Mitä strateginen yrityskulttuuri tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on organisaatiolle?

Mitä strateginen yrityskulttuuri tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on organisaatiolle?

Mitä strateginen yrityskulttuuri tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on organisaatiolle?

Mitä strateginen yrityskulttuuri tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on organisaatiolle?

Pureuduin aiemmin strategisen yrityskulttuurin ja “kivakulttuuriin” eroihin. Ellet lukenut tuota juttua vielä, suosittelen tutustumaan  kivakulttuurin ja strategisen kulttuurin eroihin >>

Mitä strateginen yrityskulttuuri tarkoittikaan?

“Strateginen yrityskulttuuri” käsittelee yrityksen johtamiskulttuuria liiketoimintastrategian painopisteistä ja tarpeista. Se tulkitsee yrityksen strategista nousevia tarpeita, jotka vaikuttavat siihen, miten työtä kannattaa johtaa, mihin keskitytään sekä myös sitä, minkälainen toimintakulttuuri ja organisaatiokäyttäytyminen parhaiten tukee strategisia tarpeita.

Jos kivakulttuuri keskittyy henkilöstön yhteisöllisyyden ja työviihtyvyyden parantaviin elementteihin, strateginen kulttuuri keskittyy koko organisaation toiminnalliseen käyttäytymiseen sen mukaan, mitä onnistunut strategian jalkautus edellyttää.

Yrityksen toimintakulttuuri on hyvin erilaista silloin, kun yrityksessä on kustannustehokkuuden optimointistrategia ja kannattavuuden maksimointi strategisena painopisteenä, ja silloin, kun yrityksellä on esimerkiksi nopean kasvun ja skaalautumisen strategia. Näiden strategioiden jalkauttaminen edellyttää toisistaan eroavia johtamisen tapoja, organisaatiokäyttäytymisen malleja ja erilaisia tavoitteita. Näissä organisaatiokulttuureissa menestyvät myös työpersoonaltaan hyvin erilaiset osaajat.

Strateginen yrityskulttuuri näyttää normaalilta yrityskulttuurilta, mutta se on määritetty strategian pohjalta. Se toimii ikäänkuin toiminnanohjausjärjestelmänä kirkastaen, minkälainen toimintakulttuuri, eli “miten meillä on tapana tehdä täällä töitä” painottuu strategian eri vaiheissa.

Strateginen yrityskulttuuri lukee strategian painopisteitä. Se tulkitsee minkälainen organisaatiokäyttäytyminen tukee parhaiten strategian toteuttamista. Strategisen yrityskulttuurin muotoilulla tarkoitetaan sitä, että koko organisaatiokäyttäytymisen putki johtamisesta yksilötason toimintaan muotoillaan tavoittein, toimintamallein, arvoin ja palkitsemisen mekanismein tukemaan strategiaa.

Minkälaisten yritysten kannattaa kehittää strategista yrityskulttuuria?

Strateginen yrityskulttuuri on erinomainen työväline yrityksille:

  • joissa on nopean kasvun ja skaalautumisen strategia ja yrityksen strategiset painopisteet muuttuvat vuosittain kasvustrategian edetessä kohti päämäärää, 
  • jotka ovat hiljattain muuttaneet strategiansa ihan kokonaan ja pohtivat nyt, miten toimintakulttuuria pitäisi ohjata, jotta vanhoista tavoista luovutaan ja uudet tavat omaksutaan.

Strateginen yrityskulttuuri ei välttämättä tuo merkittävää lisäarvoa vakiintuneille yrityksille suuryrityksille, joissa on hyvin useita ja erilaisia alakulttuureja. Siksi olemmekin tunnistaneet strategisen yrityskulttuurin arvon erityisesti moderneille kasvuyrityksille.

Missä tilanteissa strategisesta yrityskulttuurista on hyötyä organisaatiolle?

1. Strategiamuutostilanteet

Strategian muuttaminen kokonaan tai päivittäminen kasvuyrityksen seuraavaa elinkaaren vaihetta varten on tyypillisin tilanne, jossa strategisen yrityskulttuurin tunnistamisesta ja kehittämisestä on erittäin paljon hyötyä.

