Avoimen haun rekrytointia on perinteisesti toteutettu ohjelmistokehityksestä tutulla vesiputousmallilla, joka rekrytoinnissa etenee jotakuinkin näin; mietitään hakuprofiili, avataan haku, odotetaan työhakemuksia hakuaika, käydään hakemukset läpi hakuajan päätyttyä (ehkä luetaan hakemuksia jo hakuaikana), kutsutaan haastatteluun paperilla parhaat, haastatellaan, arvioidaan ja tehdään valinta. Simppeliä ja strukturoitua, mutta myös riskialtista ja aikaa vievää.
Vesiputouksesta ketteräksi
Ketteryyttä alleviivaavat agile ja lean ovat ajattelutapoja, joita voi soveltaa muuhunkin kuin ohjelmistokehitykseen tai teollisuustuotantoon. Kulmakiviä agilessa ja leanissa ovat arvon maksimointi ja hukan poistaminen. Tavoitteena on siis tunnistaa ja eliminoida tekemisestä kaikki turha nopeasti ja tehokkaasti, pienentää kustannuksia sekä parantaa tekemisen laatua. Sekä oppia koko ajan ja soveltaa oppeja nopeasti käytäntöön. Kuulostaa fiksulta, eikö? Jos haluat myös rekrytoinnissa maksimoida hyödyn ja minimoida hukan, nappaa tästä vinkkini ketterämpään rekrytointiin.
Vesiputousrekrytoinnin TOP3 riskit ja vinkit riskien taklaamiseen:
1. Sisältö ja kanavat eivät toimi – tuhlaat aikaa ja rahaa
Mitä jos et saakaan oikeanlaisia hakijoita? Rekrytoinnissa kaiken A ja O on huolellinen profilointi eli se, että tiedetään, mitä rekrytoinnilla lähdetään tavoittelemaan. Sinulla on ongelma, jonka haluat uuden työntekijän ratkaisevan. Mitkä ovat ne ominaisuudet, jotka todennäköisimmin tukevat ongelman ratkaisua ja millainen henkilö sopii parhaimmin juuri teille töihin (kyvyt, taidot, motivaatio, persoona). Rekrytoinnin tavoitteena on siis löytää tällainen henkilö.
Vaikka hakuprofiili olisi huolella mietitty, voi joskus käydä niin, että työpaikkailmoitukseen ei ole saatu vangittua niitä asioita, jotka houkuttelevat sitä kohderyhmää jonka haluat yrityksestäsi ja tehtävästä syttyvän. Jos hakemuksia käydään läpi vasta hakuajan päätyttyä, huomataan viestin ja valittujen kanavien toimimattomuus vasta siinä vaiheessa kun on jo ehditty tuhlata viikkoja aikaa sekä rahaa.
Vinkki: Lue hakemuksia läpi nopeasti niiden saapumisesta. Jos hakijat eivät ole lainkaan sitä, mitä pitäisi, tuunaa viestisi sisältöä. Seuraa ja arvioi, mistä kanavista parhaat hakijat saadaan. Jos nykyiset kanavasi eivät toimi, mieti missä muualla (verkossa) hakijasi liikkuvat ja kohdista viestisi sinne. Verkon hakukanavia voi ja pitää muuttaa, lisätä ja poistaa haun kuluessa tilanteen niin vaatiessa.
2. Viivyttelemällä menetät parhaat hakijat
Pahimmillaan rekrytoinnin läpivientiaika on kuukausia, olenpa kuullut jopa puoli vuotta kestäneistä rekryprosesseista. Jos hakija on lähestynyt sinua, voi olla, että hänellä on muitakin verkkoja vesillä. Jos et nappaa hakijaan kiinni heti, voi toinen työnantaja viedä hänet nenäsi edestä.
Vinkki: Ole hakijaan yhteydessä niin pian kuin mahdollista. Nyt puhutaan päivistä, ei viikoista. Kerro, että hän on kiinnostava, kutsu hänet videohaastatteluun tai lähetä vaikkapa se koodipähkinä purtavaksi. Pidä reaktioaika nopeana kaikessa hakijaviestinnässäsi. Viivyttelemällä viestit, ettei hakija ole sinulle tärkeä. Tästä aasinsillalla numeroon 3.
3. Aiheutat huonoja kokemuksia
Voisin saarnata hakijakokemuksen tärkeydestä loputtomiin, mutta onneksi ei tarvitse, koska tein sen jo aiemmassa bloggauksessani. Vesiputousrekryssä huonot hakijakokemukset syntyvät tyypillisimmin siitä, että hakija:
- Ei saa tarpeeksi hyödyllistä tietoa arvioidakseen sopiiko yritykseen ja tehtävään > käyttää turhaan aikaa ja vaivaa hakeakseen tehtävää, joka saattaisi olla sopiva
- Ei saa tietoa hakemuksen perillemenosta, prosessin etenemisen vaiheista tai aikataulusta
- Joutuu rekrylimboon: hakuprosessi kestää ja kestää, mutta hakija ei saa mitään tietoa siitä, mitä on seuraavaksi odotettavissa vai onko odotettavissa ylipäätään mitään.
Vinkit:
- Anna hakijalle hyödyllistä tietoa (pätee myös silloin kun hakusi ei ole aktiivisesti päällä). Sosiaalinen media on tähän oiva keino; voit kertoa esim. Facebookissa tai Twitterissä jokapäiväisestä arjestanne. Potentiaalinen hakija saa arvokasta tietoa arvioidakseen sopisiko joukkoonne.
- Ole viestinnässäsi rehellinen, älä falski. Kaikki eivät halua töihin nuorekkaaseen startupiin tai perinteikkääseen korporaatioon. Jokaiselle jotakin –markkinointi harvoin toimii. Aitoja kokemuksia ja arkea avaamalla houkuttelet teille sopivia työnhakijoita.
- Viesti kaikesta mieluummin liikaa kuin liian vähän. Harvoin kukaan on valittanut saaneensa liikaa tietoa rekryprosessin kulusta.
Kirjoittaja on Eminen asiantuntija, joka tykkää kyseenalaistaa toimintatapoja ja murskata HR- ja rekrytointimaailman vanhanaikaisia käytäntöjä paremman työelämän tieltä.