Yrityskulttuurin kehittäminen – kaksi erilaista koulukuntaa – Podcast jakso 8

Yrityskulttuurin kehittäminen – kaksi erilaista koulukuntaa – Podcast jakso 8

Yrityskulttuurin kehittäminen – kaksi erilaista koulukuntaa – Podcast jakso 8

Yrityskulttuuri herättää paljon kysymyksiä. Termi on kaikille tuttu, mutta tarkempi termin kuvaaminen onkin vaikeaa! Yrityskulttuurin kehittämisessä tärkeintä on ensin määrittää miksi yrityskulttuuri on meille tärkeää ja mihin haluamme sen vaikuttavan. 

Yrityskulttuurin kehittäminen – kaksi koulukuntaa

”Yrityskulttuuri on jotain sellaista höhmäistä, jota en osaa oikein kuvata, mutta tiedän kyllä mitä se on!” Tämä on tyypillinen yrityspäättäjien toteamus yrityskulttuurista puhuttaessa. 

Yrityskulttuurin kehittäminen edellyttää tietysti sen, että tunnistaa mitä aikoo kehittää. Höhmäisyydesta johtuen mediakin tykkää kytkeä yrityskulttuurin kehittämisen ja toimiston sisustustamishankkeet toisiaan kuvaaviksi toimiksi. 

Yrityskulttuurin kehittäminen kuuluu modernin HR-ammattilaisen keskeisiin työtehtäviin. Vaikuttavaa työnantajabrändiä  rakennetaan nimenomaan yrityskulttuurista ja työntekijäkokemuksista ammentaen.

Yrityskulttuurista löytyy akateemista materiaalia sekä monenlaisia näkemyksiä ja mielipiteitä. Mikä on oikein tai väärin? Mielestäni ei mikään niin kauan, kun kehitystyölle on asetettu mitattavia tavoitteita ja käytetty aika ja resurssit voidaan ulosmitata hyötyinä.

Omasta mielestäni yrityskulttuurin tehtävänä on ohjata yrityksen johtoa ja työntekijöitä toimimaan tehokkaasti ja innostavasti tavalla, joka johtaa mahdollisimman suoraa tietä liiketoimintastrategian toteutumiseen.

Siksi olen jakanut yrityskulttuuri-ajattelun kahteen koulukuntaan: toinen koulukunta edustaa yrityskulttuuria, jonka funktio on enemmän henkilöstöetuutena toimiminen. Toisen funktio on strategian toiminnanohjausjärjestelmänä toimiminen.

Kivakulttuuri ja strateginen yrityskulttuuri

Tässä Vaikuttava työnantajabrändi -podcastin jaksossa avaan tarkemmin yrityskulttuurin käsitettä kertomalla yrityskulttuurista kahden eri ajatusmallin tai koulukunnan avulla.

Toisen olen nimennyt kivakulttuuriksi ja toisen strategiseksi yrityskulttuuriksi. Toisen kehittäminen on huomattavasti helpompaa HR-näkökulmasta, mutta siihen on vaikeampi saada yrityspäättäjien aito tuki ja riittävä budjetti. Se nähdään helposti vain kuluina ja sitä se oikeastaan onkin.

Toisen kehittäminen on huomattavasti haastavampaa HR-näkökulmasta, mutta sen vaikutukset näkyvät parhaimmillaan liiketoiminnassa, brändiarvossa, asiakastyytyväisyydessä, yrityksen tuloksissa sekä yrityksen liiketoimintaan ja missioon sitoutuneiden taitavien ja pätevien ammattilaisten työn tuloksissa. Sellainen yrityskulttuuri alkaa kiinnostamaan yrityspäättäjiäkin.

Tässä yrityskulttuurin kehittämiseen liittyvässä jaksossa puhutaan muun muassa:

  • Mitä yrityskulttuuri tarkoittaa käsitteenä
  • Mikä sai Susannan muuttamaan oma käsityksensä yrityskulttuurista
  • Mikä on Susannan mielestä yrityskulttuurin todellinen vaikutuspotentiaali
  • Mitä kivakulttuuri tarkoittaa ja miten sitä tyypillisesti kehitetään
  • Mitä strateginen yrityskulttuuri tarkoittaa
  • Mihin strategisen yrityskulttuurin kehittämisessä keskitytään
  • Kivakulttuurin ja strategisen kulttuurin erot, yrityskulttuurin ja johtamiskulttuurin erot
  • Strategisen kulttuurin arvo talentille, johtamiselle ja yritykselle

Jakson kesto 35:48 min

Kuuntele jakso

 

 

Kuuntele jakso mobiilisti Soundcloudissa >>

Lue aiheesta lisää Eminen blogissa: Erota kivakulttuuri ja strateginen kulttuuri >> 

Kommentoi jaksoa antamalla palautetta ja jaa omia yrityskulttuuriin liittyviä kokemuksiasi joko talenttina tai yrityskulttuurin kehittäjänä! 

Ensi viikolla puhutaan siitä, miten yrityskulttuurin avulla vaikutetaan yrityksen kilpailukykyyn. Lisäksi Susanna antaa 5 vinkkiä yrityskulttuurin kehittämiseen. Ensi viikon jakso onkin muuten megalomaanisen pitkä. Laita luurit korvaan ja lähde kävelylenkille! 

 

About the Author