Tiesitkö, että Facebook yrityssivu muuttuu? Näin Facebook Page muuttuu

Facebook yrityssivu on käymässä läpi muutosta, josta myös meidän työnantajakuvan kehittäjien ja rekrytointimarkkinointia Facebookissa tekevien on syytä tietää.

Meta tiedotti viime vuoden helmikuussa Facebook-alustaa koskevista tulevista muutoksista. Yrityssivuja (Pages) koskevista muutoksista on puhuttu nimellä ”Pages experience”. 

Uudelleen suunniteltu yrityssivu korvaa vanhan yrityssivun muuttamalla oikeastaan kaiken yrityssivulle kirjautumisesta ja sivun hallinnasta aina sivun ulkonäköön ja (uutis)virtaan.

Nyt lokakuussa Meta ilmoitti pienten yritysten saaneen pääsyn uuteen ”sivukokemukseen”. On todennäköistä, että Suomessa uusi sivukokemus valuu käyttäjille hitaampaa tahtia mitä Yhdysvalloissa, joten älä ihmettele, jos oma yrityssivunne näyttää ihan samalta kuin ennenkin.

Social Media Examiner bloggasi uusista muutoksista, jotka olen heidän blogistaan kuratoinut ja kääntänyt sinulle tähän artikkeliin.

Facebook yrityssivu ja uusi sivukokemus: 5 muutosta

Huom! Nämä muutokset ajetaan yrityssivullenne Metan määräämässä aikataulussa. Et voi itse päättää muutosten aikataulua oman yrityssivusi suhteen.

#1 Sisäänkirjaututuminen Facebook yrityssivun hallinnointiin muuttuu

Olemassa oleva yrityssivun URL facebook.com/@käyttäjänimi säilyy, mutta et pääse hallinnoimaan yrityssivua jatkossa enää henkilökohtaiseen profiilisi sisäänkirjautumalla.

Meta tarjoaa hallinointiin kaksi vaihtoehtoa:

  1. Meta Business Suite
  2. Vaihtaminen omasta henkilökohtaisesta profiilista yrityssivulle uuden ”katso kaikki profiilisi” -linkin kautta.

#2 Facebook yrityssivun oikeuksien uudelleen jakaminen 

Oikeudet yrityssivun hallinointiin ja sivulle julkaisuun sekä mainostamiseen tulee jakaa uudelleen käyttäjille sivukokemuksen vaihtuessa yritystilillänne. Tämä tapahtuu Meta Business Suitessa yrityksen ”Professional dashboard” -valikossa kohdassa Page Access (pääsy sivulle).

#3 Orgaanisen sisällön julkaiseminen uudessa sivukokemuksessa

Muutoksen myötä julkaisutyökalut tulevat kuulemma tarjoamaan monipuolisempia mahdollisuuksia mobiilisovelluksessa desktopin sijaan! Desktopilla voi siis edelleen julkaista sisältöä yrityssivulle, mutta toiminnallisuudet jäävät perusominaisuuksien tasolle.

Mobiilisovelluksen julkaisutyökalu mahdollistaa mm. julkaisujen ajastamisen ja jakamisen jopa kolmeen ryhmään, kun taas desktopilla nämä eivät ole jatkossa enää mahdollisia.

#4 Yrityssivun ulkonäkö muuttuu ja pitää päivittää

Facebookin yrityssivun ulkonäkö tulee kokemaan seuraavat muutokset:

  1. Esittelyteksti lyhenee 100 merkkiin aiemman 255 merkin sijaan.
  2. Toimintapainikkeita (CTA) tulee enemmän tarjolle.
  3. Sivun välilehtien  (”tabs”) hallinta muuttuu. Voit poistaa käytöstä turhat välilehdet ja kustomoida hieman jäljelle jäävien ulkonäköä.
  4. Sivun yläosaan nostettavien julkaisujen (pinned posts) ominaisuus laajenee ”Featured Items” -ominaisuudeksi.
  5. Sivun tykkäykset poistuvat ja jatkossa voit seurata vain Sivun seuraajien määrää (Followers).
  6. Sivuanalytiikka kokee joitain muutoksia pääasiassa julkaisudatan ja seuraajadatan suhteen.

#5 Facebook ja Instagram julkaisujen ”boostaaminen” uudessa sivukokemuksessa

Uusi sivukokemus tekee boostaamisesta entistä sujuvampaa tarjoamalla useampia vaihtoehtoja sisältöjen tavoittavuuden kasvattamiseen. Pystyt jatkossa liikkumaan sivuun kytketyn Instagram-tilin ja Facebook-sivun välillä löytääksesi ne julkaisut, joita haluat boostata.

Meta auttaa tässä vielä suosittelemalla sinulle boostaamiseen parasta tavoitetta, ehdottamalla sinulle toimivimman toimintaankehoituspainikkeen (CTA) ja määrittäen yleisön, jota kutsutaan termillä ”Advatage audience”.

Voit jatkossa boostata myös muita sivun ominaisuuksia, tehdä sivullesi räätälöityä mainontaa, tai vaikkapa mainostaa valitsemaasi yrityssivun toimintapainiketta.

Kaikki kuulostaa tässä vaihessa hieman hengästyttävältä, mutta emmeköhän me opi uudet mahdollisuudet niitä tutkailemalla ja testaamalla, kun ne meille asti päätyvät. Saa nähdä saako Facebook tästä uutta nostetta orgaanisen työnantajakuvan kehittämisen ja rekrytointimarkkinoinnin alustana vai säilyykö LinkedIn:in kaappaama status näistä muutoksista huolimatta.

Kannattaa lukea tämän artikkelin lähde huomattavasti yksityiskohtaisempien ohjeiden ja tietojen saamiseksi täällä >>. Varaa kuppi kahvia ja rauhallinen hetki. Sen verran kiivasta tykitystä tuossa artikkelissa näistä muutoksista tarjottiin! 

 

 

 

 

 

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]