Silloin arvioidaan:

  • Onko organisaatiollamme tarvittava kyvykkyys uuden strategian jalkauttamiseen?
  • Miten uusi strategia vaikuttaa toimintakulttuuriimme?
  • Mitä pitää toiminnallisella tasolla kehittää vastaamaan uusia strategisia tarpeita?

2. Yrityskaupat ja fuusiotilanteet

Yrityksiä fuusioidessa yksi yleisimpiä syitä fuusion rankkuuteen tai jopa epäonnistumiseen johtuu siitä, että myyvä ja ostava yritys johtajineen olivat kulttuureiltaan ja henkilökohtaisilta johtamisominaisuuksiltaan täysin erilaisia. Syntyikin odottamaton, megalomaaninen konflikti.

Molempien osapuolten strategisten johtamiskulttuurien ja odotusten selvittäminen yrityskauppoja suunnitellessa auttaa tunnistamaan mahdolliset hynttyiden yhteen lyömisen riskit.  Mitä yhtenäisempi näkemys toiminnallisista odotuksista suunnitteluvaiheessa on, sitä todennäköisemmin yrityskauppa ja erityisesti sitä seuraavat fuusiot voidaan toteuttaa.

Due Diligence koskee tavallisesti kaikkea muuta paitsi organisaation kulttuuria ja johdon ja esimiesten henkilökohtaista johtamistapaa ja arvomaailmaa. Onnistuminen on tavallisesti kiinni nimenomaan kulttuurista sekä johdon ja esimiesten henkilökohtaisista johtamiskulttuureista.

3. Kasvavan ja skaalautuvan yrityksen strategisten painopisteiden kirkastaminen läpi organisaation yksilötasolla

Strategisesti määritettyä kulttuuria voidaan hyödyntää myös kytkemässä yksilötason tehtävät yrityksen strategiaan. Tämä kytkös on useimmiten katki. Johto käsittelee strategiaa isona kuvana ja puhuu siitä isossa mittakaavassa. Työntekijän sen sijaan pitäisi nähdä strategia oman “pienen kuvansa” läpi.  Strateginen yrityskulttuuri auttaa kirkastamaan yksilötasolla oman työtehtävän ja yrityksen liiketoimintastrategian välisen yhteyden. 

Mitä paremmin yksilö ymmärtää omien työhön liittyvien valintojensa vaikutuksen strategiaan, sitä todennäköisemmin hän menestyy roolissaan. Tavoitteiden saavuttamisen ilo on tällöin vahvasti molemmin puolinen.

Strateginen yrityskulttuuri ei ota mitään pois työntekijöiltä, mutta antaa paljon sekä työntekijöille että bisnekselle. 

  1. Strateginen yrityskulttuuri synnyttää etua  liiketoiminnalle, ei pelkästään rekrytoinnille, työyhteisölle tai yksilölle.
  2. Se vaikuttaa organisaation toiminnallisiin asetuksiin johtamisessa, tavoitteiden asetannassa, palkitsemisessa ja rekrytoinnissa.
  3. Se kuvaa strategian organisaatiokäyttäytymisenä ja toiminnallisina fokusalueina.
  4. Se näyttää, mistä organisaation arvo ja tehokkuus syntyvät.
  5. Se määrittelee johtamiskulttuuriin kohdistuvat tarpeet ja painopisteet.

Kun yrityskulttuuri muotoillaan strategian pohjalta saadaan raamit sen edelleen kehittämiseen. Tätä työtä voidaan hyvin tehdä yhdessä henkilöstön kanssa. Strateginen yrityskulttuuri viestii parhaimmillaan erittäin vahvasti yritysstrategiaa, liiketoimintastrategiaa ja arvoja kaikessa organisaatiossa tapahtuvassa tekemisessä, valinnoissa, päätöksenteossa, käyttäytymisessä ja toiminnassa. 

Strateginen yrityskulttuuri on erilainen tapa käsitellä yrityskulttuuria. Toimiva strateginen yrityskulttuuri ohjaa automaattisesti strategian toteutumista. Yksinkertaistettuna: yrityksen henkilöstö joka tasolla tekee luontaisesti sellaisia valintoja työssään, jotka vievät strategiaa eteenpäin.   

Joko luit “Miten yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa kilpailukykyyn?”

Tämä artikkeli on päivitetty 28.3.2019.

About the Author