#114 Yleisön kanssa keskustelu somessa (podcast)

Miten yleisön kanssa keskustelu somessa saadaan sujumaan mallikkaasti hyvän työnantajabrändin nimissä?

Sosiaalisten medioiden algoritmit palkitsevat julkaisijoita julkaisussa käydystä aktiivisesta dialogista.

Pelkkä tykkääminen ei ole riittänyt enää vuosiin avittamaan orgaanisen, eli maksuttoman näkyvyyden saamisessa ja orgaanisen yleisön koon kasvattamisessa.

Työnantajabrändin rakentamisen tulee olla tavoitteellista ja tulosta tuottavaa. Vain siten siihen on saatavissa riittävät resurssit. Yhtenä nyanssina voidaan siis pitää sitä, kuinka fiksusti osaamme hyödyntää sosiaalista mediaa työnantajakuvan kehittämisessä edesauttaaksemme yritykselle arvokkaiden työnantajakuvatavoitteiden saavuttamista.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa 114 vastataan erään kuuntelijamme aihetoiveeseen. Puhumme siitä, miten, missä ja milloin yleisön kommentteihin kannattaa sosiaalisessa mediassa reagoida, ja miten keskustelua ylipäätään aktivoidaan ja ylläpidetään sosiaalisessa mediassa.

Yleisön kanssa keskustelu somessa

Työnantajakuvaa sosiaalisissa medioissa kehitettäessä keskustelu tarkoittaa käytännössä työnantajayrityksen edustajien tai yritystä edustavien ”työntekijälähettiläiden” käymää keskustelua joko yrityksen omistamissa sosiaalisen median profiileissa tai työntekijälähettiläiden, rekrytoinnin, esimiesten, johdon ja muiden osallistuvien työntekijöiden henkilökohtaisissa profiileissa.

Yleisön kanssa keskustelu somessa on erittäinen tarpeellinen funktio yrityksen työnantajakuvastrategiassa, sillä sosiaalinen media on ennen kaikkea ”engagement-platform”. Median nimessä lukee ”sosiaalinen”, ja siksi sosiaalinen media on meille sitä hyödyllisempi mitä aktiivisemmin pyrimme sosiaaliseen kanssakäymiseen somessa.

Keskustelun aktivoiminen on useimmiten luontevampaa ja helpompaa nimenomaan kasvollisilla yksityistileillä kuin logolla koristellun yritysprofiilin takaa. Tämä johtuu lähes poikkeuksetta siitä, että jostain syystä sosiaalisen median yritystileihin kohdistuu sosiaaliseen mediaan kuulumaton virallisuus, jäykkyys ja liian monet säännöt, tai vaihtoehtoisesti liika varovaisuus, kun kyseessä ei ole oma tilini.

Kasvottomuus ei kasvata keskustelijoiden välistä luottamusta, mikä on tärkeää työnantajakuvan kehittämisessä. Siksi yritystilillä yleisön kanssa keskustellessa kannattaa aina esittäytyä ja päättää kommentit keskustelijan omalla etunimellä. 

Ihmiset tuppaavat keskustelemaan mielummin toisen ihmisen kanssa kuin tiiliseinän kanssa.

[Teema-artikkeli jatkuu alla.]

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 30:18 min

Jakson sisältö:

  • Minkälaiset asiat aktivoivat ihmisiä keskusteluun sosiaalisessa mediassa?
  • Mitä, jos joku kommentoi negatiivisesti?

 

Yleisön aktivointi tietoisesti keskusteluun on yrityksille hyödyllistä

Sekä yleisön aktivointi että myös yrityksen aktivoituminen keskusteluun sosiaalisessa mediassa on sosiaalisen median hyötyjen kannalta olennaisempaa kuin mitä saatamme tulla ajatelleeksi.

Algoritmit suosivat sellaisia käyttäjiä, jotka kykenevät sitouttamaan muita käyttäjiä viettämään mahdollisimman paljon aikaa kyseisellä sosiaalisen median alustalla.

Algoritmien suosiminen näkyy sillä, että saamme ensin julkaisuihin enemmän orgaanista, eli ilmaista näkyvyyttä.

Mikäli julkaisumme saavat säännöllisesti aikaan yleisöä sitouttavaa keskustelua, algoritmit alkavat suosia tiliämme, ja ”boostaavat” kaikkia julkaisujamme laajempaan näkyvyyteen maksutta. 

