Oletko huomannut someringit Instagramissa?
Mikä ylipäätään on somerinki? Miten somerinki toimii?
Mitä hyötyä someringistä voisi olla HR-markkinoinnissa?
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan someringeistä, (englanniksi social media pods), jotka näyttävät olevan erityisesti vallassa Instagramissa.
Mikä somerinki on?
Tammikuussa 2019 Iltalehti uutisoi suositun radio- ja tv-tähti, Jaajo Linnanmaan kuuluvan Instagramissa somerinkiin. Helsingin Sanomien Nyt-liite oli selvittänyt, ”että Jaajo kuuluu Instagram Podiin, joka koordinoidusti tykkäilee ja kommentoi toistensa julkaisuja. Tällä pyritään pelaamaan Instagram-algoritmin kanssa siten, että mukana olevien henkilöiden Instagram-tileistä tulee entistä suositumpia.”
Somerinki on siis piilossa toimiva, kutsuvieras-periaatteella toimiva porukka esimerkiksi juuri Instagram-käyttäjiä, jotka sopivat keskenään toistensa julkaisujen boostaamisesta välittömästi julkaisun jälkeen. Tällä tavoitellaan tuoreella julkaisulle nopeaa orgaanista kattavuutta sekä julkaisijan koko profiilin suosittuuden kasvattamissa Instagramin algoritmia vivuttamalla.
Someringille on tyypillistä se, että sillä on hyvin tiukat säännöt, joiden mukaan koko ryhmä toimii tai muuten käyttäjää poistetaan ryhmästä. Säännöillä kontrolloidaan käytännössä katsoen jokaisen ryhmän jäsenen osallistumista jokaisen ryhmäläisen jokaisen julkaisun boostaamiseen viipymättä julkaisun jälkeen. On tavanomaista, että ryhmästä erotaan esimerkiksi lomamatkojen ajaksi tai muun kiireen vuoksi, jos tietää, ettei voi päivystää ryhmän julkaisutoimintaa Instagramissa.
Tämä toimii erittäin hyvin, kun ryhmällä on yhteiset pelisäännöt, olivat ne sitten minkälaiset tahansa.
[Juttu jatkuu alla.]
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa
Jakson kesto: 34:46 min
Jakson sisältö:
- Mikä somerinki on?
- Miten someringit toimivat?
- Miksi somerinkejä perustetaan ja kuka niistä hyötyy?
- Lyhyesti Instagram-algoritmin logiikasta, jota someringi vivuttaa hyödykseen
- Somerinkien oletetut hyödyt ja haitat
- https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn kokemus (yhteen) somerinkiin kuulumisesta
- Voiko someringistä olla hyötyä HR-markkinoinnissa?
Lue Eminen blogista sosiaalisten medioiden algoritmimuutoksista >>
Mitä konkreettista hyötyä someringistä on somerinkiin kuuluvalle?
Oman lyhyeksi jääneen kokemuksen perusteella konkreettisia ja heti itselle näkyviä hyötyjä oli:
- Nopea seuraajamäärän kasvu, joka muodostui pääasiassa muista somerinkiin kuuluvista. Lähdettyäni someringistä myös valtaosa näistä seuraajista lopetti profiilini seuraamisen.
- Yksittäisen julkaisun saama huomio, kun muut somerinkiläiset tykkäsivät siitä ja kommentoivat sitä verrattain pitkällisesti. Tämän ansiosta julkaisuja näytettiin orgaanisesti myös näiden kommentoijien kaltaisille yleisöille.
On selvää, että jos somerinkiin kuulumista jatkaisi, se tuottaisi selkeää ja näkyvää arvoa Instagram-julkaisuilleni sekä profiililleni. Ja nimenomaan ilmaiseksi. Tutustuttuani aiheeseen ymmärsin tämän olevan ihan normaali käytäntö Instagramissa toimiville vaikuttajamarkkinoijille (influencereille). He saavat tällä nopeaa boostia ja näkyvyyttä julkaisuilleen, joiden tekemisestä ja tuottamasta arvosta heille brändit maksavat.
Ilmaisen näkyvyyden onnistunut saaminen säännöllisesti on todella vaikeaa, ellei sitä jotenkin avita. Se yleisempi tapa on maksaa sisällön näyttämisestä, eli mainostaa sisältöä. Someringit ovat sosiaalisen median käyttäjien itse organisoima vastine, jossa he välttyvät mainostamisen kuluilta auttamalla toisiaan näkyvyyden synnyttämisessä.
Somerinkien keskinäistä toimintaa on mahdoton tunnistaa, ellei kuulu itse kyseiseen somerinkiin, pysty sen vuoksi tunnistamaan samojen käyttäjien jatkuva kommentointi joka ikisessä julkaisussa, jonka somerinkiin kuuluvat tekevät.
Mitä haittaa somerinkiin kuulumisesta voi olla?
Oman lyhyeksi jääneen kokemukseni perusteella yhdestä someringistä suoraan todettavissa olevia haittoja sekä todennäköisiä haittoja oli muun muassa:
- Someringin jäsenten profiilit vääristivät omalle profiililleni haluamaani yleisöä, sillä someringin jäsenprofiilit eivät mielestäni edustaneet yksikään itselleni tai yritykselleni ideaalia kohdeyleisöä. Näin ollen, strategisesti vääränlaisen yleisön yhtäkkinen merkittävä ”innostuminen” julkaisuistani viestitti algoritmille, että sisältöni näköjään kiinnostaa juuri tämän tyyppistä yleisö. Sitä kannattaa näyttää enemmänkin heidän kaltaisille muille käyttäjille.
- Tässä ringissä oli kyse ehkä 15-20 hengen porukasta. Kun jokainen julkaisi useamman kerran päivässä, sain kirjaimellisesti olla koko ajan Instagramissa tykkäämässä, tallentamassa ja kommentoimassa heidän julkaisujaan. Se alkoi käydä ihan rasitteena.
- Koska säännöt olivat tiukat, niin kuin tietysti kuuluukin, olin jatkuvasti ryhmän hampaissa. Se alkoi henkisellä tasolla suoraan sanottuna ahdistaa.
- Pitkähkö pakkokommentointi silloinkin, kun julkaisussa ollut asia ei ollut itselle millään lailla relevantti oli teennäistä ja epäaitoa. Se soti vastaan omaa sosiaalisen median käyttö -logiikkaani, joka kuitenkin perustuu autenttisuuteen.
- Minun on tosi vaikea uskoa, että ihminen olisi tässä tapauksessa tekoälyä fiksumpi, ja etteikö tällaisesta toiminnasta olisi vielä joitain negatiivisia seurauksia käyttäjilleen. Siis nimenomaan Instagramin toimesta.
Opin kuitenkin parissa viikossa tosi paljon, ja kokemus auttoi ymmärtämään vielä paremmin Instagram-algoritmin toimintalogiikkaa.
Mielestäni suunniteltuna ja strategisesti koottuna, somerinki voi toimia myös HR-markkinoinnissa. Varsinkin, kun säännöt sopii sellaisiksi, ettei jäsenten tarvitse pelkkä Instagram-sovelluksen kuvake nähdessään vaipua jo syvään tilapäiseen masennuskohtaukseen.
Lue: Facebook takes action against Instagram Pod Groups >>
Hyppää nyt muutama rivi ylöspäin ja kuuntele tämä jakso tietääksesi, mitä kaikkea aiheesta selvitin.
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.