Minkälaista HR-osaamista merkittävää kasvua hakeva yritys tarvitsee?
Miksi hallinnollinen HR-rooli ei riitä kasvuyritykselle?
Miksi hallinnollisen HR:n ammattilainen ei todennäköisesti edes nauti ja motivoidu niistä HR-tehtävistä, joita merkittävää kasvua hakevassa yrityksessä on kriittistä toteuttaa?
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcastin jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg esittelee neljä uudenlaista HR-roolia, joita merkittävää kasvua hakeva yritys todella tarvitsee.
Kasvuyrityksen uudet HR-roolit
Työn murros ja digitalisoituminen ovat synnyttäneet uusia vaatimuksia ja odotuksia HR-ammattikunnalle. Onkin yhä tärkeämpää tiedostaa, miten laajasta tehtäväkentästä HR:ssä on kyse, ja miten epätodennäköistä on, että varsinkaan merkittävää kasvua hakevat yritykset pärjäävät yhdenlaisilla HR-osaajilla.
”H2H*) uraratkaisumyyjä”
Suorahakijan kaltainen, ekstrovertin puolelle hieman kallistuva myyjätyyppi. Hänellä on riittävää sitkoa prospektoida ja kontaktoida yritykselle ideaaleja ammattilaisia. Hänellä on riittävän suuret korvat kuunnellakseen kiinnostavien ehdokkaiden uratilanteet ja riittävän systemaattinen työskentelyote pitääkseen yrityksen kartalla ideaalien ehdokkaiden todenäköisistä seuraavien siirtojen aikatauluista ja niihin johtavista uratarpeista.
Hän rakentaa siis rekrytoinnin ”pipelinea” hoivaamalla rekryliidejään määrätietoisesti ja kuljettamalla heitä kohti päätöksentekopistettä, kuten kuka tahansa B2B-myyjä.
”H2H markkinoija, eli työntekijäkokemusten markkinointipäällikkö”
Hyödyntää sisältö- ja digitaalisen markkinoinnin keinoja voittaakseen yritykselle ideaalien ammattilaisten huomion ja tuottaakseen yritykselle rekryliidejä, suoria työhakemuksia tai yrityksen puolesta puhujia.
Hän johtaa työllään ja markkinointitoimenpiteillään yritykselle ideaalin kohdeyleisön polkua tietoisuuden syntymisestä huomion voittamiseen, tarpeen synnyttämisestä kiinnostukseen ja kiinnostuksesta toimintaan.
*)H2H = Human2Human
Näissä rooleissa korostuu käyttäytymisen ymmärtäminen: sekä yksilön työkäyttäytymisen, eli työpersoonan ymmärtäminen että ylipäätään työntekijä/työnhakija -roolissa toimivan ihmisen tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtäminen. Nämä eroavat kuluttajakäyttäytymisestä jonkin verrankin.
”Strateginen kulttuurijohtaja”
Nopeasti kasvavassa ja henkilöstömääräänsä moninkertaistavassa yrityksessä yrityksen kulttuuriin kohdistuu valtava paine. Tällaisen yrityksen arkea kuvastaa voimallinen, jatkuva muutos. Se vaatii paljon sekä johtamiselta että työntekijöiltä.
Tämän roolin haltija osaa tulkita kasvuyrityksen bisneksen kulloisetkin strategiset painopisteet sekä niiden vaikutukset ja vaateet johtamiskulttuuriin ja organisaation käyttäytymiseen.
- Hän huolehtii siitä, että johto, henkilöstö ja rekrytoijat ovat ajantasalla siitä, minkälainen toimintakulttuuri tukee yrityksen kasvua ja kasvutavoitteiden saavuttamista.
- Hän osaa tulkita nämä tarpeet työn tavoitteiksi, arviointikriteereiksi ja rekrytointikriteereiksi, sillä strategian edetessä ja yrityksen kehittyessä sille olennaiset tavoitteet ja tarpeet muuttuvat.
Strateginen yrityskulttuuri tarkoittaa sitä, että yrityksen liiketoiminnan strategiset painopisteet ja johtamiskulttuuri sekä organisaation käyttäytyminen vastaavat toisiaan. Tässä roolissa oleva henkilö pitää huolen siitä, että yrityksen strategisten tarpeiden vaikutus näkyy yrityskulttuurissa, eli siinä, miten yrityksen esimiesten odotetaan johtavan ja miten yrityksen työntekijöiden odotetaan arjessa toimivan. Tämä ei ole sama asia kuin kivakulttuuri, eli työyhteisöeduista rakennettu kulttuuri.
”Osaamispääoman johtaja”
Jokainen nopeasti kasvavan yrityksen toimitusjohtaja tietää, että kasvun kenties suurin uhka on osaamispula. Varsinkaan Suomen kokoisessa markkinassa ei meinaa riittää tietyn alan osaajat sitten millään.
Osaamispääoman johtaja ei istu norsunluutornissa tittelistään huolimatta. Hän istuu organisaation osaamiskartan päällä varmistaakseen, että organisaatio on varautunut osaamistarpeideiden kasvuun ja muutoksiin strategian edetessä. Hän johtaa ja koordinoi sisäisesti osaamispääoman ajantasaisuutta ja saatavuutta.
Lataa tästä ilmainen PDF: ”Modernin Kasvuyrityksen Uudet HR-roolit” >>
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso Soundcloud-sovelluksella >>
Jakson kesto: 34:38 min
Katso myös HR Trend Instituutin ”18 HR-roolia vuonna 2018”
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.
@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.
Löydä kaikki podcastin jaksot täältä >
Lataa ilmainen Modernin HR:n Opas 2018 >
Älä unohda valmennuksiamme! Tutustu kehittyvään ja päivittyvään valmennuskalenteriimme ja hae todella modernit opit kasvuyritysten HR:n kehittämiseksi.