Työnhakijapula?

Työnhakijapula?

Työnhakijapula?

 

Julkaisin hakuilmoituksen jo kaksi viikkoa sitten, mutta hakemuksia ei tipu.

Kerroin hakuilmoituksessa selvästi, mitä hommaan kuuluu. Ja listasin siihen myös kulttuurisetelit, kivat työkaverit ja alan näköalapaikan. Ja onhan se ilmoitus meidän www-sivuilla, mollissa ja laitoin Oikotielle ja sunnuntain Hesariinkin vielä. LinkedInissäkin julkaisin sen jo puolitoista viikkoa sitten.

Tässä tilanteessa on helppo tuudittautua ajatukseen, että hakijoita ei tupsahtele, koska näitä osaajia nyt vaan on niin vähän. Mitä muita syitä tässä nyt muka voisi olla?

Jatkan hakua, tarve kasvaa ja hakuilmoituksen jo aiemmin nähneet alkavat tiedostaa, että olen epätoivoinen. Olenko nyt käyttänyt kaikki keinot ja on pakko jäädä siihen toivoon, että haku tuottaisi parempaa tulosta kun avaan sen kuukauden kuluttua uudelleen?

Kuulostaako tutulta? Jos vastaat yhteenkin seuraavista kohdista “ei”, saattaa olla paikallaan miettiä, mitä voisit jatkossa tehdä toisin.

Tunnenko kohderyhmäni? Onko viestini kunnossa?

  • Puhutteleeko hakuilmoitukseni juuri niitä henkilöitä, joita haluan kutsua haastatteluun?
  • Erottuuko se positiivisesti ilmoituksista, joilla haetaan vastaaviin tehtäviin?
  • Kerronko hakijalle konkreettisesti, millaisessa työn tekemisen kulttuurissa henkilö tulisi arkisin viettämään puolet valveillaoloajastaan?

Entäs jakelu? Mistä haluamani henkilö etsii töitä?

  • Onko hän ICT-osaaja, insinööri vai sairaanhoitaja?
  • Missä hän viettää aikaansa; Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, LinkedInissä, keittiönpöydän ääressä kahvin ja lehden kanssa?

Vai etsiikö hän töitä lainkaan?

  • Lukeeko hän työpaikkailmoituksia vai pitäisikö häntä yrittää tavoittaa muilla konsteilla?
  • Olenko valjastanut yritykseni verkostot rekrytoinnin avuksi?
  • Millaista viestiä nykyiset ja entiset työntekijämme levittävät meistä omille verkostoilleen?
  • Olemmeko tunnettu hyvänä työnantajana potentiaalisten tekijöidemme joukossa?

Kaikki näistä ovat ratkaisevia asioita rekrytoinnin onnistumisessa. Tylsä viesti tehokkaasti jaeltuna ei houkuta. Kiinnostavakaan viesti ei tavoita kohderyhmää, jos jakelu horjuu. Ja huono työnantajamaine voi mitätöidä kaiken, vaikka viesti ja jakelu olisivatkin kunnossa.

Kirjoittaja on Eminen asiantuntija Iida Mustonen.

About the Author