Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Rekrymainonta ja oppilaitosyhteistyö lienevät ne tutuimmat ja käytetyimmät osaajamarkkinointimixin keinot.

Mainonnalla tarkoitetaan sitä, kun yritys maksaa siitä, että sen myyntiviestiä näytetään yrityksen itse maksutta tavoittamaa yleisöä laajemmin. Rekrytoinnissa myyntiviesti on tietysti työpaikkailmoitus ja sen julkaiseminen maksullisella job boardilla tai sille somemainoskampanjan toteuttaminen on mainontaa.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan rekrymainonnasta ja sen ostamisesta. 

Mitä rekrymainonta on?

Mainostaminen ei ole tämän päivän moderneille kasvuyrityksille ja osaajamarkkinoinnin tekijöille enää mikään uusi juttu. Kun rekrytoidaan paljon, on käytännössä pakko myös hyödyntää mainontaa usein. Toiset somekielellä “sponsoroivat sisältöjään” koko ajan, toiset kampanjoivat, eli mainostavat määräaikaisin jaksoin. Hakuaika on esimerkki tyypillisesti rekrymainoskampanjan kestosta.

Rekrytointimainonta on maksettua viestin välittämistä. Mainontaan liittyy aina rahallinen transaktio. Maksamme vähintään mainoksen näyttämisestä, eli mediatilasta. Jos ostamme mainonnan tekemiseen jonkun toisen työaikaa ja osaamista, maksamme myös siitä.

On tärkeää tietää mitä ostaa. Se, että kauppatori on näennäisesti täynnä ihmisiä ja sinulla on megafoni, ei tarkoita vielä mitään.

Mitä rekrymainonnan ostajan tulee huomioida

Rekrymainonnan tyypilliset ostokohteet ovat:

  • maksullinen ilmoitus jollain verkon job boardilla
  • somemainoskampanjan ostaminen omilla verkkosivuilla olevalle ilmoitukselle
  • maksullinen LinkedIn Jobs -ilmoitus

Valitse kohdeyleisön mukainen mainosmedia

Fiksu mainonnan ostaja varmistuu ensin siitä, että valittu mainosmedia tavoittaa oikean yleisön. Mikäli todennäköinen hakija on aktiivinen työnhakija, job boardit ovat hyvä idea. Sen jälkeen on varmistuttava, mikä vaihtoehtoisista job boardeista on todennäköisesti paras juuri tälle kohdeyleisölle. Niillä ei ole identtinen käyttäjäyleisö.

Mikäli todennäköinen hakija on passiivinen työnhakija, job board -ilmoituksesta maksaminen on rahan haaskausta. Maksullisen työpaikkailmoituksen kustannus kannattaa investoida mielummin kohdennettuun mainoskampanjaan sosiaalisessa mediassa.

Valitse sosiaalisessa mediassa mainoskampanjalle oikea tavoite

Esimerkiksi Facebookissa sinun täytyy ensin valita tunnettuuden, harkinnan ja konversioiden väliltä. Mainoskampanjan tavoitteen valinnan merkitys on kampanjan onnistumisen kannalta kriittinen.

Ajattele kalastajaa, joka tavoittelee mittavaa kuhasaalista. Vaikka hänellä on kuhan pyyntiin optimoitu verkko, hänen saaliinsa jää todennäköisesti laihaksi, mikäli hän laskee verkkonsa väärään paikkaan järveä. 

Facebookin ohjekeskus: Oikean mainontatavoitteen valitseminen >>

Varmista tavoitteen, yleisön ja kilpailun kannalta optimaalinen viestisisältö

Lopuksi on huolehdittava siitä, että itse mainoskampanjan näkyvä osa, eli viesti on oikein optimoitu.Tämä koskee sekä job boardeille ja LinkedIn Jobs -ilmoituksia että sosiaalisen median mainoskampanjan sisältöä.

Rekrymainosviestillä on kolme tehtävää. Sen on:

  1. erotuttava muiden rekrymainosviestien joukosta, eli voitettava tavoiteltavan henkilön huomio.
  2. herätettävä tavoiteltavan henkilön kiinnostus viestin avaamiseen ja katsomiseen.
  3. kutsuttava viestin avannut ja katsonut henkilö haluttuun toimintaan, mikäli hän on avoimen tehtävän kannalta ideaali.

Job Board – ja LinkedIn Jobs -mainoksella (eli ilmoituksella) on eri tehtävä kuin somekampanjan sisältämällä mainosviestillä. Kun maksettu työpaikkailmoitus kutsuu hakemaan tehtävään, somekampanjan viesti kutsuu lukemaan ilmoituksen. Siksi somekampanjan viestin onnistumisessa on erittäin tärkeää myös varmistua siitä, että itse ilmoitusteksti on viritetty viemään mainosta klikanneen henkilön polku ideaaliin lopputulemaan saakka.

[teema-artikkeli jatkuu alla]

Kuuntele jakso Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastista

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa

Jakson kesto: 44:38 min

Jakson sisältö:

  • Mitä rekrymainonta on?
  • Tyypillisiä rekrymainonnan ostamisen virheitä
  • Miten valitsen rekrytointimainokselle oikean median?
  • Miksi klikkien tuijottaminen ja klikkien ostaminen voi olla vaarallista?
  • Mistä voi johtua, jos mainosta ei klikata mielestäni riittävästi tai ei lainkaan?

Rekrytointimainonta sosiaalisessa mediassa

Moni yritys hyödyntää aktiivisesti sosiaalista mediaa rekrytointimainostamisen tarpeissa. Kuka tahansa voi käyttää sosiaalisten medioiden mainostyökaluja ja luoda mainoskampanjan. Siihen ei tarvita mediatoimistoja, mainostoimistoja eikä Emineä.

Puhuin Facebook-mainonnasta tämän podcastin jaksossa 131. Tutustu tästä tuon jakson teema-artikkelin sisältöön, ja kuuntele jakso, jos haluat ymmärtää Facebook-mainonnan tekemisestä lisää >>

Tuloksia tuottavan mainoskampanjan tekeminen on jo monimutkaisempaa. Sen tekijän täytyy ymmärtää valitsemansa mainostyökalun logiikkaa, tuntea tavoittelemansa kohdeyleisö, tiedettävä minkälaiset mainokset toimivat ja eivät toimi, osattava valita mainokseen oikeanlaiset kuvat tai videot ja osattava tietysti kirjoittaa mainoscopya, eli mainostekstiä. 

Erityisesti sosiaalisessa mediassa tämä on tärkeää siksi, että jokainen huono mainos ja mainoskampanja tekee hallaa koko mainostilille. Yrityksenne profiiliin on kytketty yrityksenne mainostili. Mikäli yrityksenne mainostilillä tehdään yksikin huono mainoskampanja, vaikuttaa se seuraavien mainoskampanjoiden hintaan ja tuloksiin. Kun sosiaalisessa mediassa mainostaa usein, kannattaa hyödyntää asiantuntevan mediatoimiston, mainostoimiston tai vaikka juuri Eminen osaamista. Kumppanin valinta on muuten myös rekrymainonnan ostamiseen liittyvää osaamista. 

Eminen vinkit rekrymainonnan ostamiseen

#1 Median yleinen tunnettuus ei ole tae oman kohdeyleisösi tavoittamisesta.

Jokainen kaupallinen media on bisnes. Ne panostavat aktiivisesti omaan mediabrändiinsä ja yleisönsä koon kasvattamiseen. Se, että media on tunnettu yleisesti ei tarkoita, että voit tavoittaa sillä kaipaamasi yleisön. 

Osta rekrymainontaa vain sellaisesta mediasta, jolla voidaan tavoittaa rekrytoinnin kohdeyleisöä. Edes kaikki job boardit eivät ole optimaalisia kaikkien hakijayleisöiden tavoittamiseen. Jos et ole varma, pyydä medialta sen yleisödemografia ennen ostopäätöksen tekemistä. 

#2 Halpa hinta ei takaa mainoskampanjan tulosta

Minusta ei ole mitään syytä tuhlata yrityksen rahoja mainoskampanjoihin ja mainosmedioihin, jotka eivät tuota. Ei vaikka hinta olisi tosi halpa. 

#3 Suuren kuuloinen määrä klikkejä ei ole mainoskampanjan tavoite, eikä peruste ostamiselle

Pitää muistaa, että klikki ei tarkoita meille onnistunutta rekrytointikampanjaa eikä hyviä hakijoita. Klikkitakuut ja klikkilupausten perusteella ostaminen johtaa herkästi siihen, että saamme toki vaikuttavan määrän klikkejä vastineeksi, mutta klikkiluke ei konvertoidu, eli muunnu hyviksi hakijoiksi. 

Klikkilupaukset ovat niin yleisiä digitaalisen markkinoinnin maailmassa, että on olemassa erittäin kannattavia bisneksiä, jotka myyvät klikkejä mainoskampanjoihin. Siis pelkkiä klikkejä, Botit tai kenties jopa oikeat ihmiset käyttävät aikaansa klikkaillen mainoksia. Jos ostaa klikkejä kannattaa olla tietoinen siitä, että silloin voi myös saada klikkejä. Erityistä varovaisuutta kannattaa tässä noudattaa ostaessa ulkomaisilta tahoilta. 

Saan itse jatkuvasti yhteydenottoja sosiaalisessa mediassa tileiltä, jotka haluavat myydä minulle “enemmän klikkejä ja enemmän seuraajia.” 

#4 Tiedosta mainoskampanjan tehtävä ja suunnittele kampanja tehtävä kirkkaana mielessäsi

Rekrytointikampanjan tehtävänä on aina saada maksimaalinen määrä hakemuksia tehtävän kannalta optimaaliselta yleisöltä. “Maksimaalinen määrä” on suorassa suhteessa mainosbudjettiin. “Optimaalinen yleisö” on suorassa suhteessa mediavalintaan ja mainosviestin sisältöön. Ei siis ilmoituksen sisältöön vaan mainokseen kirjoitetun viestin sisältöön mukaan lukien otsikko, kuvitys, copytekstit ja toimintaan kehoitukset.

#5 Varmistu rekrymarkkinointiapua ostaessasi siitä, että maksat rekrymarkkinoinnin ja rekrymainonnan osaamisesta

Joskus rekrymainonnan kustannuksia kasvattaa rekrymarkkinointiavun ostamisen kustannukset. Silloin kannattaa varmistua siitä, että ostat nimenomaan rekrymarkkinointiosaamista. Tekninen mainoskampanjan rakentamisen osaaminen on yksi osa palettia. Sen lisäksi markkinointi- ja mainosviestien kirjoittajan on osattava rekrytointia, ymmärrettävä osaajayleisösi erityispiirteet, tunnistettava aktiivisen ja passiivisen työnhakijan väliset toiminnalliset erot ja tunnettava kohdeyleisöänne koskevaa rekrytoinnin kilpailukenttää.

Jos et voi valita avuksesi nimenomaan rekrytointimarkkinoinnin osaajaa, osta vain tekninen mainoskampanjan toteuttamisen osaaminen. Huolehdi itse viestin oikeellisuudesta. Älä jätä viestiä mainoskampanjan toteuttajan vastuulle. Varmistu myös siitä, että kampanjan tekninen toteuttaja valitsee kampanjalle oikean tavoitteen. Sinun täytyy todennäköisesti sparrata häntä tavoitteen valinnassa.

#6 Seuraa jokaisen mainoskampanjan tuloksekkuutta oppiaksesi ja parantaaksesi seuraavia mainostamisen onnistumisia

Kun me käynnistämme rekrytointimarkkinointikampanjan asiakkaamme kanssa, seuraamme kampanjan toimintaa jo kampanja-aikana. Somessa mainostamiseen liittyy elementtejä, kuten kampanjan kesto, keston mukainen optimaalinen kampanjabudjetti, erilaiset kampanjansisäiset mainosversiot, kampanjan optimointi ilman sen palautumista ns. oppimisjaksolle kesken kampanjan ja päättyneen kampanjan tulosten arviointi ja vaikuttavuuden analysointi.

Mainoskampanjan onnistumista seurataan jotakuinkin seuraavalla tavalla:

  • Mainonnan tavoittavuus ja mainoskampanjalle asetetun tavoitteen toteutuminen.
  • Mitä  mainosbudjetilla sai ja miten se vertaituu odotuksiin. Vertaaminen edellyttää sitä, että on mainostanut samalle tai vastaavalle yleisölle aikaisemminkin.
  • Jos mainoskampanja onnistui saamaan kävijöitä työpaikkailmoitukseen, mitä tapahtui itse ilmoituksessa. Kuinka pitkään sitä luettiin? Palattiinko ilmoitukseen? Kuinka moni ilmoitukseen saapuneista klikkasi “hae tästä” -painiketta? Kuinka moni aloitti hakemuksen tekemisen (jos rekryjärjestelmä) ja kuinka moni tosiasiassa jätti hakemuksen. Ja tietysti, kuinka moni hakijoista vaikutti hakemusten perusteella kiinnostavalta.

Mainoskampanjan tehtävä rekrytoinnissa on optimoida edellä kuvaamaani “putkea” ja tuottaa itse valintaprosessiin riittävä määrä hyviä ehdokkaita. 

Mikäli mainostamme vain yhdessä paikassa ja valitsimme sen väärin, se vaikuttaa suoraan lopputulemaan.

Mikäli mainostimme väärin viestein, se vaikuttaa suoraan lopputulemaan.

Mainonnan ostaminen on oma taitonsa. Rekrytoinneissa on hyvin tyypillistä keskittyminen yhteen mainosmediaan. Siksi on vielä tärkeämpää varmistua siitä, että media on oikein, budjetti on oikein, mainonnan tavoite on oikein, kohdeyleisö on optimaalinen, valitut mainospinnat ovat optimaaliset, kampanjan sisältämät viestit ovat optimaaliset, sivu, jolle kampanjasta johdetaan on optimaalinen ja sisällöltään tehokas, ja hakemuksen jättämisen prosessi on hakijalle positiivinen kokemus.

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.