”Some ei ole riittävä rekrytointikanava” – Let us disagree

Tämä Talouselämän tebatti nostatti käsikarvat pystyyn. Olemme Eminessä auttaneet kymmeniä ja kymmeniä asiakkaitamme löytämään ja houkuttelemaan osaajia somessa (myös niitä perinteisempien alojen kokeneita konkareita). Olemme itse palkanneet työntekijöitä toteuttamalla haut ainoastaan somessa.

Toisin kuin jutun kirjoittaja väittää, rekrytointi somessa edellyttää huomattavasti enemmän panostusta kuin rekrytointi niin, että julkaistaan haku auki te-toimiston sivuille ja herran haltuun. Rekrytointi somessa ei tarkoita sitä, että tehdään Facebook-statuspäivitys, jossa kerrotaan, että nyt olisi tällaista haussa. Tai sitä, että julkaistaan maksullinen LinkedIn-hakuilmoitus ja jäädään odottelemaan hakijoita kädet ristissä.

Rekrytointi somessa edellyttää eri kanavien mahdollisuuksien tuntemista ja taitoa soveltaa noita mahdollisuuksia rekrytointiin.

Onnistuminen somerekryssä edellyttää sitä, että tiedetään missä hakijakohderyhmä liikkuu, mitkä ovat heidän mielenkiinnon kohteensa ja millaiset viestit heihin iskee. Rekrytointi somessa edellyttää myös eri kanavien mahdollisuuksien tuntemista, taitoa soveltaa mahdollisuuksia rekrytointiin sopiviksi, sekä taitoa optimoida näkyvyyttä. Ihan kuin markkinoinnissa, myös rekrymarkkinoinnissa viesti, jakelu ja toisto ovat kaiken A&O.

Some tarjoaa uskomattoman hyvät mahdollisuudet tavoittaa ja ennen kaikkea sitouttaa juuri oikea kohderyhmä, oli kyseessä sitten keski-ikäiset rakennusalan insinöörit, kolmevitoset ohjelmistokehittäjät tai kakskymppiset ”diginatiivit”. Ja mikä parasta (ja ehkäpä olennaisinta), some mahdollistaa vuorovaikutuksen yrityksestä kiinnostuneiden kanssa. Rekrytoinnin hakuaika EI ole pelkästään työpaikkailmoituksen julkaisemista ja passiivista odottelua. Some mahdollistaa aivan eri tasoisen dialogin yritysten ja potentiaalisten työnhakijoiden välillä. Ja se, joka ei ole vielä tähän herännyt, saa voivotella hakijapulaa hamaan tulevaisuuteen.

Tunsitko piston sydämessäsi? Ei se mitään, apu on lähellä. Jos haluat kuulla, miten some voidaan valjastaa tukemaan työnantajakuvan rakentamista tai rekrytointia, ole ihmeessä yhteydessä.

experience(at)emine.fi, p. 045 169 2495, @TweetingIida

Kuva on napattu täältä.

These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine
30/07/2024

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine

Article image with title: Say hello to Instagram SEO - How to be better discovered on Instagram, written by Susanna Rantanen. With a graphic image of a young man creating content with lots of Instagram likes pouring on his content.
10/06/2024

Say hello to Instagram SEO

Saattaisit pitää myös näistä
These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine
30/07/2024

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine