Yrityskulttuurin muuttaminen, osa 1 – Podcast jakso 66

Yrityskulttuurin muuttaminen tulee eteen usein nopeasti kasvavissa ja skaalautuvissa kasvuyrityksissä.  Se on muuten ihan eri asia kuin olemassa olevan yrityskulttuurin kehittäminen. Muutostarpeen tulisi syntyä strategisista syistä. Yrityskulttuurin muuttaminen on iso ja pitkäkestoinen toimenpide, joka muuttaa koko organisaation tottumuksia ja tapoja. Tällaisen muutoksen läpivienti täytyy olla perusteltavissa ja sen täytyy tuoda enemmän hyvää kuin huonoa. Siksi strateginen muutostarve on mielestämme oikeastaan ainoa perusteltavissa oleva syy muuttaa kulttuuria.

Tyypillisiä syitä kulttuurin muuttamiseen on:

  1. Ulkopuolisen, merkittävän pääoman saannin seurauksena tapahtunut todella nopea kasvu.
  2. Yritysostojen ja yritysten yhteen ajamisen seurauksena muodostunut hajanainen, useiden kulttuurien ja alakulttuurien rypäle.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa keskitytään yrityskulttuurin muuttamiseen: mitä yrityskulttuurin muuttaminen tarkoittaa ja minkälainen tilanne organisaatiossa pitäisi olla, jotta ilmasto yrityskulttuurin muuttamiselle olisi suotuisaa.

Yrityskulttuurin muuttaminen koskee johtamistapojen muuttamista

Yrityskulttuurin muuttaminen koskee eniten johtamistapojen ja johtamiskäytäntöjen sekä niitä koskevien prosessien ja toimintaohjeistusten muuttamista vastaamaan tavoiteltavaa tilan tarpeita. Yrityskulttuuri ei siis muutu vaihtamalla fonttia tai muokkaamalla toimiston sisustusta. Se ei muutu nettisivujen ilmettä muuttamalla, eikä kehottamalla ihmisiä toimimaan toisella tapaa. 

Muutos pureutuu organisaation toimintaan, tapoihin, jopa rakenteisiin ja sääntöihin. Systeemeihin, jopa työkaluihin, onnistumisen ja menestymisen kriteereihin ja jopa palkitsemisen mekanismeihin.

Avaa tästä: 7 Conditions for Culture Change – yrityskulttuurin muuttaminen – Emine (pdf)

Kuuntele jakso

 

Jakson kesto: 47:39 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Marcella Bremerin 7 Conditions kirjasta ”Organizational Change: Unleash your organizational potential in circles of 10.”

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding