6 vinkkiä, miten rekrytoija voi hyödyntää sosiaalista mediaa – Podcast #90

6 vinkkiä, miten rekrytoija voi hyödyntää sosiaalista mediaa – Podcast #90

6 vinkkiä, miten rekrytoija voi hyödyntää sosiaalista mediaa – Podcast #90

Rekrytoija ja sosiaalinen media ovat nykyään varsin yleinen työpari. Vai mitä mieltä olet?

Rekrytoija, rekrytointipäällikkö, rekrytointikoordinaattori, talent acquisition manager, rekrytointikonsultti tai mikä tittelisi onkaan, jos teet päätyöksesi rekrytointeja, tämä jakso on sinulle.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käydään läpi 6 vinkkiä sosiaalisen median hyödyntämiseen rekrytointimarkkinoinnissa. Ensi viikon jaksossa jatketaan teemaa sillä, miten rekrytoija voi rakentaa itselleen rekrytoijabrändin sosiaalisessa mediassa.

Miten rekrytoija hyödyntää sosiaalista mediaa rekrytointimarkkinoinnissa? 

#1  Työpaikkailmoituksen julkaisu käsin sosiaalisissa medioissa

Kaikkein yleisin tapa sosiaalisen median hyödyntämiseen on tietysti työpaikkailmoituksen julkaisu ja jakelu sosiaalisissa medioissa.  Yleisenä tapana on ollut pitkään jakaa ilmoituksen html-linkkiä omissa ja yrityksen sosiaalisen median profiileissa. Valitettavasti tämä tapa ei ole enää suositeltava, sillä algoritmit eivät suosi sosiaalisen median ulkopuolisia linkkejä. 

Mietit ehkä, miksi ei?

Siksi, että yksikään sosiaalinen media, eli Facebook, Linkedin, Twitter tai Instagram eivät halua meidän houkuttelevan heidän alustallaan aikaansa viettäviä käyttäjiä muualle, eli pois alustalta. Vaikka itse toki näemme omat julkaisumme, algoritmiretkut piilottavat linkkijulkaisut valtaosalta muilta käyttäjiltä. 

Mitä voit tehdä, kun se ilmoitus pitää kuitenkin jakaa sosiaalisiin medioihin?

  1. Perusvinkki on korvata automaattisesti julkaisuun aukeava linkki-ikkuna kuvalla ja jättää toimiva linkki julkaisun tekstiosioon.
  2. Käytä mainostyökalua uutisvirran sijaan, ja tee ilmoituksesta mainosjulkaisu. Maksamalla voit julkaista linkkejä.

Miten näkyä muuttuvassa Facebookin uutisvirrassa >>

HR-markkinointi Facebookissa (algoritmimuutoksen jälkeen) >>

Miten Twitter uudisti algoritminsa >>

#2  Työpaikkailmoituksen automatisoitu julkaisu

Tämä tapa vastaa edellistä, mutta tapahtuu automaattisesti esimerkiksi suoraan rekrytointijärjestelmästä. Valitettavan usein näistä automaattijulkaisuista puuttuu hyvän some-julkaisun ominaisuudet, eli kuvaava linkkiotsikko, ote, eli kiteytys siitä, mistä on kyse, ja asiaa tukeva kuva.

Myöskään tämä ei toimi enää; siitä samaisesta algoritmimuutoksesta johtuen, mutta myös somekäyttäytymisessä tapahtuneen muutoksen vuoksi. Sisältötulva meinaa koko ajan viedä meidät mukanaan ja siksi meistä on tullut kovin valikoivia sen suhteen, minkälaisille julkaisuille suomme enää nanosekunttiakaan aikaamme.

Kuuntele podcastista, miksi ja kuule samalla seuraavat 4 muuta vinkkiä sosiaalisen median hyödyntämiseen rekrytoijana.

#3 Rekrytointitarpeen ennakkomarkkinointi

#4 Hakuprosessin aikainen somemarkkinointi

#5 Rekrytointiprosessin aikainen someviestintä ja markkinointi

#6 Rekryprosessin jälkimarkkinointi

Hakijakokemus

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 26:52 min

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcast

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

About the Author