Mitä HR-sisältömarkkinointi tarkoittaa ja miten se eroaa bloggaamisesta? HR-sisältömarkkinointi ja sisältömarkkinointi tarkoittavat muutoin samaa, mutta HR-sisältömarkkinoinnissa kohderyhmä on asiakkaiden sijaan yrityksen sisäinen ja ulkoinen talent-yleisö. HR-sisältömarkkinoinnissa julkaistaan talent-yleisöön vaikuttavaa sisältöä. Bloggaaminen voi olla yksi sisältömarkkinoinnin keino. Sanon ”voi”, sillä suurimmaksi osaksi bloggaaminen on edelleen päiväkirjamaista, yksisuuntaista omien ajatusten ja näkemysten aukikirjoittamista.
Mitä HR-sisältömarkkinointi tarkoittaa?
Sisältömarkkinoinnin keskeinen tavoite on kääntää lukija asiakkaaksi ja asiakas jatkuvaksi asiakkuudeksi. Se tapahtuu tuottamalla ja jakamalla jatkuvalla syötöllä ilmaista, lisäarvoa tarjoavaa sisältöä potentiaalisille asiakkaille.
Ilmaiseksi jaettava sisältö kytkeytyy läheisesti siihen, mitä yritys myy. Käytännössä yritys jakaa ilmaiseksi sellaista osaamista, josta se voisi myös laskuttaa. Tämä mietityttää monia yrityksiä.
Ilmaiseksi tarjolla olevan sisällön tehtävänä on tarjota potentiaaliselle asiakkaalle riittävästi suoraan hyödyllisiä mahdollisuuksia tutustua yrityksen osaamiseen ja tarjontaan. Sisältö kasvattaa potentiaalisen asiakkaan ymmärrystä (aiheeseen) ja kehittää osaamista. Mikäli riittävä luottamus yrityksen osaamiseen syntyy ilmaisen sisällön välityksellä, potentiaalinen asiakas alkaa kiinnostua yhteistyöstä yrityksen kanssa.
HR-sisältömarkkinoinnilla on sama tavoite: tarjota yrityksen osaamiseen liittyvää ammatillista informaatiota ennalta määritetylle talent-kohdeyleisölle. HR-sisältömarkkinoinnissa tavoitteena on vaikuttaa talent-kohdeyleisön mielikuvaan yrityksestä vetovoimaisena työpaikkana.
Bloggaamisen ja sisältömarkkinoinnin erot
Tiesitkö, että bloggaamista on alunperin kutsuttu englanniksi verbillä ”journaling”, eli päiväkirjan kirjoittaminen? Bloggaaminen onkin tyypillisesti hyvin päiväkirjamaista, eli omien ajatusten kirjoittamista julkiseen verkkopäiväkirjaan. Yritysbloggaajat eivät tavallisesti edes odota teksteihinsä kommentteja tai asiaan liittyvän keskustelun syntymistä.
Keskeiset eroavaisuudet:
- Kirjoittaminen on enemmän impulsiivista kuin suunniteltua
- Tekstit syntyvät inspiraatiosta jakaa ajatuksia kirjoittajaa puhuttelevasta aiheesta
- Kirjoittaminen tyydyttää enemmän kirjoittajan tarpeita kuin lukijan tarpeita
- Sisältö ei ole tyypillisesti strategisesti suunniteltua ja tavoitteellista
- Kirjoittaminen ei välttämättä liity selkeästi siihen, mitä yritys myy vaan siihen, mistä kirjoittaja haluaa kirjoittaa
- Sisällön luonne on enemmän ”mitä” [mieltä minä olen], ei niinkään ”miten” [tämä asia kannattaa tehdä]
HR-sisältömarkkinointi on moderni tapa kehittää työnantajabrändiä
Työnantajakuvan tai työnantajabrändin kehittäminen on perinteisesti keskittynyt työnantajalupauksen kuvaamiseen. Työnantajalupauksella tarkoitetaan kaikkea sitä, mitä työntekijä saa (palkan lisäksi) vastineeksi jokapäiväiselle työpanokselleen. Yleensä tämän viestinnän keskiössä ovat etuudet, nykyään jossain määrin jo myös yrityskulttuuri.
Erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa työnantajabrändiä voitaisiin vahvistaa ja kehittää nimenomaan HR-sisältömarkkinoinnin keinoin. Me asiantuntijat olemme persoja asiantuntemuksemme kehittämiselle, oppimiselle sekä sellaiselle tiedolle, josta on meille erityistä hyötyä työssä menestymisen ja asiantuntijastatuksemme kannalta.
HR-sisältömarkkinointi vaikuttaa asiantuntijastatukseen
HR-sisältömarkkinointi laajentaa talent-yleisöön vaikuttamista. Se lisää työnantajabrändäyksen palettiin asiantuntijastatukseen vaikuttamisen. Yksinkertaistettuna: työnantajabrändäyksen työkalupakissa on yrityksen liiketoimintaa koskettavaan substanssiosaamiseen liittyvää ilmaista informaatiota, jolla vedotaan alan tai alalle pyrkiviin asiantuntijoihin. Asiantuntijoille annetaan mahdollisuus kehittää omaa ammattiosaamistaan yrityksen tarjoaman ilmaisen informaation avulla.
Tämä saattaa tuntua aluksi yhtä vaikealta niellä kuin markkinointiosastonkin puolella: miksi antaa ilmaiseksi jotain sellaista, joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan? Miksi kertoa kilpailevan yrityksen työntekijälle meidän salaisuuksiamme?
Siksi, että good willillä on oma arvonsa brändiarvon rakentamisessa. Ja siksi että, todelliset asiantuntijayritykset houkuttelevat puoleensa muualla työskenteleviä asiantuntijoita kuin hunaja otso mesikämmentä. Osa innostuu kenties työpaikan vaihtoon sopivan tilanteen osuessa kohdalle ja osa ryhtyy yrityksenne viestien sanansaattajiksi.
4 pikavinkkiä miten käännät bloggaamisen HR-sisältömarkkinoinniksi
#1 Kirkasta ensin itsellesi kenelle kirjoitat. Tässä tapauksessa tekstisi tulee puhutella yrityksenne talent-yleisöä.
#2 Mieti minkälainen informaatio olisi valitsemallesi talent-kohdeyleisölle erityisen arvokasta.
#3 Valitse teema ja kirjoita napakasti vastaten koko ajan kysymykseen ”miten”.
#4 Haasta tekstissäsi keskusteluun tai anna käyttökelpoiset ja selkeät vinkit.
#5 Julkaistuasi tekstin yrityksenne blogissa, jaa sitä valitsemasi talent-yleisön tavoittavissa sosiaalisen median kanavissa. Muista osallistua viriäviin keskusteluihin!
Artikkelikuva: Unspalsh.com