Onko Snapchatistä työkaluksi työnantajabrändin rakentamiseen?

Onko Snapchatistä työkaluksi työnantajabrändin rakentamiseen?

Onko Snapchatistä työkaluksi työnantajabrändin rakentamiseen?

Snapchat on mobiilisovellus, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan mahdollistaa lyhyiden videoiden, valokuvien ja tekstien julkaisun joko seuraajalistalle tai yksittäisille seuraajille. Verbi “snappaaminen” tarkoittanee sitä, että julkaiset nopeita otoksia elämästäsi sinua seuraaville ihmisille. Snapchatissa näitä nopeita otoksia kuvataan tarinoinasi. Katsoja näkee viimeisen 24 h ajalta snappisi yhtenä tarinana.

Snapchat on mielletty lähinnä teinien sovellukseksi. Hubspotin artikkelin mukaan Snapchatilla on yli 100 miljoonaa käyttäjää. Yhdysvaltalaisista käyttäjistä 45 % on 18-24 vuotiaita. Amplify Talentin blogissa tiedetään kertoa, että 69 % Snapchatin käyttäjistä on milleniaaleja. HR:lle kiinnostava statistiikka.

Otin Snapchatin loppukeväästä käyttööni testatakseni vihdoin, mistä Snapchatissa oikein on kysymys. En innostunut snappaamisesta silloin, kun se Suomessa ensimmäistä nostoa otti. Valitsin silloin Periscopen.

Snapchat vs. Periscope

Nämä kaksi ovat mielestäni toisilleen verrannolliset broadcasting-sovellukset. Snapchatin ja Periscopen keskeisiä eroja ja yhtäläisyyksiä lienevät seuraavat:

  • Periscopessa julkaistaan videota realiajassa. Videon kestoa ei ole rajoitettu.
  • Snapchatissa julkaistaan “tarinoita” otoksina, jotka voivat olla valokuvia, enintään 10 sekunnin videoita tai lyhyitä tekstejä.
  • Voit tallentaa puhelimeesi sekä Periscopessa että Snapchatissa julkaisemasi tuotokset.
  • Snapchatissa kuvaasi (sekä videoon että valokuvaan) voi lisätä filttereitä, emojeja ja tekstiä, Periscopessa ei. Osa filttereistä on todella hauskoja, muttei niin älyllisiä. Mutta pitääkö kaiken aina olla?
  • Snapchatissa voi myös kommentoida (chat-toiminto) seuraamiesi henkilöiden snappeja privaatisti.
  • Kummassakin tuotokset ovat näkyvillä 24 h julkaisusta, jonka jälkeen ne katoavat. Jos et niitä itsellesi tallentanut, ne katoavat sinulta “ikiajoiksi”.
  • Periscopessa kaikki käyttäjät ovat listalla ja helposti löydettävissäsi. Snapchatissa tätä luksusta ei ole. Sinun täytyy tietää etsimäsi käyttäjän Snapchat-tunnus tismalleen oikeassa kirjoitusmuodossakin löytääksesi hänet. Hankaloittaa seurattavien löytämistä.

Itse pidän Periscopea “ammattimaisempana” alustana. Snapchat on jollain lailla leikkimielisempi. Periscopessa täytyy jotenkin kaikesta spontaaniudestaan huolimatta käyttäytyä vähän paremmin, kun taas Snapchat sallii reality-tyyppisen lähestymistavan. Itse asiassa näiden kahden ero on vähän samankaltainen kuin Facebookin ja LinkedInin välillä: miksei LinkedInissäkin voisi olla facebookimaisen henkilökohtainen ja jakaa omaa elämäänsä. Säännöthän eivät sitä kiellä. Siitä huolimatta se tapa, jolla LinkedIniä käytetään poikkeaa merkittävästi Facebookista.

Ensihuuman jälkeen tylsistyin nopeasti Periscopeen. Näkemäni sisältö ei pitänyt minua koukussa, eikä dialogin mahdollisuus ollut riittävä.

Snappaamisen perusidea on nimenomaan syntyvä, henkilökohtainen dialogi seuraajan tai seuraajien kanssa. Snapchatia käytetään hyvin persoonalliseen tapaan. Snapattu sisältö on hiomatonta ja leikkimielisyys tekee siitä hyvin inhimillisen ja pidettävän. Snapchat on H2H-viestintää parhaimmillaan!

