Hakijaviestintä vaikuttaa yrityksesi maineeseen ja vetovoimaan.
Tiesitkö, ettei hyvien hakijakokemusten tuottaminen edes vaadi rekrytointiin osallistuvilta kovinkaan suurta panosta? Surullista kyllä, keskivertainen hakijakokemus on edelleen vuonna 2023 niin surkealla tolalla, ettei rekrytointiin osallistuvien tarvitse edes tehdä ihmeitä ylittääkseen hakijoiden kokemukset positiivisella tavalla.
Hakijaviestintä on yksinkertainen tapa parantaa hakijakokemuksia
Hakijakokemuksiin on mahdollista vaikuttaa positiivisesti hyvinkin yksinkertaisin viestinnän keinoin.
Tyypillisen rekrytointiprosessin keskeinen hakijaviestintä noudattaa seuraavaa kaavaa:
- Automaattinen ja hyvin typistetty kuittaus vastaanotettuun hakemukseen.
- Haastatteluprosessiin kutsut valituille ehdokkaille.
- Hyvin typistetty ei kiitos -viesti hakemuksen perusteella hylätyille ehdokkaille, kun siihen on aikaa, tai vasta koko prosessin päättyessä.
- Puhelimitse kerrottu hylkyviesti tavatuille hakijoille, joiden kanssa prosessi ei etene.
Keskeistä tälle mallille on hyvin niukka viestintä siinä aikataulussa, mikä rekrytoivalle taholle sopii.
Hyviä kokemuksia tuottava hakijaviestintä
Näin digitaalisena aikana hakijaviestintä voidaan helposti automatisoida päivittämällä ja ajastamalla hakijaviestit kuhunkin rekrytointiin.
Vaikka rekrytointijärjestelmät eivät välttämättä anna hakijaviestinnälle kovinkaan suuria myönnytyksiä, voimme viestiä hakijoille myös esimerkiksi sähköpostitse tai sosiaalisessa mediassa.
Hyviä kokemuksia tuottava hakijaviestintä noudattaa seuraavia periaatteita:
- Viestintä on jaettu kolmeen kategoriaan
- hakuajan opastava, harkintaan kutsuva ja hakemiseen ohjaava rekrytointiviestintä
- hakijakohtainen informoiva, opastava ja hakijan tilanteestaan ajantasalla pitävä viestintä
- viikoittainen prosessiviestintä
- Viikottainen prosessiviestinnän sykli pitää hakijat tietoisina prosessin vaiheista ja kulusta, ja sitouttaa heidät prosessiin tietoisina siitä, ettei heitä ole unohdettu.
- Henkilökohtainen hakijaviestintä huolehtii siitä, että hakijoilla on omasta tilanteestaan aina ajantasainen tieto, ja tarvittaessa opastaa prosessissa onnistumisen maksimoimiseksi.
Hakijaviestintää digitaalisin keinoin
Kenties parhaat digitaaliset keinot hakijaviestintään löytyvät sähköpostimarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta.
Sähköposti sopii parhaiten sekä henkilökohtaiseen hakijaviestintään että viikoittaiseen prosessiviestintään. Viikoittainen prosessiviestintä kannattaa toteuttaa sähköpostimarkkinoinnin ohjelmalla ja ehdokkaille on syytä kertoa tästä etukäteen, jotta he voivat myös kieltäytyä vastaanottamasta prosessia koskevaa viestintää.
Sosiaalinen media sen sijaan tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet hyvinkin monipuoliseen rekrytointiviestintään ja -markkinointiin mutta myös viikoittaiseen prosessiviestintään. Silloin toki prosessiviestinnästä tulee julkista. Mutta se taas on erinomainen keino rakentaa työnantajakuvaa koskevaa tietoisuutta ja kasvattaa osaajamarkkinoinnin kohdeyleisöä.
Mikäli sosiaalisia medioita halutaan hyödyntää, parhaiten sopivat sellaiset keinot, jotka mahdollistavat juuri tähän prosessiin liittyvien viestien löytymisen helposti. Esimerkiksi LinkedIn ei ole tähän lainkaan paras sosiaalinen media.
Mikä tahansa sosiaalinen media, jossa on mahdollista ryhmitellä sisältö yhteen paikkaan toimii tässä tarkoituksessa.
Tässä muutama esimerkki:
- Instagram, jossa rekrytointiprosessin viestintä voidaan kiinnittää profiilissa kohokohtaan tai sille voidaan tehdä oma Opas (Guide).
- Facebook, jossa voidaan hyödyntää yritysprofiilin alle tehtävää ryhmää.
- Slack, jossa rekrytoinnille voidaan luoda oma kanava.
Sosiaalisista mediaa käytettäessä on tarpeellista muistuttaa hakijoita säännöllisesti prosessiviestinnän kanavasta.
Parempia hakijakokemuksia Instant Employer Brand Accelerator™️ -ohjelman tukemana
Haluatko lähteä kehittämään rekrytointiprosessienne viestintää ja rekrytointimarkkinointia Eminen valmennusohjelman avulla?
Instant Employer Brand Accelerator™️ -ohjelman aikana Eminen valmentajat auttavat sinua päivittämään rekrytointiaikaisen viestintänne hyviä hakijakokemuksia synnyttävälle tasolle ja opastamaan teitä valitsemaan juuri teille sopivat keinot digitaaliseen hakijaviestintään.
Hae ohjelmaan mukaan varaamalla kartoituspuhelu Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpglta tai Eminen Noralta.