Vaikuttavampi hakijakokemus – vinkit keskustelun avaamiseen

Vaikuttavampi hakijakokemus muodostuu hyvin pienistä, mutta sitäkin merkityksellisimmistä yksityiskohdista. Sosiaalinen media ja digitaalinen viestintä on tuonut hakijakokemuksen muotoiluun aivan uusia puolia, joita rekrytoijat hyödyntävät ainakin vielä verrattain vähän. Tässä sinulla on sauma olla edelläkävijä.

Miten työnhakijalle viestitään ennen videohaastattelua tai tapaamista kasvotusten? Tässä artikkelissa keskitytään nimenomaan siihen osaan rekrytointia, kun potentiaaliseksi tekijäksi todettu työnhakija on lähettänyt hakemuksen.

Tässä muutamia esimerkkejä toimintatavoista, jotka imartelevat työnhakijaa ja sitouttavat ideaalin talentin mukaan rekrytointiin.

Jos hakijan taidot ja työhistoria vakuuttavat jo silmäilyllä, anna kohtelias kehu ensikontaktin yhteydessä. Tämä tuo keskusteluun humaania ja lämminhenkistä sävyä, joka rikkoo jään.

Vaikuttavampi hakijakokemus on sosiaalista kanssakäymistä 

Vaikuttavampi hakijakokemus ilmenee parhaimmillaan vetovoimaisena ja palkitsevana vuorovaikutuksena. Dynaamisuus on tärkeä osa hyvää rekrytointia, mutta yhtä lailla arvokas on yksilön huomioiminen.

  1. Kiitä hakemuksesta ja tiedota

Olen vakuuttunut siitä, että yksi vaikuttavan hakijakokemuksen vetovoimaisuustekijöistä muodostuu, kun rekrytoiva taho kiittää hakijaa yksilöllisesti pian hakemuksen saatuaan.

Nopea kuittaus riittää: ”Terve, _____! Saimme hakemuksesi ja hyvältä näyttää. Mahtavaa, että päätit hakea juuri meille. Tiedotamme rekryn seuraavista vaiheista lähipäivien aikana.” Tämä on monella tapaa vaikuttavampaa kuin automatisoitu hakemus vastaanotettu.

Keskusteluyhteys tuo mukanaan henkilökohtaisuuden ja sitä kautta kiinnostus kasvaa. Jos hakija vaikuttaa erittäin kyvykkäältä, voit antaa hänelle jo ohjeita siihen, miten hän voi valmistautua mahdollisiin seuraaviin vaiheisiin: tutustua yrityksen arvoihin, toimintatapohin tai katsomalla esittelyvideon. Hän on toki saattanut tehdä tämän kaiken, kun on päättänyt hakea teille töihin.

Vaikuttavampi hakijakokemus

  1. Anna kehu osaamisesta

Kaikki nauttivat kehuista, vaikka niiden vastaanottaminen ei olisikaan luontevaa. Jos hakijan taidot ja/tai työhistoria vakuuttavat jo silmäilyllä, anna kohtelias kehu niiden pohjalta ensikontaktin yhteydessä. Tämä tuo keskusteluun humaania ja lämminhenkistä sävyä, joka rikkoo jään.

Hakijan näkökulmasta kehu saa aikaan sen, että toinen ihminen on nyt huomioinut minut ja katsonut hakemukseni. Sillä on iso merkitys, koska työnhakija on todennäköisesti tehnyt merkittävän määrän töitä ja pohdintaa sen eteen, mikä voisi olla hänen seuraava työpaikkansa.

Pienellä vaivannäöllä avaat keskusteluyhteyden, annat tilannepäivityksen ja sitoutat hakijaa juuri teidän rekrytointiinne.

Jos työnhakijoita kilpailuttaa kuin operaattorikauppiaita, häviää pelin pitkässä juoksussa takuulla työnantajamaineessa.

  1. Ole ystävällinen opas, älä kylmä kilpailuttaja

Tämän pystyt tuomaan ilmi pelkästään sillä, miten muotoilet tekstin. Rekrytoinnin alkuvaiheen viestintä on vaikuttavimmillaan, kun pystyt yhdistämään viesteissäsi:

  • Asiallisen ilmaisun
  • Ystävällisen sävyn
  • Selkeyden – mitä seuraavaksi?

Varsinkaan kokeneet työnhakijat eivät pidä tylystä kohtelusta. Jos työnhakijoita kilpailuttaa kuin operaattorikauppiaita, häviää pelin pitkässä juoksussa takuulla työnantajamaineessa.

  1. Kyylääminen on outoa – verkostoidu

Rekrytoinnin hienovarainen etiketti ei aina ulotu digitaalisiin kanaviin. Tästä esimerkkinä mainittakoon rekrytoijien tekemät LinkedIn-profiilin katselut, joista sovellus kertoo varsin vuolaasti.

Oletko toiminut joskus tällä tavalla? Jos vastasit kyllä, esitän jatkokysymyksen: oletko miettinyt sitä, miten se näyttäytyy työnhakijalle? Lukuisia kertoja tässä tilanteessa olleena voin kertoa, että se tuntuu oudolta ja aiheuttaa jopa hakijassa tarpeetonta levottomuutta.

Tämänkin asian voi tehdä tyylikkäämmin ja paljon vaikuttavammin – laita lyhyt, kohtelias viesti profiilin katselun yhteydessä, niin rakennat luottamusta. Lyhyt tervehdys on riittävä: ”Terve _____! Katsoin hieman lisätietoja sinusta ja osaamisestasi täällä Linkkarissa. Hienoa luettavaa, palaamme sinulle asiaan!”

LinkedIn-profiilin hiljainen tiirailu on vähän samanlainen ilmiö kuin vieraan ihmisen tuijottaminen liian pitkään; ei kuulu hyviin tapoihin.

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua