Yritysten verkkosivut viestivät aika suoraan kuinka tärkeää rekrytointi ja vetovoimaisuus työnantajana yritykselle oikeasti on. Verkkosivut tehdään lähes poikkeuksetta myynnin tueksi, kohderyhmänä ostavat asiakkaat. Työnhakijakohderyhmän tunnistaminen ja puhuttelu unohtuu todella helposti. Pähkäilemme tällä hetkellä itsekin asian kanssa tarpeissamme ja suunnitelmissamme onkin myös tästä syystä uusia nettisivumme kokonaan.
Tekninen alusta sanelee ikävän paljon urasivuja sekä sivujen kehittämismahdollisuuksia. HR-tiimin kannattaa polkea painavasti jalkaansa IT-osaston lattiaan, kun nettisivutoteutuksia suunnitellaan ja tehdään. On nimittäin niin, että kasvuyrityksen nettisivuilla nimenomaan avoimet työpaikat ja ura-osio ovat yleensä suurin liikenteen kohde.
Mikä tekee urasivusta hyvän?
Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta seuraavat perusasiat lienevät hyvän urasivun lähtökohtia:
1. Löydettävyys – yrityksen verkkosivuilta
2. Informatiivisuus – kohderyhmän hakeman tiedon monipuolisuus ja syvyys
3. Ajantasaisuus – tietojen ajantasaisuus
4. ”Call to action” – ohjeet etenemiseen (mitä tavoitteet ovatkin)
Mikä tekee urasivusta paremman
(+) Houkuttelevuus
(+) Löydettävyys verkossa (SEO)
(+) Sosiaalisuus
Mikä tekisi urasivusta täydellisen
(+) Selkeä tavoitteellisuus, tavoitteiden saavuttamisen mittaaminen ja sivujen optimointi
(+) Läpinäkyvyys – portti yrityksen sisäiseen maailmaan erilaisin toiminnoin ja sisällöin
(+) Yrityskulttuuria ilmentävä ulkonäkö, nokkeluus ja viestinnällinen tyyli
(Artikkelin kuva on kaapattu Meetupin urasivuilta.)
https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantanen on Eminen co-founder ja Chief Experience Officer. Häntä innostaa yrityskulttuurien kuvantaminen, tarinallistaminen ja visualisointi työelämän innoittamiseksi ja parempien matchien aikaansaamiseksi.