Sosiaalisten medioiden käyttämä termi ”engagement”, eli suomeksi ”sitouttaminen” tarkoittaa nimenomaan sitä että esimerkiksi sinä sosiaalisen median käyttäjänä huomaat viettäväsi jossain sosiaalisessa mediassa, kuten vaikka Instagramissa enemmän aikaa kuin olit ajatellut.

Annan esimerkin:

Olet perjantaina ruokakaupan ruuhkassa ja odottelet puolisoasi jonkin hyllyrivin välissä. Kaivat esille puhelimesi ja avaat Instagram-sovelluksen. Selailet uutisvirtaasi, katsot ehkä jotain videojulkaisuja (Stories). 

Jos et näe uutisvirrassasi mitään inspiroivaa, kiinnostavaa tai viihdyttävää, suljet sovelluksen ja avaat kenties jonkun toisen sovelluksen, vaikka iltapäivälehden tai Facebookin.

Et sitoutunut pysymään Instagramissa, koska sinulle ei näytetty mitään niin kutkuttavaa sisältöä, että olisit pysynyt sovelluksessa kauemmin.

Sosiaaliset mediat taistelevat samalla tavalla meidän käyttäjien ajasta ja huomiosta kuin mekin taistelemme tavoittelemamme yleisön ajasta ja huomiosta. Mikäli Instagramin uutisvirrassasi on toistuvasti mielestäsi tylsää sisältöä, hakeudut nopeammin ja nopeammin sieltä pois.

Etsit kaipaamasi viihdettä ja sisältöä joltain muulta alustalta. Jos tämä toinen sovellus onnistuu inspiroimaan, viihdyttämään ja innostamaan sinua toistuvasti paremmin, yhtäkkiä huomaat ettet ole käynyt Instagramissa aikoihin. Vietätkin nykyään aikaa tässä toisessa sosiaalisessa mediassa.

Jokaisen sosiaalisen median kassavirta tulee mainostuloista. Eli siitä, mitä maksamme sponsoroidessamme sisältöä. Linkedin myy markkinoinnin ja mainostamisen lisäksi myös muita tuotteita yrityksille. Sofistikoitunut sosiaalisen median markkinoija ei osta mainontaa tai näitä muita tuotteita, jos hän ei ole vakuuttunut siitä, että hänen tavoittelemansa yleisö käyttää kyseistä sosiaalista mediaa ja on sitä kautta tavoitettavissa.

Puhuin edellisessä jaksossa tästä teemasta ja algoritmeistä enemmän, kannattaa kuunnella, jos et vielä kuunnellut. Mikäli haluat oppia todella hyväksi employer branding -ammattilaiseksi, siis sellaiseksi, jonka työ todella tuottaa mitattavaa ja näkyvää hyötyä työnantajallesi, on tärkeää sisäistää nyanssit. 

Kuuntele, mitä puhuin mm. algoritmeistä edellisessä jaksossa >>

Aktiivinen keskustelu somessa palkitsee julkaisijan laajemmalla ilmaisella näkyvyydellä

Mitä paremmin kykenet aktivoimaan työnantajabrändi-yleisöäsi hyvällä sisällöllä keskusteluun, ja mitä paremmin pystyt ylläpitämään tuota keskustelua, sitä kauemmin yleisösi viettää aikaansa sinun ansiostasi tuossa kyseisessä sosiaalisessa mediassa.

Ruokaketju toimii tässä siten, että sinä tuot hyvällä sisällöllä yleisön, jota sinä aktiivisesti viihdytät ja sitoututat pysymään kaistalla. Sinun ansiostasi kyseinen sosiaalinen media voi näyttää sitouttamallesi yleisölle näkyvyydestä maksaneiden asiakkaiden sisältöä. Sinun palkkiosi aktiivisesta yleisösi sitouttamisesta on vielä parempi ilmainen näkyvyys (kattavuus).

Jos taas julkaiset jatkuvasti käyttäjien mielestä täysin tylsää ja epärelevanttia sisältöä, algoritmi toimii käänteisesti: se rajaa julkaisusi näkevän yleisön mahdollisimman pieneksi välttääksen potentiaalisen harmin itselleen.

