Työpaikkailmoitus, joka vakuuttaa kokeneen tekijän

Kun se oikea työpaikkailmoitus tulee kohdalle, se iskee kuin sata salamaa.

Vaikuttava työpaikkailmoitus on myyntipuhe, joka vakuuttaa minut siitä, että nyt on avoinna sellainen pesti, johon todella kannattaa hakea. Konkaritason tekijälle suunnattuja, vaikuttavia työpaikkailmoituksia näkee kylläkin harmillisen vähän. Tosin se saa ilmoitusten ”tryffelit” erottumaan joukosta enemmän kuin hyvin.

Kuinka vaikuttavia teidän työpaikkanne ilmoitukset ovat?

Kohtasin puuduttavan todellisuuden viime keväänä, kun aktivoiduin työnhakijana. Kahlasin läpi yhtään liioittelematta arviolta toistasataa työpaikkailmoitusta, joista vain kourallinen nousi edukseen.

Jaan tässä blogitekstissä kanssasi kokemukseni siitä, mitä kaltaiseni kokenut tekijä arvostaa ja suorastaan odottaa potentiaalisen tulevan työnantajan työpaikkailmoitukselta. Saat tekstistä inspiraatiota siihen, millainen on vaikuttava ja mieleenpainuva työpaikkailmoitus, jolla puhutellaan kokeneen työntekijän uratarpeita.

Konkretian tarjoava työpaikkailmoitus on voittava työpaikkailmoitus.”

  • Timo Launonen

Työpaikkailmoitus

Konkarin ”odotamme sinulta” -lista työnantajalle

Fakta 1. Työpaikkailmoitukset eivät mene konkretiaan

Kuten varmasti tiedätkin, iso osa vaativamman tason työpaikkailmoituksista pitää sisällään pitkiä listauksia siitä, mitä tehtävään valittavalta henkilöltä odotetaan ja millaisten asioiden parissa hän työskentelee. Ironista kyllä, kyseiset listaukset eivät kerro siitä, mitä valittava henkilö tulee oikeasti tekemään työssään.

Tunnistaakseen itsensä ylipaisuneesta ”odotamme sinulta” -kuvauksesta, pitää olla likimain huvittavan itsevarma.

Kolme-neljäkymppinen, työhönsä intohimolla suhtautuva ja uutta työpaikkaa etsivä uraihminen haluaa konkretiaa. Jos tavoittelet kyseistä, kokeneiksi tekijöiksi luokiteltavaa osaajaryhmää, suosittelen kuljettamaan työpaikkailmoituksen oheisen sapluunan läpi.

Konkari odottaa työpaikkailmoitukselta vastauksia näihin kysymyksiin:

  • Mitä tulen tekemään työkseni viikoittain ja millaisista asioista työni koostuu?
  • Miten työni näkyy yrityksessä ja kehen ja/tai mihin se vaikuttaa?
  • Mitkä ovat työn tavoitteet, eli miten onnistun?
  • Paljonko tehtävästä maksetaan palkkaa tai vähintään hyvät suuntaa-antavat raamit
  • Missä päivittäinen työpaikkani sijaitsee?
  • Millaisten ihmisten kanssa tulen jakamaan valtaosan arjen hereilläoloajasta?
  • Miten yrityksessä toimitaan?
    • Työajat
    • Työkulttuuri
  • Mitkä ovat yrityksen arvot?
  • Mikä tekee tästä työtehtävästä ja -paikasta erityisen?

Fakta 2. Vaatimuslistat kääntyvät itseään vastaan

Jätin erityisesti nuorempana hakematta tehtävään, jos luin ”odotamme sinulta” -listaa läpi ja minulla jäi parikin ruutua ilman raksia. En varmasti ole ollut ainoa, mutta nykyään suhtaudun asioihin huomattavasti kriittisemmin.

Monet työpaikkailmoitukset rajaavat kohtuuttomilla vaatimuksilla kyvykkäitä hakijoita ulos. Tästä yksi pahimmista esimerkeistä on odotettu kokemus vastaavista tehtävistä, joka on usein 3–7 vuoden väliltä. Mielestäni enemmän kuin palkattavaan toimenkuvaan kerrytetyn kokemuksen pohjalta, kannattaisi arvioida henkilön potentiaalista kyvykkyyttä. Tietysti vaativaan asiantuntija- tai esimiestehtävään rekrytoitavalta henkilöltä odotetaan vahvaa ammatillista kompetenssia, mutta kerrytetty työkokemus vastaavassa toimenkuvassa ei ole suoraan verrannollinen henkilön pätevyyteen.

Tämä kannattaa pitää mielessä erityisesti ns. milleniaali-ikäluokkaa (johon itsekin kuulun) rekrytoidessa, sillä harva kulkee enää tarunhohtoista etenemispolkua yhdessä työpaikassa – kokemusta kerrytetään erinäisissä toimenkuvissa. Yhden yrityksen toimintatapoihin ja kulttuuriin juurtuminen ja sitä kautta tapahtuva urakehitys on omassa ikäluokassani hyvin harvinainen ilmiö.

Vaikuttava työpaikkailmoitus puhuu suoraan ja antaa esimerkkejä

Ryhdyin viime keväänä etsimään työpaikkaa, joka mahdollistaisi:

  • Ammatillisen ydinosaamiseni hyödyntämisen
  • Aktiivisen kasvun ja jatkuvan oppimisen
  • Mahdollisuuden urakehitykseen

Osittain tiedostaen ja osittain tiedostamatta hain työpaikkaa, jossa tällainen olisi mahdollista. Juuri siksi geneeriset rekryilmoitukset eivät onnistuneet puhuttelemaan minua tässä vaiheessa uraani. Sen sijaan Eminen työpaikkailmoitus vastasi uratarpeisiini parhaiten, koska siinä mentiin konkretiaan. Se oli ainoa kohtaamani ilmoitus, jossa kerrottiin selvästi:

  • Viikkotason listaus siitä, millaisista tehtävistä työni koostuu
  • Puolen vuoden tavoitteet
  • Kuvaus siitä, millainen roolini on yrityksessä ensimmäisen vuoden päättyessä

Nämä konkreettiset esimerkit maalasivat minulle selkeän mielikuvan siitä, millaista työ on, mitä minulta odotetaan ja millaiseen rooliin tulen kasvamaan.

Päätös hakea juuri tähän tehtävään ja panostaa hakemiseen 110-prosenttisesti oli helppo tehdä.

Työpaikkailmoitus

Työpaikkailmoitus, jolla sinä voitat

”Odotamme- ja tarjoamme” -listaukset ovat varsin kuluneita työpaikkailmoituksissa. Oivaltavammin kirjoitetut ja sekä toimenkuvasta että yrityksestä kertovat rekryt herättävät kaltaiseni kokeneen työntekijän mielenkiinnon.

Korulauseet kliseineen ja yleinen epäkonkretia ovat yksi suurimmista työpaikkailmoitusten riesoista. Kiinnostuisitko minusta, jos kertoisin saatekirjeessä seuraavaa: ”Tarjoan teille erinomaisen osaamiseni, jota olen kerryttänyt ketterästi näköalapaikoilla muiden huipputyyppien kanssa. Toimenkuvan palkkatoiveeni on kilpailukykyinen.”

Jätetään sanahelinä pois ja isketään faktoja tiskiin.

Siinä on työpaikkailmoitus, joka vakuuttaa konkarin.

Blog header with Susanna Rantanen and blog topic Embracing AI in Recruitment How Automation is Transforming Hiring and Employer Branding
03/12/2024

Embracing AI in Recruitment: How Automation is Transforming Hiring and Employer Branding

Blog header with Susanna's image and title What Is Business Storytelling (and Why Your Employer Brand Desperately Needs It)
27/11/2024

What Is Business Storytelling (and Why Your Employer Brand Desperately Needs It)

13 Marketing Trends 2025 Impacting Employer Branding #emineblogs Susanna Rantanen
20/11/2024

13 Marketing Trends 2025 Impacting Employer Branding

These Are The 4 Most Popular Employer Branding Videos on TikTok with a young black woman creating TikTok content on her phone
07/11/2024

These Are The 4 Most Popular Employer Branding Videos on TikTok

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header with Susanna Rantanen and blog topic Embracing AI in Recruitment How Automation is Transforming Hiring and Employer Branding
03/12/2024

Embracing AI in Recruitment: How Automation is Transforming Hiring and Employer Branding

Blog header with Susanna's image and title What Is Business Storytelling (and Why Your Employer Brand Desperately Needs It)
27/11/2024

What Is Business Storytelling (and Why Your Employer Brand Desperately Needs It)

13 Marketing Trends 2025 Impacting Employer Branding #emineblogs Susanna Rantanen
20/11/2024

13 Marketing Trends 2025 Impacting Employer Branding