Miten rekrytointikampanja ja työnantajabrändin rakentaminen eroavat toisistaan?

Rekrytointikampanja ja työnantajabrändin rakentaminen. Kaksi eri asiaa. Vaan tuntuvat menevän suloisesti sekaisin.

Mikä rekrytointikampanja on?

Rekrytointikampanja on lyhytkestoista, mainostavaa markkinointia, jolla pyritään yleisön nopeaan konversioon. Rekrytointikampanjan konversiopiste on se hetki, jossa hakija lähettää hakemuksen avoimeen tehtävään.

Yleensä rekrytointikampanjan aloitushetki ja päättymispäivä on etukäteen määritetty. Tyypillisimmillään kyse on 14-30 vuorokauden rupeamasta, joka vastaa avoimen tehtävän hakuaikaa.

Rekrytointikampanja sisältää aina jonkinlaisen version työpaikkailmoituksesta, jossa pyydetään jättämään hakemus kuvattuun tehtävään.

Kampanjan markkinointimateriaalia on siis ainakin työpaikkailmoitus. Hakijan polkua katsoessa, rekrytointikampanja tähtää suoraan hakijan polun päätyyn, eli konversioon.

Hakijapolku työnantajabrändin rakentaminen
Rekrytointikampanja tähtää suoraan konversioon.

Onnistunut rekrytointikampanja edellyttää, että yrityksen avoimeen tehtävään etsimät osaajat ovat kampanjan aikaan itsekin työnhakuun virittäytyneitä.

Rekrytointikampanja painottuu useimmiten sellaisiin kanaviin, joita käyttävät vain aktiiviset työnhakijat. Lisäksi kampanjan markkinointiviestit ovat useimmiten sellaisia, jotka koskevat vain aktiivisten työnhakijoiden tarpeita. Tästä johtuen rekrytointikampanjan yleisön koko on aina melkoisesti pienempi kuin yrityksen potentiaalinen osaajayleisö.

Mitä työnantajabrändin rakentaminen on?

Työnantajabrändin rakentaminen on yrityksen brändin rakentamista yritykselle ideaalien osaajien keskuudessa.

Yritykset rakentavat tuotteille, palveluille ja itselleen brändejä siksi, että niiden olisi helpompi myydä. Sama koskee työnantajabrändin rakentamista.

Yritykset, jotka rekrytoivat paljon rakentavat työnantajabrändin siksi, että niiden rekrytointiponnistelut helpottuisivat. Työnantajabrändin rakentamisen tavoitteena on hyödyntää markkinointiviestintää yritykselle ideaalien osaajien huomion voittamiseksi, kiinnostuksen herättämiseksi ja ennen pitkää heidän palkkaamiseksi.

Hakijapolku työnantajabrändin rakentaminen
Työnantajabrändin rakentaminen kuljettaa ideaaleja osaajia heidän hakijan polullaan huomion voittamisesta systemaattosesti kohti konversiota.

Koska me osaajat aktivoidumme eri aikaan ja eri syistä työpaikan vaihtoon, 14-30 vuorokauden suoraan konversioon pyrkivä aikajakso ei välttämättä tavoita meitä lainkaan.

Työnantajabrändin rakentamisen tavoitteena onkin ideaalin hakijan hihan suusta kiinni saaminen ja hänen kiinnostuksensa kasvattaminen ja syventäminen yritystä kohtaan niin pitkään, että kummallakin osapuolella on sopiva hetki yhteisen tulevaisuuden arviointiin.

Miten valitsen rekrytointikampanjan ja työnantajabrändin rakentamisen välillä?

Rekrytointikampanja ja työnantajabrändin rakentaminen ovat kaksi eri asiaa. Ne ovat kumpikin tärkeitä, mutta eivät korvaa toinen toistaan.

Mikäli yrityksellä on nopea rekrytointitarve, työnantajabrändin rakentamisen aloittaminen ei välttämättä ole juuri sille hetkelle oikea aloite.

Jos yrityksen rekrytointitarve on suuri ja usein toistuva, tai jatkuva, rekrytointikampanjointi ei ole tehokkain tapa tarpeen ratkaisuun.

Rekrytointikampanjat tulevat useimmiten kalliimmaksi kuin johdonmukainen työnantajabrändin rakentaminen. Siksi paljon rekrytoivien yritysten kannattaa painottaa nimenomaan työnantajabrändin rakentamista: antaa tuotteen myydä itse itsensä.

Työnantajabrändin viestit tavoittavat myös työntekijät

Monet organisaatiot käyvät seuraavat vuodet läpi kivuliaita liiketoiminnan transformaatioita. Näissä huomio keskittyy useimmiten itse muutoksen aikaan saamiseen. Muutosjohtaminen unohtuu. Satunnainen sisäinen viesti silloin tällöin ei ole muutosjohtamista eikä muutosviestintää.

Työnantajabrändin rakentamisella voidaan kirkastaa myös henkilöstön mielikuvia ja käsityksiä siitä, mitä kohti yritys on menossa. Erityisesti Vaikuttava Työnantajabrändi -konsepti toimii näin, sillä se tarinallistaa nimenomaan yrityksen mission, strategiset päämäärät, miten yrityksessä halutaan toimittavan asiakaslupausta lunastettaessa, ja mitä mieltä henkilöstö tästä kaikesta on.

Rekrytointikampanja ja työnantajabrändin rakentaminen ovat kaksi eri asiaa. Oletko valinnut oikein?

Syvennä ymmärrystäsi aiheesta:

Johdonmukainen työnantajabrändin rakentaminen >>

Kohderyhmän määritys työnantajabrändin rakentamisessa >>

Työnantajabrändin rakentamisen tavoitteet >>

Mitä työnantajabrändin rakentaminen maksaa? >>

 

These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine
30/07/2024

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine

Article image with title: Say hello to Instagram SEO - How to be better discovered on Instagram, written by Susanna Rantanen. With a graphic image of a young man creating content with lots of Instagram likes pouring on his content.
10/06/2024

Say hello to Instagram SEO

Saattaisit pitää myös näistä
These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine
30/07/2024

Susanna Rantanen Listed as Top 20 Women Leaders to Look Out for in 2024 | NY Weekly Magazine