Vaikuttavuus ja Vaikuttava Työnantajabrändi -metodi Podcast #74

Mitä vaikuttaminen tarkoittaa? Miten vaikuttavuus saadaan aikaan? Moni sanoo viestivänsä, mutta onko viestintä sama kuin vaikuttaminen? Kesto: 24:31.

Mikäli olet aktiivinen seuraajamme, et ole voinut välttyä kuulemasta sanaa ”vaikuttava” tai ”vaikuttaminen” useampaan kertaan.

Tässä vuoden 2018 viimeisessä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, miten rakennetaan aidosti vaikuttavaa työnantajabrändiä tai yritysbrändiä. Kysymyshän on siitä, miten toiseen ihmiseen tai yleisöön lopulta vaikutetaan.

Pelkkä bloggaaminen ja videoiden julkaisu sosiaalisessa mediassa ei ole yhtä kuin vaikuttaminen. Voimme julkaista vaikka kuinka paljon viestejä, tiedotteita, uutisia, blogitekstejä, kuvia, videomateriaalia ilman, että kohdeyleisömme edes rekisteröi tuotoksiamme.

Moni tapaamani neuvokas HR, työnantajabrändin kehittäjä tai rekrytointimarkkinoija on haastanut minua sanomalla: ”Tässä ei ole mitään uutta. Me viestimme näistä asioista koko ajan.”

Silti hyvin monella heistä on haasteita rekrytointien ja työnantajakuvan kanssa.

Aktiivinen viestintä ei tarkoita sitä, että viesti menee perille. Eikä varsinkaan sitä, että sen seurauksena tavoiteltu henkilö muuttaa näkemyksiään tai toimintaansa.

Vaikuttaminen on lopulta hyvin eri asia kuin viestintä.

Mitä vaikuttaminen tarkoittaa?

Vaikuttaminen tarkoittaa sitä, että saamme vaikuttamisemme kohteena olevan henkilön tai yleisön ajattelemaan toisin tai toimimaan toisin vaikuttamispyrkimystemme seurauksena.

Vaikutus ei synny useinkaan hetkessä. Vaikuttavuutta rakennetaan ajan kuluessa. Vaikuttaminen on oikeastaan vallan käyttöä. Erityisesti politiikassa tuntuu olevan välillä käytössä myös ne negatiiviset vaikuttamisen keinot. Täällä Eminessä ei kuitenkaan haluta vaikuttaa negatiivisin keinoin työnantajabrändiä tai yritysbrändiä rakennettaessa.

Kohtaamme arjessa paljon vaikuttamista. Aina emme sitä edes tiedosta. Kun suostuttelemme ystävää tai kollegaa perjantaiolusille tai hymyilemme ehdokkaalle rekrytointihaastattelussa, pyrimme vaikuttamaan heihin.

Vaikuttaminen on loppujen lopulta sarja rationaalisia, sosiaalisia sekä tunteisiin vetoavia tekniikoita, joita hyödyntämällä pyritään saavuttamaan haluttu tila tai tulema. Vaikuttaminen ei ole sattumanvaraista.

Vaikuttavan työnantajabrändin rakentaminen ei myöskään ole sattumanvaraista. Konseptin ytimessä on vaikuttamisen metodi, jolla pannaan toimeen Vaikuttava Työnantajabrändistrategia. Kumpikaan ei toimi yksinään, mutta yhdessä ne ovat erityisen tehokkaita.

Lue lisää aiheesta: How influence works >>

Lue lisää aiheesta: 7 ways to build influence in the workplace >>

Katso Eminen video: Miten Vaikuttava Työnantajabrändi syntyy >>

Jakson sisältö

  • Mitä vaikuttaminen tarkoittaa?
  • Miten ”vaikuttaminen” toimii?
  • Vaikuttamisen yleisimmät tekniikat
  • Vaikuttava Työnantajabrändi ja positiiviset vaikuttamisen keinot
  • Vaikuttavamman Työnantajabrändi -metodin (vaikuttamisen) peruskivet

Kuuntele jakso

Jakson kesto: 24:31 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin kehittämiseen.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.

Article image with title: Say hello to Instagram SEO - How to be better discovered on Instagram, written by Susanna Rantanen. With a graphic image of a young man creating content with lots of Instagram likes pouring on his content.
10/06/2024

Say hello to Instagram SEO

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

Saattaisit pitää myös näistä
Article image with title: Say hello to Instagram SEO - How to be better discovered on Instagram, written by Susanna Rantanen. With a graphic image of a young man creating content with lots of Instagram likes pouring on his content.
10/06/2024

Say hello to Instagram SEO

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating