Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Mitä kaikkea yritysten alumnitoiminta voi olla?

Mitä kannattaa pohtia ja selvittää ennen yrityksen alumnitoiminnan käynnistämistä?

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa jatketaan viime jakson yritysalumni-teemaa ja haetaan inspiraatiota yrityksen alumnitoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. 

Yrityksen alumnitoiminta voi olla merkittävä osaajamarkkinoinnin kanava

Olitko tullut ajatelleeksi, että yrityksen alumni on valmis työnantajabrändiyleisö? Valmis siksi, että entisillä työntekijöillä on jo olemassa suhde, eli tunnetason yhteys yritykseen ja sen ihmisiin. Päättyneisiin työsuhteisiin liitetään jostain syystä automaattisesti jokin outo negatiivinen leima, vaikka mitään syytäkään ei olisi.

On tietysti jokaisen yksilön oma asia haluaako olla tekemisissä entisten kollegoiden tai entisen työnantajansa kanssa, mutta on siitä enemmän hyötyä kuin haittaa. Näillä työelämäkilometreillä, mitä esimerkiksi itselläni on, voin lämpimästi suositella pitämään sillat ehjinä entisiin työnantajiin ja kollegoihinsa. 

Osaajamarkkinoinnissa, (HR-markkinointi), on tunnistettavissa monia eri kohdeyleisöjä. Ne tyypillisimmät ja eniten käytetyt kohdeyleisöt ovat rekrytoinnin hakuprofiileja. Rekrytoinnin hakuprofiilit perustuvat yrityksen tarvitsemaan osaamiseen. Työnantajakuvan ja työnantajabrändin kohdeyleisöt perustuvat tulevaisuuden strategisiin kompetenssitarpeisiin – suoraan tai epäsuoraan. Yrityksen entiset työntekijät muodostavat erinomaisen kohdeyleisön tulevaisuuden tarpeita ajatellen.

Yrityksen alumnitoiminta on erittäin potentiaalinen osaajamarkkinoinnin kanava erityisesti suuremmille yrityksille, mutta mielestäni ihan kaiken kokoisille. Sen lisäksi, että entisten työntekijöiden joukosta voi hyvin löytyä paluumuuttajia, entiset työntekijät muodostavat myös erinomaisen yrityksen puolestapuhuja-joukon. Vaikuttava Työnantajabrändi -strategiassa on hyvin usein huomioitu entiset työntekijät jonkinlaisena kohdesegmenttinä valituin tavoittein.

Kuuntele jakso 133 “Entiset työntekijät, eli alumni kohdeyleisönä” >>

“Who says talent development has to stop when an employee moves on?”

[teema-artikkeli jatkuu alempana]

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App

Jakson kesto: 20:22 min

Jakson sisältö:

  • Mitä kaikkea alumnitoiminta voi tarkoittaa
  • Mitä kannattaa pohtia ja selvittää ennen alumnitoiminnan käynnistämistä
  • Muutamia esimerkkejä alumneista (Emine, Microsoft, ABB, P&G Alumni, Google)

Etsitkö konkreettisia ideoita ja inspiraatiota oman yritysalumnitoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen?

Lataa tästä koostamamme idealista (PDF) >>

5 esimerkkiä yritysten alumnitoiminnasta

#1 Microsoftin Alumni Network >>

  • Voittoa tavoittelematon, vuosimaksullinen yhdistys
  • Jäsenet saavat vuosimaksua vastaan erilaisia luentoja, alennuksia Microsoftin tuotteista, kutsuja tapahtumiin jne.
  • Yli 50 000 entistä microsoftilaista yli 50 maasta.

#2 ABB:n Alumni Club >>

  • ABB:n itsensä operoima ja paluumuuttaja-tavoitetta ajava toiminta.
  • ABB kutsuu Alumni Clubiin “high potential” -paluumuuttajina pitämänsä lähtijät. ABB:n alumni ei näin ole kaikkia entisiä työntekijöitä koskeva.

#3 P&G Alumni Network >>

  • Itsenäinen voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tavoitteena on sitouttaa entiset työntekijät P&G-maailmaan työsuhteen päättymisen jälkeen.
  • Tarjoaa erilaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia, mutta myös mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnallisiin vapaaehtoisprojekteihin yhdessä P&G-verkoston kanssa.

#4 Xoogler >>

  • Tämä alumni kokoaa yhteen entiset ja nykyiset Googlen työntekijät, Googlen aikaisen vaiheen työntekijät, startup-yrittäjiä, enkelisijoittajia, mentoreita ja Venture Capital -yrityksiä. 
  • Alumnin tavoitteena on harrastaa tai toteuttaa yhdessä googlemaisia kunnianhimoisia projekteja startup-ekosysteemissä.
  • Yhteisö perustettiin alunperin tukemaan Googlesta startup-yrittäjiksi lähteneitä työntekijöitä, siksi toiminta sisältää paljon startup-yrittäjien mentorointia ja tukemista oman yrityksen lentoon saamiseksi.

#5 Eminen Alumni

Meillä täällä Eminessä on myös oma alumnimme. Halusin nostaa sen tähän esimerkiksi siitä, että yritysten alumnitoiminta ei ole pelkästään isojen yritysten etuoikeus. 

  • Eminen alumni on entisten ja nykyisten työntekijöiden ja meidän yrittäjien vapaamuotoinen, mutta virallinen ryhmä.
  • Ensisijainen tavoite meillä on ollut pitää hyvä porukka kasassa. Meillä on aina ollut vahva kulttuuri ja kiinteät suhteet toisiimme, ja olemme halunneet vaalia näitä suhteita. 
  • Meillä on suljettu Facebook-ryhmä, jossa tavoitamme koko porukan.
  • Pyrimme siihen, että meillä olisi Eminen koolle kutsumaa yhteistoimintaa kerran kuukaudessa tai kahdessa, mutta emme myöskään stressaa, jos se ei onnistu. 
  • Lisäksi meidän “exät ja nyxät” kutsuvat koolle toisiaan myös lounaiden ja muiden tapaamisten merkeissä. Mikä on kivaa, koska kaikki exät ja nyxät eivät ole olleet meillä töissä samaan aikaan, mutta ovat tutustuneet tätä kautta.
  • Korona-aikana siirsimme illanviettomme Hangoutiin, jossa pelasimme muuten myös erittäin onnistuneesti Piirrä ja Arvaa -peliä.

Jaksossa mainitut lähteet ja linkit

“5 questions to ask yourself when building an employee alumni program” >>

“Why should you care about your employee alumni?”>>

“Corporate Alumni, 10 best alumni networks” >>

“Why alumni relations is part of a workplace culture?” >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.