Valokuvat ovat yksi keskeinen HR-markkinoinnin sisältömuoto ja viestinnän väline.
”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa,” on sanontana varsin oiva. Se kiteyttää hyvin tämän jakson ydinviestin valokuvan roolista HR-markkinoinnissa.
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käsittellään sisältömarkkinoinnissa tarvittavia valokuvia. Pohdimme erityisesti sosiaalisen median vallanneita kivakuvia: mihin tilanteisiin kivakuvat sopivat parhaiten ja miksi pelkät kivakuvat eivät riitä HR-markkinoinnin valokuvapankkiin.
Kivakuvat käsitteenä
”Kivakuva” on tyypillisesti puhelimella otettu kuva tilanteesta, jossa yrityksen työntekijöillä on nimensä mukaisesti kivaa yhdessä. Kivakuva ei välttämättä liity varsinaiseen työntekoon lainkaan, vaan kivakuvaan ikuistetaan hetkiä, joissa työntekijät viettävät ns. vapaa-aikaa yhdessä joko työpäivän aikana tai työajan jälkeen.
Kivakuville yhteistä on se merkityksellinen hetki, joka johti kivakuvan ottamiseen. Kyseinen hetki on yhteinen kokemus kuvassa oleville henkilöille. Näin ollen kivakuva on luonnollisesti myös tärkeä niille ihmisille, jotka kuvassa esiintyvät.
Tyypillisiä kivakuvien aiheita ovat:
- Yhteiset lounashetket sekä tähän liittyvät erilaiset ruoka-asetelmakuvat
- Skoolaus-kuvat erityistilanteita juhlistaessa sekä näihin liittyvät lasi- ja pulloasetelmakuvat
- After work -tapahtumat, vaikkapa peli-illat, joukkuepelit tms. sekä näihin liittyvät pelivälineiden asetelmakuvat
- Taukotoiminta toimistolla tai toimiston ulkopuolella sekä näihin liittyvät tarvike-asetelmakuvat
- Tilanteet yrityksen virkistyspäiviltä sekä näihin liittyvät ryhmäkuvat
Yhteistä kivakuville on se, että se tapahtuma, yhteinen kokemus tai merkityksellinen tunne, joka kuvan ottamiseen johti on merkityksellinen vain kuvassa oleville. Tämä tunne tai kokemus ei välity kuvan avulla ulkopuolisille, ei varsinkaan yrityksen ulkopuolisille yleisöille.
Voidaankin sanoa, että kivakuva on erinomainen yhteishengen nitoja yrityksen olemassa oleville työntekijöille, mutta se toimii huonosti vaikuttavan työnantajabrändin rakentamisessa silloin, kun yrityksen kohdeyleisö on vasta tietoisuuden rakentamisen asteella.
Jotta en välittäisi virheellistä viestiä, kivakuvat ovat todella tärkeitä aarteita HR-markkinoinnin valokuvapankissa. Ne sopivat erinomaisesti sisäisen hengen vahvistamiseen. Työnantajabrändin rakentamisessa ne sopivat hakijanpolulla vasta siihen vaiheeseen, kun meistä tietoinen yleisö alkaa muodostaa tietämänsä pohjalta tunnesiteitä meihin työnantajan ja työyhteisön roolissa.
Jakson sisältö
- Hakijapolun vaiheiden merkitys sisällön suunnittelulle ja tuottamiselle
- Konteksti tietoisuuden rakentajana
- Valokuvat yhtenä sisältömuotona
- Miksi HR tarvitsee monipuolisen valokuvapankin
- Miksi kivakuva ei sovi kaikkiin tilanteisiin
- Milloin kivakuvaa kannattaa käyttää
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso Soundcloudissa >>
Jakson kesto: 18:35 min
Lataa ”Parempia kuvia rekryviestintään” -pdf
Eminen Timo valmisteli sinulle 5 ohjeen vinkkilistan HR-markkinoinnin valokuvatuotannon suunnitteluun.
Lataa ilmainen vinkkilista tästä>>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.
@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.