Mikä editorial-kalenteri on ja mihin HR sitä tarvitsee?

Mikä editorial-kalenteri on ja mihin HR sitä tarvitsee?

Mikä editorial-kalenteri on ja mihin HR sitä tarvitsee?

Editorial-kalenteri on sisältömarkkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista tukeva kuukausikalenteri. Internet on pullollaan erilaisia kalenteriversioita, mutta ihan simppeli excel sopii hyvin vasta-alkajalle. Taitojen kehittyessä ja tarpeiden kasvaessa suosittelemme siirtymään digitaalisten työkalujen maailmaan.

Editorial-kalenterin käyttö liittyy sisältömarkkinoinnin suunnitteluun ja ohjattuun toteuttamiseen. Täällä HR:n puolella se laittaa HR:n sosiaalisen median käyttöön ryhtiä, ohjaa tuloksekkuutta tekemisen mittaamisen ja analysoinnin kautta, kasvattaa omaa ymmärrystä kohdeyleisön reaktioista ja kiinnostuksen kohteista ja auttaa tuottamaan enemmän kohdeyleisöä kiinnostavaa sisältöä. Toisin sanoen editorial-kalenteri ohjaa käyttämään some-ajan sellaiseen tekemiseen, josta syntyy tuloksia. Kukapa meistä ei haluaisi saada palautetta tuottavasta ja arvokkaasta työstä!

Mihin HR tarvitsee editorial-kalenterin?

HR tarvitsee editorial-kalenteria systematisoimaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvan työnsä. Olen monesti sanonut, miten merkityksellinen lahja sosiaalinen media HR-ammattilaisille on ollut. Meillä ei ole koskaan aikaisemmin ollut käytössä itse hallittavaa ja hyödynnettävää, todella kustannustehokasta työvälinettä, jolla rakentaa samaan aikaan työnantajamielikuvaa, verkostoitua potentiaalisten työntekijöiden kanssa, toimia vuorovaikutussuhteessa työnhakijoihin ja sidosryhmiin, ja jota voi vieläpä hyödyntää myös henkilöstön suuntaan tapahtuvassa kommunikaatiossa! Puhumattakaan sen tarjoamista hyödyistä rekrytointitarpeiden täyttämisessä!

Meidän on kuitenkin mahdotonta saada sosiaalisesta mediasta todellinen arvo irti ilman suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta. Vielä tällä hetkellä HR käyttää sosiaalista mediaa täysin randomina tykitysareenana. Sisällön jakamisessa on harvoin tolkkua, eikä se siksi vaikuta kovinkaan tavoitteelliselta. On eri asia jakaa paljon sisältöä kuin jakaa tavoitteellisesti haluttua työnantajamielikuvaa rakentavaa sisältöä.

Editorial-kalenteri auttaa HR:ää suunnittelemaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvan työnsä. Editorial-kalenteri auttaa meitä toteuttamaan HR-sisältömarkkinointia tavalla, joka saa meidät näyttämään hyvältä. Meillä HR:ssä on vielä paljon tilaa todentaa työmme arvo liiketoiminnalle. Emme ole olleet siinä perinteisesti kovinkaan hyviä. Fakta on kuitenkin se, että alituinen resurssivajeemme johtuu siitä, että ylin johto ei näe syytä antaa meille enempää resursseja. Kaikki työ, jonka tuloksekkuuden ja merkityksen liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisessa voimme todentaa – vieläpä ylimmän johdon ymmärtämällä kielellä eli numeroilla – auttaa meitä HR-ihmisiä nostamaan profiiliamme ylimmän johdon silmissä. Kuka olisi uskonut, että editorial-kalenteri voi auttaa meitä juuri tässä?

Editorial-kalenterin hyötyjä:

  • HR-markkinointityön systematisointi ja säännönmukaisuus
  • Ajan säästäminen
  • Hukan poistaminen
  • Käytettävän työajan tehostuminen
  • Kaikkien kohderyhmien tasapuolinen kattaminen
  • Sisältötarpeiden ennakointi
  • Organisaation sisällöntuottajien ajan tehokas käyttäminen
  • Työnantajakuvan tavoitteellinen kehittäminen
  • Sisältöideoiden generoimisen helpottuminen
  • Orgaanisen tavoittavuuden (jopa merkittävä) paraneminen
  • Taitojen kehittyminen
  • Toimenpiteiden toteuttamisvastuiden tasapuolinen jakaminen
  • Tuotetun sisällön yhtenäisyys
  • Viestinnällisen punaisen langan säilyminen
  • Kohdeyleisön kasvaminen ja sitoutuminen
  • Lisäresurssien saaminen HR-markkinointityöhön
  • ja niin edelleen

Mistä löytää editorial-kalenteri?

Alla olevista linkeistä löytyy ideoita ja malleja “paperiversion” tekemiseen. Lisää löydät googlaamalla “social media content calendar”, “social media editorial calendar”  ja vielä enemmän työkaluja tähän kokonaisuuteen löytyy esimerkiksi hakusanoilla “content marketing tools”. Vasta-alkajille sopii yksinkertainen pohja. Kun pääset jujusta kiinni, suosittelen tutustumaan maksullisiin digitaalisiin versioihin. Niihin kannattaa kuitenkin investoida vasta, kun on löytänyt oman tyylinsä ja tietää paremmin, minkälainen digitaalinen versio voisi istua omiin tarpeisiin. 

CoSchedulen “paperiversiot” >>

Vertical Measures editorial calendar  template >>

The Ultimate List of Content Marketing templates >>

 

 

About the Author