Miten etätyöskentely Eminessä sujuu? – Susannan 5 vinkkiä onnistuneeseen etätyöhön

Miten sujuu etätyöskentely Eminessä? Kysyin tätä https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpglta, kun sain Talent Marketing Consultant -rekryprosessissa tehtäväkseni haastatella häntä valitsemastani aiheesta ja kirjoittaa siitä blogi. Olen siis Eminen Nea ja aloitin tammikuussa Talent Marketing Consultant:ina. Verkostoidu kanssani LinkedIn:issä!

”Teimme radikaalin vedon ja luovuimme toimistosta kokonaan”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kysyttäessä koronapandemian vaikutuksista Eminen etätyöskentelyn toimintatapoihin.

Monissa yrityksissä siirtyminen kokonaan etätöihin on aiheuttanut hämmennystä ja sekaannusta työtavoissa. 

Miten toimimme virtuaalisessa ympäristössä? 

Mitä kanavia käytämme? 

Miten kommunikoimme?

Etätyöskentely Eminessä oli tuttua jo ennen koronaa, joten toimintamalli ja käytännöt etätyön tekemiselle olivat valmiiksi olemassa. Näin ollen toimistosta luopuminen ja etätöihin siirtyminen ei oikeastaan ollut lopulta kovin mullistava muutos. 

https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg jakaa nyt Eminen vinkit siihen, miten toimiva arki etätöissä rakentuu ja millaista on etätyöskentely Eminessä.

1. Ole selkeä kommunikoinnissa – älä jätä tilaa väärintulkinnalle

Kommunikaation selkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa. On tärkeää selkeyttää missä kanavissa yrityksen viestintä ja yhteydenpito toimii, miten kanavia käytetään ja mitä varten ne ovat.

”Eminellä on tarkoituksella käytössä rajallinen määrä viestintäkanavia, jotka on erotettu selkeästi epävirallisen ja virallisen viestinnän kanaviksi”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo. 

Epävirallista viestintää tapahtuu tiimin WhatsApp-ryhmässä aktiivisesti ja virallinen viestintä tapauskohtaisesti Google Meetsissä, sähköpostitse ja puhelimitse. Nyrkkisääntönä on, että epävirallisissa kanavissa ei ole mitään, joka pitäisi ottaa muistiin tai lisätä kalenteriin. ”Näin emme kuormita toisiamme työasioilla esimerkiksi vapaa-ajalla, jos vaihdamme kuulumisia”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg selittää. 

”Kommunikoinnissa etänä korostuu se, ettei jätä mitään rivien väliin”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg sanoo.

”Kommunikoinnissa etänä korostuu se, ettei jätä mitään rivien väliin”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg sanoo. Hän korostaa, että viestiessä on tärkeä kiinnittää huomiota siihen, että oma viesti ei jätä varaa väärälle tulkinnalle. 

Pahimmillaan tulkinnanvarainen viesti voi johtaa vääriin toimenpiteisiin tai aiheuttaa pahaa mieltä, kun ei pysty fyysisesti näkemään minkälaisen reaktion viesti vastaanottajassa herättää. 

2. Muista pyytää ja antaa apua

Kun ihmiset eivät tapaa toisiaan fyysisesti, ei voi myöskään päätellä toisen ilmeistä, eleistä tai olemuksesta mahdollista avun tarvetta. Sama pätee myös toisin päin – kukaan ei näe, jos tuskailet ja revit hiuksia päästäsi kotikonttorilla vaikean ongelman edessä. 

Asiantuntijatyössä on tärkeää osata johtaa itseään niin, että tunnistaa oman osaamisen rajat, jos ongelma ei yksin pähkäilemällä ratkea. ”Täytyy osata nostaa lippu pystyyn ja pyytää apua jonkun viestintäkanavan kautta. Muuten kukaan ei tiedä siitä. Oma vastuu korostuu etänä huomattavasti”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg toteaa. 

Eminessä on aina korostettu avun tarpeen ja avun pyytämisen merkitystä. 

”Täytyy osata nostaa lippu pystyyn ja pyytää apua jonkun viestintäkanavan kautta. Muuten kukaan ei tiedä siitä. Oma vastuu korostuu etänä huomattavasti”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg toteaa. 

Korona-aikana eminaattoreiden välille on myös syntynyt uusia erilaisia tapoja jakaa ajatuksia. Yhden kanssa sparrataan sähköpostitse, toisen kanssa puhelimitse ja kolmannen kanssa Google Meetsissä. Eri ihmisten kanssa sparrataan siis eri tavalla.

Milloin olet viimeksi kokeillut uutta tapaa tavata virtuaalisesti työkaverisi kanssa? Vaihtelu voi laittaa ajatuksia liikkeelle uudella tavalla. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg suosittelee erityisesti puhelimitse pidettäviä kävelypalavereja!

Pyydä ja anna apua siis rohkeasti etätöissäkin. Tärkeää on kuitenkin muistaa kunnioittaa toisen rauhoitettua työaikaa.

3. Hallitse työaikaasi: rytmitä, aikatauluta ja pysy suunnitelmassa 

Mistä sitten tietää häiritseekö työkaverin työrauhaa, jos ottaa yhteyttä keskellä päivää yllättäen? 

Tämä on ratkaistu Eminessä selkeällä ja avoimella aikataulun suunnittelulla. ”Meillä harrastetaan hyvin säntillistä aikataulusuunnittelua ja kalenterointia. Kalenterimme ovat avoimia toisillemme, jotta näemme, milloin kukin on vapaana mihinkin projektiin tai muuhun sparrailuun”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg. 

”Meillä harrastetaan hyvin säntillistä aikataulusuunnittelua ja kalenterointia”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg.

Kun asiat ovat kalenterissa, se helpottaa myös työpäivän suunnittelua ja vähentää kuormitusta. Eminessä päivää rytmittävät ensisijaisesti asiakasprojektit, joissa asiakkaan aikataulu säätelee muuta tekemistä. Lisäksi sisäiset yhteiset palaverit vaikuttavat aikatauluihin, mutta näiden ulkopuolella jokainen asiantuntija päättää itse omasta aikataulustaan. 

Selkeä kalenterointikulttuuri helpottaa oman työn hallintaa ja voi auttaa tauottamaan päivää sopivasti. ”Etätyöpäivää voi hyvin rytmittää vaikkapa kävelytauoilla”, https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kannustaa.

4. Varaa aikaa luovuudelle, ajatusten vaihdolle ja tiedon jakamiselle

Eminaattoreiden asiantuntijatyö on pitkälti luovaa työtä ja ongelmanratkaisua. Työ vaatii sisäistä sparrausta, ideoiden pallottelua ja suunnittelua, jotta löydetään oikeat tavat auttaa asiakkaita. 

Miten yhteisten luovien sparraushetkien luominen onnistuu etänä? 

https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn neuvo on yksinkertainen: varaa aika kalenterista. ”Jokainen voi ennakoida ja varata aikaa toisen kalenterista etukäteen, jos tietää, että on tulossa haastavampi projekti, johon saattaa tarvita apua”.

Eminessä on huomattu, että on kaikilla yksilöllinen aikataulu sille, milloin on luovimmillaan. 

“On tärkeää voida päättää itse minkä ajan päivästä rauhoittaa luovaan työhön ja milloin on muiden käytettävissä”, toteaa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg

“On tärkeää voida  päättää itse minkä ajan päivästä rauhoittaa luovaan työhön ja milloin on muiden käytettävissä tai hoitaa rutiininomaisia tehtäviä”, toteaa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg. 

5. Älä unohda yhteisöllisyyttä – vaali “kahvipöytäkeskusteluja” etätyöskentelyssä

Etätyö ja pandemian aiheuttama sosiaalinen eristäytyneisyys ovat koskettaneet meistä jokaista eri tavoin. Siksi myös etätöissä on tärkeää puhua muistakin kuin työasioista ja ylläpitää epävirallisia “kahvipöytäkeskusteluja”, jotka rakentavat yhteenkuuluvuuden ja luottamuksen tunnetta.

Oletko kokeillut esimerkiksi yhteistä etälounashetkeä kollegoidesi kanssa? 

Emine on siitä poikkeuksellinen työyhteisö, että työkaverit ovat jo lähtökohtaisesti hyvin iholla ja läsnä toistensa elämissä. Työkavereiden välit ovat mutkattomat ja läheiset, mikä on helpottanut etätöissä kommunikointia ja laskenut kynnystä ottaa yhteyttä sekä kysyä apua. 

”Meillä on esimerkiksi Siirin kanssa tapana höpöttää iltamyöhäiseen Google Meetissä. Aloitetaan jostain työasiasta, mutta lopulta puhutaan ihan jostain muusta. Se on tosi ihanaa”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg. 

Työkaverit ovat parhaimmillaan kannatteleva voimavara työelämän tai henkilökohtaisen elämän haastavina hetkinä. ”Meillä on esimerkiksi Siirin kanssa tapana höpöttää iltamyöhäiseen Google Meetissä. Aloitetaan jostain työasiasta, mutta lopulta puhutaan ihan jostain muusta. Se on tosi ihanaa”, kertoo https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg nauraen. 

Mitä jos etätyöskentely ei näistä kaikista etätyövinkeistä huolimatta meinaa lutviutua? ”Kyllä kaikki lopulta selviää. Ainakin kantapään kautta. Siperia opettaa”, toteaa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg lämpimästi naurahtaen.

Haluatko tutustua tarkemmin eminaattoreiden arkeen etänä? Voit käydä tutustumassa @emineland Instagramissa My Day -kohokohtaan, jossa eminaattorit jakavat esimerkin omasta päivästä etätoimistoiltaan.

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]