Jos Snapchat on sinulle ihan vieras, tutustu tähän WIRED-lehden artikkeliin How to use Snapchat >>

Snapchat brändityökaluna

Vaikka Snapchat on meillä täällä Pohjolan erämailla (meille aikuisille, haluan sanoa) vielä kummajainen, maailmalla brändit snappaavat ahkeraan. Seuraamani suomalaiset snappaajat käyttävät Snappia sekä henkilökohtaiseen pohdintaan / ei niin mihinkään ihmeelliseen / ammattimaiseen pohdintaan ja dialogiin. Itse huomaan seuraavani mielelläni niitä snappaajia, joilla on kiinnostavia pohdiskeluja eri aihepiireistä. Pidän siitä, miten tietyillä snappaajilla 24 h tarina on mukava yhdistelmä asiaa ja ammattimaisia pohdintoja sekä henkilökohtaisia juttuja omasta elämästä. Nämä tyypit ovat jollain lailla “tulleet tutuiksi” Snapin kautta.

Parhaiten Snapin ovat maailmalla löytäneet julkkikset, jotka käyttävät Snapchatia oman henkilöbrändinsä rakentamiseen. Liike-elämän puolella Snapchatin luonne sopii kenties paremmin B2C-brändeille, joille kuluttajamassa on kohdeyleisö. Aika moni näistä brändeistä ja henkilöistä on ollut aktiivinen YouTubessa vloggaajina. Kolmas ryhmä on erilaiset mediat CNN:stä People Magazineen, joille Snapchat on behind the scenes -tyyppinen reality tv. B2B-puolella esimerkkejä onkin vaikeampi löytää. Aina voi kuitenkin olla ensimmäinen, eikö vain?

Eminen vinkkejä Snapchatin hyödyntämiseen työnantajakuvan rakentamisessa

Snapchat sopii työnantajakuvan rakentamiseen ja rekrytoinnin tueksi siinä missä muutkin sosiaalisen median kanavat. Seuraajamäärä on alkuun rajoittavaa, mutta se kasvaa kyllä julkaisutahtisi mukaan. Sen minkä määrässä menettää, on mahdollista kompensoida laadussa ja vaikuttavuudessa. Itse koin aluksi vähäisen seuraajamäärän olevan hyvä juttu. Sain rauhassa testailla, mokailla ja etsiä omaa tyyliäni. Seuraajamäärä kasvaa aktiivisen tekemisen kautta. Ja kuten muutenkin sosiaalisessa mediassa, viisas työnantaja ei jätä Snapchatia piiloon, vaan kytkee sen osaksi muissa sosiaalisen median tileissään tekemäänsä HR-markkinointia.

Keskeisimmät ohjenuorat ovat:

  1. Ajattele “behind the scenes”.
  2. Tuo rohkeasti esille persoonia sekä ihmisissä että yrityskulttuurissa. Opi ja saa inspiraatiota muilta, mutta älä yritä matkia muita.
  3. Näytä “in-between” -hetket eli mitä tapahtuu, kun jotain työstetään. Ei niitä filteröityjä, käsiteltyjä ja huoliteltuja lopputuotoksia.

Koska koko Snapchat nojaa vuorovaikutukseen, HR-markkinoinnissa parhaan hyödyn Snapista saa kaksisuuntaista viestintää harjoittamalla: heittäytymällä keskusteluihin, kysymällä, haastamalla, pohtimalla, saamalla seuraajat tekemään brändiisi liittyviä tehtäviä jne.

Hubspot (@Hubspotinc) käyttää Snapchatia sekä markkinoinnin että rekrytoinnin työkaluna. Omien sanojensa mukaan näin:

To make our Snapchat channel valuable, we’re using it to serve as both a marketing and a recruiting channel — a place where we can showcase our unique culture and perks, our awesome employees, and the inbound philosophy.

On the marketing side, we like to give followers a good look inside the company and showcase our culture. The goal here is to be educational, informative, and lovable, which are very familiar goals on our marketing team.

Hubspotin juttu löytyy täältä ja sen pääasiallinen aihe oli Hubspotin mielestä kiinnostavimmat brändit Snapchatissa. Kannattaa katsoa!

Otetaan kolme kulmaa kärjiksi: työntekijälähettilyys, yritys työpaikkana ja rekrytointi. Pidetään mielessä suhteiden rakentaminen ja hyödynnetään Snapchatille tunnusomaista tarinointia.

1. Työntekijälähettilyys

Yrityksen valovoimaisten some-tähtien hyödyntäminen yrityksen lukuun on yhtä kuin työntekijälähettilyys. Esimerkiksi Somecon Marko Suomi @markosuomi on hyvä esimerkki tästä. Markon tarinoissa seikkaillaan kaduilla, luonnossa, kulkuvälineissä ja Somecon toimistolla samalla, kun Marko pohdiskelee ja analysoi some-konsultin ammattiin liittyviä teemoja.

@katquliini (Kati Tuovinen) viimeistelee tällä hetkellä lopputyötään ja snappailee ahkeraan muun muassa työnantajabrändäykseen liittyvän lopputyönsä tekemisestä ja lukemistaan materiaaleista.

Työntekijälähettiläät voivat myös esitellä yrityksen uusia tuotteita ja palveluita omille yleisöilleen: tutustuttaa heitä siihen mitä tuleman pitää ja kertoa tuotteen/palvelun kehitysvaiheista, onnistumisista ja epäonnistumisista.

2. Yritys työpaikkana

  • Työntekijöiden, esimiesten ja johdon Snap-kaappaukset eli työpaikkaan liittyvä tarinointi yksilön silmin. Näitä on tehty muun muassa Instagramissa.
  • Kesäjuhlien, pikkujoulujen, karaokeiltojen, sisäisten koulutusten eli kaikenlaisten teille ominaisten tapahtumien jakaminen snappeina.
  • Ihmisten esittely randomina jollain hauskalla twistillä tuettuna
    • Titteleittäin
    • Pukukoodeittain
    • Äidinkielittäin
    • Kaikki silmälasipäiset
    • Kaikki äidit / isät / perheen kuopukset

Tärkeää on aktiivinen, päivittäinen tarinankerronta snappien lyhyen elämänliekin vuoksi. Aktiivisuus innostaa yleisöä ja kasvattaa seuraajamäärää. Seuraajia pitää palvella tuottamalla heille kiinnostavaa sisältöä ja aktivoimalla heitä vuoropuheluun. Hyviä tapoja aktivoida vuoropuheluun on kerätä yleisöltä palautetta, ideoita, kommentteja ja heitä kiinnostavia kysymyksiä, joihin voit antaa vastauksia. Miksei pitää esimerkiksi kerran viikossa aina samana ajankohtana lyhyt opetustuokio yrityksen omasta asiantuntija-alueesta?

3. Rekrytointi

  • Avoimesta tehtävästä kertominen kuvin, videoin ja tekstein.
  • Avoimen tehtävän hakulinkin jakaminen (ei tosin voida linkittää URL:iksi).
  • Tiimin esittely ja tiimiläisten haastattelut.
  • Työhakemuksen pyytäminen Snapchatissa.
  • Työnhakijan pitchaus Snapchatissa, kuten mainostoimisto DDB Norja teki toissa vuonna pyytäessään vapaamuotoisen 10 sekunnin pitchin työhakemuksena.

Lars Schmidt on rekrytointipiireissä aika tunnettu heppu ja hänen blogipostauksensa kannattaa lukaista. Lars jakaa nimittäin ison listan HR-ihmisiä Snapchatissa. Profiilit löytyvät ihan blogipostauksen lopusta.

Lue lisää Snapchatista ja sen mielenkiintoisimmista käyttäjistä.

YleX: Snapchatista voi lukea myös uutisia 

SomeWorks: Keitä suomalaisia seurata Snapchatissa

Kurio: Snapchatin 100 suurta suomalaista

Harper’s Bazaar: Who to follow on Snapchat

New York Magazine: The Snapchat 101: The best, coolest, weirdest accounts..

Tech Insider: 16 Snapchat accounts you should follow

Inc.: 10 Snapchat brands that are doing it right

Suomalaiset snappaajat yhteenkokoava sivusto Snappaajat.fi

Ja minuthan löytää tutulla sometunnuksellani @rantanensusanna.

About the Author

2 Comments

  • Andreas Koutsoukos 07/06/2016 at 12:39

    Lue lisää Snapchatista vois lisää myös Snappaajat.fi sivuston

    • Susanna Author 10/06/2016 at 12:08

      Kiitos, lisään ehdottomasti! / Susanna