Case GE: What’s the matter with Ozzie – korporaatio vastaan startup

Case GE: What’s the matter with Ozzie – korporaatio vastaan startup

Case GE: What’s the matter with Ozzie – korporaatio vastaan startup

Moni teknologia-alan osaajia työllistävä työnantaja miettii kuumeisesti miten nousta esille kaikkien mediaseksikkäiden pelifirmojen ja startupien joukosta. Työnantajakuvan kehittäminen puhuttaa lähes kaikkia asiakkaitamme. IT-alan osaajajoukko on suhteellisen suppea, eikä osaamisen taso ehdi kehittyä tarpeiden ja odotusten kanssa samassa tahdissa. Kuvaavaa on se, että vuonna 2013 rekrytoitiin iOS-osaajia, joilla piti olla minimissään 10 vuoden kokemus. Ensimmäinen iOS-puhelin esiteltiin markkinoille vuonna 2007. Markkinoilla ei ole tänä päivänäkään itse järjestelmän alkuperäisiä kehittäjiä lukuunottamatta ketään, jolla voisi olla 10 vuotta kokemus iOS-järjestelmästä.

Kiihtynyt teknologian kehittyminen ja digitalisaatio on saanut päämme sekaisin siitä, minkälainen osaamisen taso on ylipäätään realistista puhtaasti siitä syystä, ettei koko osaamisen alaa ole pitkään ollut olemassakaan, ja mitä keskiverto IT-työnantaja voi ylipäätään odottaa löytävänsä, saatika houkuttelevansa. Peli on karkea.

Vinkit pölyttyneen työnantajakuvan sukimiseen

Huomaamme, että vetovoimaisuuden parantaminen, ja IT-kohderyhmän keskuudessa paremmin tunnetuksi tuleminen on nyt erityisen tärkeää tässä menossa pölyttyneille suuremmille ja kankeammille työnantajille.

Mikäli työnantajakuvanne kaipaa mielestänne sukimista tässä kohderyhmässä, tässä muutama vinkkimme:

  1. Älkää yrittäkö matkia ketteriä startupeja, jos toimintatapanne ei ole sellainen
  2. Selvittäkää nykyisiltä työntekijöiltänne kaksi asiaa:
    1. Mikä asia tuottaa hänelle nykyisessä tehtävässään eniten iloa ja inspiraatiota
    2. Mitä yhtä asiaa hän kehittäisi (ja mihin suuntaan), jotta hän voisi suorastaan kuuluttaa maailmalle ylpeyttään olla juuri teillä töissä
  3. Rakentakaa oma työnantajakuvallinen vetovoimanne noiden kahden asian varaan
    1. Tarinallistakaa nämä kokemukset jaettavaksi sisällöksi
    2. Valitkaa soveltuvat tavat ja kanavat kohdeyleisönne tavoittamiseen
    3. Hyödyntäkää koko organisaatiota tarinoiden edelleen jakamiseen omille verkostoilleen
    4. Tehkää kaikkenne erottuaksenne massasta, mutta pysykää lestissänne
  4. Tehkää tätä säännöllisesti, systemaattisesti, mitaten ja tuloksia seuraten
    1. Tämä ei ole rekrytointikampanja vaan normaalia yritysviestintää, jossa kohderyhmänänne ovat tulevat työntekijänne sekä heidän verkostonsa

Case GE

Törmäsin verkossa GE:n markkinointikampanjaan. Yksi maailman tunnetuimmista työnantajista on sekin joutunut kohtaamaan IT-toimialan armottomuuden parhaiden osaajien saamisessa. GE on kenties ensimmäinen työnantaja maailmassa, joka on käynnistänyt mittavan TV-mainoskampanjan kirkastaakseen työnantaja-kilpailuvalttejaan tarkasti valitussa kohderyhmässä: ohjelmistokehittäjä-osaajissa.

What’s the matter with Ozzie-niminen kampanja on kaikessa yksinkertaisuudessaan fiksu, sillä se vetoaa juuri niihin teknologia-alan talentteihin, jotka eivät halua startupeihiin tai muun tyyppisiin dynaamisiin kasvuyhtiöihin, vaan kokevat itselleen luontevammaksi työympäristöksi vakavaraisen, vähemmän hötkyilevän ja siksi enemmän turvallisuutta herättävän työnantajan.

GE on mielestäni osannut hyvin kiteyttää startupin ja korporaation erot, ja vetoaa huumorilla omiin korporaatioheikkouksiinsa. Ja saa mielestäni ne vaikuttamaan varsin hyviltä vahvuuksilta.

 

 

Lähteet:

http://www.careercloud.com/news/2015/11/16/ge-attempting-to-change-employer-brand-tv

https://www.youtube.com/channel/UC6yKylYBunWCgqY4s-mqZCg

Pääkuvan kuvakaappaus: GE:n videosta

About the Author