Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käydään läpi Twitterin algoritmi-uudistusta ja sen pääkohtia.
Viime vuonna toteutettu algoritmi-uudistus koski Twitter-käyttäjän uutisvirrassa näkyvien julkaisujen aikajärjestystä.
Tällä on tavoiteltu Twitteristä keskustelevampaa ja henkilökohtaisempaa alustaa sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Miten Twitter algoritmi toimii?
Twitter algoritmi toimii hyvin samalla tavalla kuin muidenkin pääasiallisten sosiaalisten medioiden algoritmit: se suosii sellaisia käyttäjiä, jotka tuottavat sellaista sisältöä, joka saa alustan käyttäjät pysymään alustalla mahdollisimman pitkään.
Myös Twitter saa kassavirtansa mainostuloista. Twitterin valitseminen mainonnan alustaksi edellyttää sitä, että saamme haluamaamme tuottoa mainosinvestoinnillemme. Mitä enemmän Twitterin algoritmi oppii käyttäjistä: milloin olemme paikalla, minkä tyyppisestä sisällöstä pidämme, minkälainen sisältö saa meidät aktivoitumaan, minkälainen sisältö saa meidät poistumaan ja niin edelleen, sitä paremmin Twitter osaa kohdentaa mainokset ja tietysti sitä tyytyväisempiä mainostajat Twitteriin ovat.
Mikäli Twitter on meille olennainen markkinointikanava esimerkiksi työnantajakuvan rakentamiseen, yritysbränditietoisuuden kasvattamiseen, mielipidevaikuttamiseen tai vaikka rekrytointimarkkinointiin, on tärkeää ymmärtää, miten Twitterin algoritmi toimii. Mitä paremmin ymmärrämme, sitä paremman hyödyn saamme itsekin Twitteristä.
Twitter on uutismedia
Yksi Twitterin eniten muista sosiaalisista medioista erottava tekijä on sen uutismedia-luonne. Twitter ei kutsu itsekään itseään sosiaaliseksi mediaksi vaan uutismediaksi. Twitter haluaa tietää, mitä tapahtuu juuri nyt.
Yhden twiitin elinkaari on hyvin lyhyt, kuulemma vain noin 30 minuuttia. Twitter-käyttäjät tietävät, että uutisvirta elää hyvin dynaamisesti. Emme todellakaan näe murto-osaakaan kaikista seuraamiemme Twitter-käyttäjien twiiteistä, eikä yleisömme todellakaan näe murto-osaakaan meidän julkaisemistamme twiiteistä. Mikäli haluamme vaikuttaa Twitterissä, on syytä vivuttaa algoritmiä twiittaamisen tueksi.
Ennen algoritmi-muutosta näimme, miten uutisvirran ylin twiitti oli julkaistu kenties vain ”30 sec ago”, eli puoli minuuttia sitten. Uusia twiittejä päivittyi uutisvirtaan koko ajan. Meitä suositeltiin julkaisemaan sama twiitti useampaan kertaan päivässä näkyvyyden optimoimiseksi.
Algoritmi-muutos muutti kronologisen uutisvirran käyttäjän kiinnostuksen perusteella syntyvään uutisvirtaan. Toisin sanoen, Twitterin keinoäly kerää koko ajan tietoa siitä, miten meistä kukin Twitteriä käyttää ja minkälainen sisältö näyttää aktivoivan meitä keskusteluun. Tämän perusteella Twitter valitsee, mitä sisältöä se meille kullekin näyttää. Meidän uutisvirtamme eivät ole enää toistensa kaltaisia vaan kullekin käyttäjälle henkilökohtaisesti muodostettuja. Twitter suosii tuoreita julkaisuja ja ainoa tapa pitää julkaisu hengissä pidempään kuin sen otaksutun puoli tuntia on varmistaa se, että julkaistu twiitti saa mahdollisimman paljon välitöntä sitoutumista (instant engagement) ja ylläpitää itse keskustelua kyseisessä julkaisussa.
Mikäli Twitter on yrityksellenne tärkeä markkinoinnin tai viestinnän kanava, ja haluatte julkaisujenne saavan siellä yleisön huomion, on syytä päivittää tiedot siitä, miten Twitter toimii ja optimoida Twitter-julkaisut algoritmin mukaisella tavalla.
Katso myös: Miten Instagram-algoritmi toimii >>
Kuuntele jakso
Jakson kesto: 31:51 min
Jakson sisältö
- Minkälaisia muutoksia algoritmiin tehtiin?
- Miksi algoritmiä muutettiin?
- Mistä algoritmi tietää, mikä käyttäjiä kiinnostaa?
- Miksi minun pitäisi olla Twitter-algoritmista kiinnostunut?
- Miten Twitteriä kannattaa nyt käyttää?
- 5+1 algoritmin mukaista vinkkiä tehokkaampaan Twitterin käyttöön
Lähteet:
Twitter’s timeline algorithm and it’s effects explained >>
How Twitter’s news feed algorithm works >>
Andrew and Pete – Twitterissä >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.
@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.