Myönnettävä se on. Tunnen vetoa Twitteriin. 140 merkkiin mahtuu juuri sopivasti asiaa, ja mikä parhainta, 140 tarkoittaa myös sitä, että yhteen feed-näkymään mahtuu monenlaista asiaa kerrallaan vilkaistavaksi. Twitter on kuin excel. Mitä enemmän sitä käytät, sitä paremmin tajuat sen monipuolisuuden ja sitä vähemmän oikeastaan osaat sitä hyödyntää.
Suomi twiittaa muuten jo yli 300 000 profiilin voimin. @toninummela lienee ainoa, tai ainakin aktiivisin #SuomiTwitter-tilastoija, jota me Twitter-käyttäjät fanitamme. Jos Twitter ei ole sinulle vielä tuttu tai et ole oikein keksinyt, mitä iloa Twitteristä voi sinulle olla, lue tämä juttu. Yritän jakaa omat kokemukseni ja vinkkini Twitter-rakkauden polulle.
Oma tilini on @rantanensusanna. Sen lisäksi twiittaan yritysteni @emineland– ja @careerheebo -tileillä sekä myös joillain asiakastileillä ja @boardman2020-tilillä. Henkilökohtaista Twitter-tiliäni seuraa yli 3000 Twitterin käyttäjää ja olen twiitannut yli 7000 kertaa. Vaikka en ole lähelläkään Suomen eniten twiittaavia tai eniten seurattuja käyttäjiä, keskivertokäyttäjiä edellä olen reippaasti.
Mitä teen Twitterissä?
Käytän Twitteriä sekä henkilökohtaisena viihdykkeenä että ammatillisena mediana ja tiedon lähteenä. Minulle Twitter on paikka keskustella lyhyen kaavan tai pitkän kaavan mukaan tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Monien kanssa niin usein, että heidät oikeassa maailmassa sattumalta kohdatessani tuntuu, kuin oltaisi aina tunnettu. Useimpien kanssa en pidä yhteyttä missään muualla kuin Twitterissä.
Ammatillisesti käytän Twitteriä varmaan eniten:
- Omaan sisältömarkkinointiin, eli Eminen ja Heebon asiantuntijoiden kirjoittamien blogipostausten, vinkkien ja materiaalien julkaisuun
- Muiden tuottamien, minusta kiinnostavian ja hyödyllisten materiaalien ja uutisten jakamiseen
- Asiakasprojektiemme materiaalien markkinointiin
- Asiakkaidemme twiittien edelleen jakamiseen
- Ammatillisesti kiinnostavien ihmisten seuraamiseen ja erityisesti heidän jakamansa tiedon kahmuamiseen
Hauskinta minulle Twitterissä on:
- Mahdollisuus kontaktoitua ihan kenen kanssa tahansa maailmassa
- Mahdollisuus käydä dialogia ihan kenen tahansa kanssa maailmassa
- Mahdollisuus tutustua kiinnostaviin ihmisiin missä tahansa päin maailmaa
- Mahdollisuus käydä keskustelua Twitterissä jostain ajankohtaisesta ohjelmasta tai suositusta viihdeohjelmasta samalla, kun seuraan ohjelmaa omalta kotisohvaltani
Hyödyllisintä minulle Twitterissä on:
- Mahdollisuus seurata ammatillisesti arvostamiani ihmisiä
- Mahdollisuus seurata ammatillisesti kiinnostavia teemoja ja ajankohtaisia aiheita
- Saada feediini uutisia ja tietoja minua kiinnostavista aiheista, joita en varmuudella tulisi löytäneeksi omin toimin verkosta koskaan
- Verkostoitua asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa
- Verkostoitua asiakkaillemme kiinnostavien asiantuntijoiden ja potentiaalisten työnhakijoiden kanssa
- Rakentaa brändiä (omaa ja yritysteni)
Ärsyttävintä minulle on Twitterissä:
- Provosoivat kommentoijat, joita en tunne ja joiden mielipiteet eivät minua kiinnosta ja jotka ihan yhtä hyvin voisivat olla kommentoimatta negatiivisesti minun ajatuksiani, mielipiteitäni ja näkemyksiäni, koska ne ovat tosiaan vain minun
Twitteriä ei pidä ottaa niin vakavasti, kuten ei elämääkään. Meitä on moneen lähtöön, eikä yhden mielipiteet ole sen oikeampia kuin jonkun toisen.
Mitä minun pitäisi tehdä enemmän
- Muistaa julkaista kuvia, ei pelkästään tekstiä.
Visuaalisiin aisteihin vaikuttaminen toimii paremmin. Jostain syystä se vaan tuppaa unohtumaan. Tai sitten se on vaan luonnollista näillä twiittausmäärillä.
Seuraavaksi aion:
Kokeilla Twitter-mainontaa. Olen antanut sille aikaa kehittyä Suomen olosuhteissa, odottanut muiden testaajien kokemuksia ja vinkkejä, ja aika alkaa olla kypsä sille, että mekin läpsäytämme ensimmäiset TwitterAdsit eetteriin.
Suosittelen seuraamaan:
Meidän verkossa vaikuttavat tiimiläiset:
Tästä listasta löydät kaikki, keitä minä seuraan >>
Twitteristä saa irti myös analytiikkaa:
Minulla näyttää olevan viimeisen 28 päivän numerot punaisella. En seuraa omaa henkilökohtaista Twitter-analytiikkaani lainkaan, mutta samalla työkalulla voi seurata myös yritystilin analytiikkaa.
Saat analytiikasta myös kuukauden suosituimmat twiitit ja maininnat: