avulla erottautuminen ei vaadi paljon, mutta tuottaa moninkertaisen vaikutuksen maineeseen.

Siirry kuuntelemaan jakso! Linkit löydät tämän artikkelin yläosasta.

Jakson sisältö

Tässä jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg käsittelee muun muassa seuraavia asioita:

  • Hakijan polun eri vaiheet
  • Missä vaiheissa hakijakokemuksia syntyy
  • Miten hakijakokemuksiin voidaan esimerkiksi vaikuttaa
  • Miksi hyvillä hakijakokemuksilla on suuri merkitys
  • Miten passiivisia hakijoita voidaan kuljettaa kohti aktiivista hakupäätöstä
  • Minkälaiset asiat vaikuttavat hyviin tulokaskokemuksiin
  • Miten tulokkaan yleisöt voidaan saada yrityksen työnantajakuvalliseen käyttöön

Lataa Hakijan polku ja hakijakokemus-pisteet (ilmainen PDF)

 

Lue erään hakijamme muistelua muutaman vuoden takaisesta kokemuksestaan >>

Tutustu Konkarin Hakijakokemuksiin >>

Tutustu Nuoren Ammattilaisen Hakijakokemuksiin >>

Katso, mitä muita jaksoja Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastissa on julkaistu >>

 

Ensi viikolla puhutaan rekryviestinnän ja rekrymarkkinoinnin eroista. Tervetuloa silloin takaisin Vaikuttava työnantajabrändi -podcastin pariin.

Kuullaan paremmin!

https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg

 

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri