Onko teillä Instagram-yritystili? Onko Instagram teille tärkeä talent-yleisöön vaikuttamisen ja työnantajabrändin rakentamisen kanava? Saatteko Instagram-markkinointitoimenpiteillänne aikaan haluamianne tuloksia?
Jos vastasit kahteen ensimmäiseen kyllä ja viimeiseen ei, sinun kannattaa lukea tämä juttu.
Tarkista täältä, mitä vaikuttaminen tarkoittaa.
4 vinkkiä, miten rakentaa vaikuttavampi Instagram-yritystili
1. Aloita Instagram-tilistä kokonaisuutena – mikä on vaikuttamisen tavoite?
Mitä tarkoitusta varten Instagram-tilinne on perustettu? Millä tavoin sen tulisi vaikuttaa yleisöönsä? Mikä on vaikuttamisen tavoite? Onko tilin tavoitteena viestiä pääasiassa omille työntekijöille työnantajakuvaa, generoida urasivutrafiikkia vai kasvattaa rekrytoinnin kohdeyleisönne tietoisuutta teistä työpaikkana? Vai onko toiveenne kenties tuottaa sisällön avulla jopa kaupallisia liidejä? Oli miten oli, vaikuttamisen tavoitteena on aina saada kohdeyleisö ajattelemaan ja toimimaan toisin vaikuttamisen seurauksena.
Jos vaikuttamisen tavoitteena on tuottaa yritykselle arvoa, kuten rekrytoinnin ja myynnin liidejä, on Instagramiin panostettava suunnitelmallisesti.
Selkeä Instagram-markkinoinnin tavoite helpottaa fokusoimaan julkaisemaasi sisältöä. On varma nyrkkisääntö, että mitä selkeämpi yritystilinne Instagram-sisällön suhteen olet, sitä todennäköisemmin tilin on mahdollista vaikuttaa yleisöön toivotulla tavalla. Sinun on helpompi ideoida ja tuottaa sisältöä, kun tiedät, missä aiheissa on tarkoitus pysyä. Samalla on helpompi myös todeta, milloin jättää julkaisematta, jos julkaisu ei viesti haluttua sanomaa. Ja mikä tärkeintä, tavoitteet kirkastettuasi tiedät, milloin olet onnistunut vaikuttamaan yleisöösi ja tuottamaan markkinointitoimenpiteilläsi tuloksia.
Insta-guru tekee näin: Kirjoita profiiliin 3-4 tunnisteen avulla, mitä teemoja tilinne käsittelee. Lisää samoin myös jokaiseen julkaisuun teema, jota julkaisu koskee. Näin yleisö voi jo profiilin tunnisteesta saada eteensä kaikki teemaa koskevat julkaisut.
2. Korvaa pelkät ”kivakuvat” vaikuttamiseen tähtäävällä sisällöllä
Instagramissa on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi profiilia ja yli miljoona päivittäistä suomalaista käyttäjää. Tarjonnan runsaus saa käyttäjät tietysti valikoimaan entistä tarkemmin, mitä sisältöä he omaan kuvavirtaansa haluavat. Onko jokaisella julkaisemallanne kuvalla siis jokin vaikuttamisen tavoite vai onko suurin osa niistä pelkkiä ”kivakuvia”? Lue tai kuuntele täältä, mitä ”kivakuva” meidän mielestämme tarkoittaa.
Informaatiotulvassa useimmat käyttäjät vain selailevat kuvavirtaa ajatuksissaan tai ajankuluksi. Kiinnittävätkö selailijat salamana huomion yrityksenne iloiseen tiimikuvaan? Jääkö siitä jotain mieleen? Tuskin. Hukkuuko nopeasti kyhätty äitienpäivätoivotuksenne muun massan sekaan? Luultavasti.
Vaikuttaminen on loppujen lopuksi sarja rationaalisia, sosiaalisia sekä tunteisiin vetoavia tekniikoita, joita hyödyntämällä pyritään saavuttamaan haluttu tila tai tulema. Vaikuttaminen ei ole sattumanvaraista. (Mitä vaikuttaminen tarkoittaa?)
Pohdi itse, minkälainen sisältö voitti viimeksi oman huomiosi. Miten ja miksi kyseinen sisältö vaikutti juuri sinuun? Mitä siitä jäi sinulle mieleen? Miten voisit hyödyntää tätä havaintoa rakentaessasi yrityksenne Instagram-julkaisujen vaikuttavuutta?
3. Seuraa analytiikkaa, tee havaintoja ja optimoi sisältöä
Instagramin algoritmi muuttui reilu vuosi sitten. Sen myötä tuli erityisen tärkeäksi varmistaa, että jokainen julkaisu palvelee yleisöään. Julkaisu, joka ei saa yleisöä sitoutumaan, vaikuttaa myös seuraavan julkaisun näkyvyyteen orgaanisesti, eli ilmaiseksi.
Seuraa siis säännöllisesti, mitkä ovat tilinne suosituimmat sisällöt. Ota selvää, mitkä julkaisut toimivat seuraajillenne ja muille IG-käyttäjille parhaiten. Tämän tiedon hyödyntäminen julkaisujen suunnittelussa on optimointia. Luovu sellaisista julkaisuista, jotka eivät näytä toimivan ja tee lisää sellaisia, jotka saavat paljon huomiota.
Insta-guru tekee näin: Instagramin oma analytiikka näyttää aina edellisen 7 vuorokauden datan. Katso analytiikkaraportti joka viikko tismalleen samana päivänä kootaksesi työsi tueksi vertailukelpoista dataa.
4. Maksimoi vaikuttavuus näkyvyydellä ja jatkuvuudella
Näkyvyyttä Instagramin algoritmi jakaa siis niille julkaisuille, jotka saavat yleisön sitoutumaan: tykkäämään ja kommentoimaan. Tällainen käyttäytyminen yleisön toimesta voi varsinkin yritystilin tavoitteellisen vaikuttamisen alkuvaiheessa jäädä vielä vähäiseksi. Niinpä julkaisujen näkyvyyttä voi ja kannattaa sponsoroida mainosbudjetilla. Voit luoda mainoksia ja kohdentaa niitä yleisöllesi Instagramin kuvavirtaan ja Storyyn Facebookin mainostenhallinnasta.
Olet kenties itse huomannut, miten avatessasi Instagramin seuraamiesi tilien storyt näkyvät heti ikkunan yläosassa? Instagram Storyt ovat juuri nyt suositumpia kuin koskaan. Instagram on myös nostanut ne tarkoituksella ikkunan yläosaan, jotta käyttäjät aloittaisivat sisällön seuraamisen niistä. Hyödynnä näkyvyyden maksimoimiseksi myös Instagram Storyn mahdollisuudet.
Vaikuttavuutta ei rakenneta niin sanotusti yhdessä yössä, vaan pitkän ajan kuluessa. Itsellesi tutut asiat viestittyinä ulospäin tulevat tutuksi yleisölle ja vaikuttavat halutulla tavalla hyvin hitaasti. Sen vuoksi vaikuttavuuden aikaansaamiseksi Instagram-markkinointitoimenpiteiden tulee olla systemaattisia, suunniteltuja ja jatkuvia.
Insta-guru tekee näin: Tee markkinointitoimenpiteistä rutiinia ottamalla käyttöön asianmukaiset työvälineet. Tiimityöskentele sekä suunnittele ja ideoi sisältöä Trellossa. Ajasta julkaisut etukäteen suoraan Instagramiin Bufferissa.
…
Autamme tässä sinua, modernin kasvuyrityksen HR-markkinoinnin tekijä! Vedä meitä hihasta>>
…
Lue lisää vinkkejämme Instagramin käyttöön:
Mitä taidokas Instagramin käyttö on?
Mitä tietoa hyvä Instagram profiili sisältää?
…
Tutustu Eminen omaan Instagram-suunnitelmaan: