Onko sinulla paineita käyttää sosiaalista mediaa työssäsi, mutta et oikein tiedä, miten? Koetko haasteita ajan kanssa? On niin paljon muutakin tekemistä, eikä kaikkeen vaan riitä aika ja ajatukset. Kollegoita tai johtoa on vaikeaa saada apuun. Kaikilla on tärkeämpää tekemistä.
Jotta organisaatiossa uskotaan, että tämä on tärkeämpää tekemistä, sinun pitäisi tietää, mitä hyötyä sosiaalisesta mediasta organisaatiollesi on. Mutta mistä sitä tietää, onko somen käytössä mitään järkeä?
Tässä Vaikuttava Työantajabrändi -podcastin jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo, miten saadaan sellaista järkeä HR-markkinointiin, jolla pitäisi irrota myös resursseja.
Onko sosiaalisen median käyttönne HR-tarpeissa sattumanvaraista?
Tasolla yksi HR-markkinointi on sattumanvaraista. Sattumanvaraisen markkinoinnin tunnistaa siitä, että meillä ei ole mitään hajua oliko siitä mitään hyötyä. Sattumanvarainen markkinointi on spontaania, eikä sille ole asetettu tavoitteita. Koska ei ole tavoitteita, emme tiedä, emmekä osaa kertoa, miltä onnistuminen näyttää.
”Julkaisemme somessa satunnaisesti, silloin tällöin sisältöä, jota meillä sattuu olemaan. Emme tiedä, onko tästä mitään hyötyä, mutta ei kai siitä haittaakaan voi olla.”
Kuulostaako tutulta?
Mitä meidän pitäisi tehdä nostaaksemme rimaa ja tehdäksemme tavoitteellisempaa ja tuottavampaa HR-markkinointia sosiaalisessa mediassa?
Miltä HR-markkinointi sosiaalisessa mediassa näyttää ilmaiskäytössä?
Ilmaiskäytössä, eli tasolla 1 HR toimii sosiaalisessa mediassa hyvin samalla tavalla yrityksen nimissä kuin omissa nimissäänkin. Käyttämistottumuksemme ovat samanlaisia: jos tykkäämme enemmän vain hiljaa seurata, teemme niin myös yritystilin takaa. Jos tykkäämme kommentoida ja osallistua, teemme niin myös yritystilin takaa. Jos taas tykkäämme vain jakaa linkkejä, tuppaamme tekemään niin myös yritystilin takaa.
Käytämme sosiaalista mediaa, koska sen käyttäminen tuntuu jollain tavalla olennaiselta.
”Muutkin ovat täällä. Kai meidänkin täytyy olla.”
Julkaisemme sattumanvaraisesti sisätöä, yleensä linkkien muodossa. Tyypillistä julkaistavaa sisältöä ovat yrityksen työpaikkailmoitukset, uutiset ja blogikirjoitukset. Emme todennäköisesti houkuttele yleisöä linkin avaamiseen kiinnostusta synnyttävällä statuspäivityksellä.
Sattumanvarainen markkinointi tarkoittaa sitä, että me emme suunnittele mitä haluamme sanoa, missä muodossa sen sanomme, milloin sille on oikea hetki ja missä se kannattaa sanoa. Tehokkaimmillaan sattumanvarainen markkinointi on myös silloin, kun julkaisemme saman sisällön samanlaisena, ikään kuin kopioiden useampaan some-kanavaan.
Sosiaalisesta mediasta on tullut kuormausalue.
Onko tason 1 HR-markkinointi sosiaalisessa mediassa tuottavaa?
Sattumanvaraista sosiaalisen median käyttöä on todella vaikeaa todeta tuottavaksi. Jos ei ole asetettu tavoitteita, mistä tietää, miltä onnistuminen näyttää? Jos medioita ei ole valittu kohdeyleisömme mukaan, mistä tiedämme, kuka viestimme vastaanottaa ja onko siitä mitään hyötyä?
Sattumanvaraiseksi markkinointi jää, kun sosiaalisen median hyödyntämiseen ei ole budjetoitu ja kohdennettu resursseja. Ilman panostusta sosiaalisessa mediassa tapahtuva työ pitää tehdä kaiken muun työn ohessa. Tästä syystä meidän on myös todella vaikeaa saada kollegoita avuksemme. Kaikilla on tärkeämpää tekemistä. Sitä sellaista tekemistä, jolle on asetettu tavoitteet, ja jonka tekemättä jättämisestä ei meille hyvää seuraa.
Sattumanvarainen markkinointi ei kerta kaikkiaan ole meille prioriteetti.
Miksi en saa resursseja HR-markkinointiin sosiaalisessa mediassa?
Jos lapsesi pyytää sinulta satasta, veikkaan, että haluat tietää mihin se raha menee. Jos lapsi ei osaa sitä sinulle kertoa, et todennäköisesti sitä satasta hänelle anna. Et halua antaa noin suurta summaa rahaa mihinkään humpuukiin.
Arvaa mitä, pomosi haluaa tietää meneekö pyytämäsi some-rahat humpuukiin.
Miten sinä perustelet pyytämiesi resurssien tuottoarvon pomollesi? Mitä yritys saa vastineeksi siitä, että HR-markkinointiin annetaan yrityksen rahaa?
Et saa resursseja ilman suunnitelmaa. Tasolla 2 HR-ammattilainen on ammattimainen HR-markkinoinnin tekijä. Suunnitelma, tavoitteet ja tarkoitus analysoida tuottavuutta poistavat markkinoinnista sattumanvaraisuuden.
Tässä podcast-jaksossa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kertoo:
- Miltä HR-markkinointi näyttää tasolla 2, eli siellä, missä meillä on suunnitelma ja tuotto-odotukset
- Miten sinä nostat HR-markkinointisi sattumanvaraisesta suunnitelmalliseen, eli tasolta 1 tasolle 2
- Mitkä 3 askelta käynnistävät siirtymisen sattumanvaraisesta HR-markkinoinnista suunniteltuun ja tavoitteelliseen HR-markkinointiin sosiaalisessa mediassa
Jakson kesto: 36:50 min
Haluatko oppia https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn valmentamana miten muutat sattumanvaraisen HR-markkinoinnin sosiaalisessa mediassa suunnitelmalliseksi HR-markkinoinniksi? Tutustu Sosiaalinen media HR:n työvälineenä -valmennukseen ja varaa paikkasi!
Vaikuttava työnantajabrändi -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen juontama Vaikuttava työnantajabrändi -podcast on tarkoitettu moderneille HR-ammattilaisille, jotka haluavat vaikuttaa omalla työllään edustamansa yrityksen liiketoimintastrategian toteuttamiseen ja bisneksen tavoitteiden saavuttamiseen. @rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.