Mikäli uutisvirrassasi on yleisönne mielestä jatkuvasti tylsää sisältöä, yleisösi ei enää reagoi sisältöösi vaan ohittaa sen.

Mitä useammin tämä julkaisujenne ohittaminen toistuu, algoritmi lopettaa sisältöjenne näyttämisen yleisöllenne kokonaan.

Jos algoritmillä on kokemus siitä, että tililtäsi julkaistaan jatkuvasti huonoa sisältöä, et pysty ohittamaan tätä oikeastaan edes maksamalla. Tai ainakin mainostamisen hinta on yrityksenne tilille normaalia kalliimpaa, ja yleisö, jolle mainostettua sisältöä näytetään suhteessa pienempi.

Ette siis pysty edes järkevillä summilla ostamaan näkyvyyttä, jos tililläsi on yleisön mielestä ponnetonta sisältöä.

Kolme yleisön keskusteluintoa optimoivaa asiaa somessa

Käytännössä sitouttaminen toteutuu, kun julkaisemme yleisömme mielestä riittävän vetovoimaista sisältöä heille sopivaan aikaan.

Vetovoimainen sisältö inspiroi ja aktivoi heitä kommentoimaan ja keskustelemaan. Sinun tai laajemman sometiiminne tehtävänä on näin ollen aktiivisesti ylläpitää kyseistä keskustelua, jotta se kestää mahdollisimman pitkään. Näin maksimoitte ilmaisen yleisön kokoa tuolle keskustelulle.

Yksin kukaan ei kauan juttele, joten yritystilien on myös vastattava keskusteluun. Toisinaan jutun partta saattaa riittää useaksi päiväksi, toisinaan keskustelu ei ota alleen lainkaan.

Yleisön aktivoitumiseen vaikuttavat ainakin muun muassa asiat:

  1. Julkaisuaika ja ajankohta. Somekeskusteluilla on selvästi erilainen vire vuoden ja vuorokauden ajoista riippuen.
  2. Valittu aihe. On aiheita, jotka herättävät takuuvarman keskustelun. Myös sen sorttisen, johon et välttämättä halua joutua osalliseksi. Ylipäätään kannattaa pohtia, minkälaiset aiheet ovat relevantteja ja kiinnostavia tavoittelemallesi yleisölle. 
  3. Asian esittämistapa. Miten aloittaisit keskustelun ventovieraiden kanssa aiheesta sosiaalisen median ulkopuolella? Todennäköisesti sama tapa toimii myös sosiaalisessa mediassa.

Kuuntele tästä jaksosta loputkin vinkit.

Yleisesti ottaen keskustelua syntyy, kun on kiinnostunut toisesta, eli kysyy kysymyksiä. Keskustelua syntyy myös, kun esittää näkökulman ja pyytää yleisöltä näkemyksiä asiaan. Keskustelun ylläpitäminen edellyttää vähintään kahden osapuolen aktiivisuutta. Koska sosiaalisessa mediassa keskustelua voidaan käydä eriäivin kellonajoin, keskustelun ylläpitäminen tarkoittaa keskustelun seuraamista aktiivisesti. Poissaolevana on mahdoton aktivoida keskustelua.

Alkuperäinen julkaisu 11.11.2019. Juttu on päivitetty uudelleen 16.10.2022.

Blog header #eminenblogissa Employer Branding Events and Conferences in 2024 - A Curated List
19/11/2023

Employer Branding Events and Conferences in 2024 – A Curated List

#eminenblogissa ENG Why do you need an employer brand strategy and a plan
14/11/2023

Why do you need an employer brand strategy and a plan?

#eminenblogissa ENG Introducing The Magnetic Employer Branding Method™️
14/11/2023

The Magnetic Employer Branding Method™️ – The #1 approach to employer branding

Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header #eminenblogissa Employer Branding Events and Conferences in 2024 - A Curated List
19/11/2023

Employer Branding Events and Conferences in 2024 – A Curated List

#eminenblogissa ENG Why do you need an employer brand strategy and a plan
14/11/2023

Why do you need an employer brand strategy and a plan?

#eminenblogissa ENG Introducing The Magnetic Employer Branding Method™️
14/11/2023

The Magnetic Employer Branding Method™️ – The #1 approach to employer branding