24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin työnantajabrändin rakennusaineksiksi

24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin työnantajabrändin rakennusaineksiksi

24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin työnantajabrändin rakennusaineksiksi

Poimi tästä 24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin.

HR-sisältömarkkinointi on moderni tapa rakentaa työnantajabrändiä. HR-sisältömarkkinoinnin tavoitteena on vedota ja vaikuttaa haluamaanne talent-yleisöön tarjoamalla inspiraatiota, informaatiota ja virikkeitä heitä ammatillisesti kiinnostavista aihealueista. Talent-yleisö, jota haluatte tavoitella on kiinnostunut ammatillisesti juurikin liiketoimintaanne liittyvistä aiheista, erityisosaamisestanne ja markkinaa koskevasta uudesta tiedosta, näkemyksistä sekä kokemuksista. Työnantajabrändin rakentamisen ei tarvitse jäädä pelkästään työnantajalupauksen markkinointiin.

24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin

Kokosin oheiseen kuvaan 24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin. Pyrin sisällyttämään mahdollisimman monipuolisen listan ideoita asiasisällöstä työyhteisöön, johtamiseen ja yrityskulttuuriin saakka. 

 

Hyödynnä myös erilaisia sisältömuotoja

Oheisen listan sisältöideoita voidaan tuottaa erilaisissa formaateissa. Blogiteksti ei ole aina välttämättömyys tai se ainoa oikea vaihtoehto. Jos kynä ei oikein pysy kädessä, tekstintuottamisen vaatimus voi tuntua ahdistavalta.

Onneksi muitakin mahdollisuuksia on. Tässä muutamia formaattivaihtoehtoja blogitekstin rinnalle:

Tekstitiedostot:

  • ebook
  • white paper
  • slideshow 
  • asialista

Tiesitkö, että PowerPoint on erittäin monikäyttöinen työkalu myös visuaalisesti nätin tekstisisällön tuottamiseen? Vaihda sivukoko ja sivun suunta, asettele tekstit, hyödynnä kuvituksia ja tallenna PDF-muotoon. 

Kuvatiedostot:

  • valokuva (luonnollinen tai kuvasuodattimella (filter) käsitelty)
  • infograafi
  • sitaattikuva pelkällä tekstillä
  • sitaattikuva valokuvataustalla
  • pienjuliste

Me olemme tykästyneet Canvaan ja voimme lämpimästi suositella sitä sen monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Ilmaisversiolla pääseekin todella pitkälle. Ja jos ainoa kuva löytyy maksullisista kuvista, ei yhden dollarin kappalehinta varmastikaan kaada kenenkään markkinointibudjettia. Valokuvaaminenkaan ei liene enää este, sillä nykyajan kännyköissä on erinomaiset kamerat ja sovelluskaupoista löytyy rutkasti sovelluksia kuvien käsittelyyn.

Henna bloggasi aiemmin myös muista vaihtoehdoista. Lue juttu tästä >>

Videovaihtoehdot:

Video voi olla vaativan ja pelottavan tuntuinen vaihtoehto. Jos nyt ei ihan videotuotantoon halua ryhtyä, muun muassa Facebookista ja Instagramista löytyy “live”-vaihtoehto tarinankerrontaan. Asiantuntijavinkit voidaan jakaa “mikrovideoina”, eli lyhyinä informaatiopätkinä suoraan sosiaalisessa mediassa. Omaa naamaa ei tarvitse videolla edes näyttää, sillä esimerkiksi uuden blogijulkaisun voi lyhyesti tiivistää Instastoryssä vain tekstiä kuvassa näyttämällä ja itse taustalla puhuen.

  • Video “uutisointi”
  • Videohaastattelu
  • Videositaatit (ns. puhuva pää -videot)
  • Videomuotoon tallennetut kuvatiedostot
  • Facebook Live -lähetys
  • Instastories tai Snapchat -lähetys

Podcast, eli “kuunteluohjelma”:

Jos videolla esiintyminen tai videon toteuttaminen ylipäätään tuntuu haastavalta, podcast voi olla toimiva vaihtoehto. Podcastit ovat yleensä säännöllisesti ilmestyviä radio-ohjelmien tapaisia ääniraitoja. Miksei niitä voisi tehdä kuitenkin tehdä muutaman ikivihreän verran HR-sisältömarkkinointitarpeisiin?

Tässä Social Media Examinerin jutussa on kattavat vinkit podcastaamiseen >>

Joko muuten luit aiemman kirjoitukseni HR-sisältömarkkinoinnin ja bloggaamisen eroista? Lue se tästä >>

About the Author