Työnantajakuvan terveystarkastus – uusi palvelu, jota pääsin kehittämään

Työnantajakuvan Terveystarkastus -palvelun kehittäminen on imaissut minut mukaansa viime viikkoina. Muistat ehkä, että Tulokaskokemuksia-blogisarjani ensimmäisessä osassa pohdin, riittääkö täällä uudessa työpaikassa tilaa myös minun ajatuksilleni. Ilokseni voin kertoa, että nyt ideani ovat päässeet todelliseen hyötykäyttöön. Tässä blogini kolmannessa osassa kerron Eminen uudesta palvelusta, jota pääsin itse rakentamaan tiimini avustuksella.

Työnantajakuvan rakentaminen ei ollut helppoa ja suoraviivaista onnistumista ensikertalaiselle

Ennen Eminessä aloittamista työskentelin rekrytointipäällikkönä suuressa rakennusalan yrityksessä, jossa vastasin myös työnantajakuvasta. Yritys eli tuolloin ennätysmäistä kasvuvauhtia ja alalle tyypillinen osaajapula riipaisi minua ja monia muita syvältä ihan jokaisena työpäivänä. Kun kaikki muut rekrytointikeinot oli kokeiltu, etsin osaajapulaan ratkaisua työnantajakuvan syvemmästä edistämisestä.

Olimme kokeilleet jos jonkinmoista rekrytointikampanjaa ja sirkustemppua, tehneet kymmeniä videoita, uudistaneet urasivuja, kirjoittaneet blogia, tuottaneet ja julkaisseet sisältöjä lukuisissa somekanavissa ja aloittaneet jopa podcastin. Saimme kyllä tuloksia, mutta nämä saavutetut tulokset eivät riittäneet vielä kattamaan jatkuvasti paisuvaa kokeneiden osaajien palkkaamistarvetta kovassa kasvupaineessa

Halusin päästä jäljille ja tietää

  • millainen työnantajakuva meillä todellisuudessa oli?
  • kuinka hyvin meidät tunnettiin työnantajana?
  • mitä seuraavaksi pitäisi tehdä?

Teetimme mainetutkimuksen kumppanin avulla. Etsin vastauksia henkilöstömme ja heidän verkostojensa avulla. Keräsimme tietoa opiskelijatutkimuksesta, ammattiliitoilta ja toimialan työnantajatutkimuksesta. Kysyin myös suorahakukumppaneiltamme, millaisia kommentteja he olivat kuulleet meistä työnantajana kontaktoidessaan haluamiamme osaajia.

Kaikki nämä selvitykset kyllä laajensivat ymmärrystäni, mutta eivät lopulta ratkaisseet sitä, mitä halusin tietää: Miksi työnantajakuvaamme tehdyt satsaukset eivät vielä pure? Mitä pitäisi tehdä toisin?

Omat epäonnistumiseni koituivat hyödyksi – näin syntyi Työnantajakuvan Terveystarkastus

Työnantajakuvaan perehdyttyäni löysin Eminen podcastit ja otin Eminen Leoon yhteyttä.

Whatsapp-keskustelu Eminen Työnantajakuvan Terveystarkastuksesta
Kysyin Eminen Leolta apua työnantajakuvan kartoittamiseen, kun omat keinot oli jo kokeiltu.

Kahta viikkoa myöhemmin Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg istui kanssani ja kartoitti työnantajakuvamme yksityiskohtaisesti. Hän kirjoitti minulle selkeän raportin ja ohjeistuksen siitä, mitä olisi fiksumpaa tehdä toisin ja mikä toisi meille tarvittavan määrän ideaaleja osaajia. Vinkit olivat käytännönläheisiä ja osa niistä oli toteutettavissa hyvinkin helposti. En vain ollut hoksannut niitä itse. Samalla sain vapautuksen monesta sellaisesta aikaa vievästä toimenpiteestä, joita olin ajatellut pakolliseksi.

Työnantajakuvan Terveystarkastus kirkasti minulle, mihin asioihin jatkossa kannattaa keskittyä ja mitä toimenpiteitä voi siinä hetkessä ohittaa. Raportin pohjalta tiesin välittömästi, mistä pitää aloittaa ja mitä tuo aloitus pitäisi sisällään.

Tämä kasvatti myös omaa ammattitaitoani. Jos en olisi tilannut Työnantajakuvan Terveystarkastusta, olisin jatkanut satunnaisten toimenpiteiden sattumanvaraista tekemistä ja saavuttanut todennäköisesti vain niitä tuloksia, joita olin aiemminkin onnistunut saamaan. Rahaa olisi palanut, mutta tulokset olisivat jääneet laihoiksi.

Tilaamani työnantajakuvan terveystarkastus jalostui uudeksi palveluksi Emineen

Koska olin itse valtavan tyytyväinen tähän saamaani apuun, halusin Emineen tultuani rakentaa tämän palvelun avuksi myös kaikille muille työnantajakuva-asioissa kamppaileville. Tämän viimeisen kuukauden ajan Eminessä olenkin syväsukeltanut työnantajakuvan kokonaisuuteen ja miettinyt kohta kohdalta, millainen kokonaisuus parhaiten hyödyttäisi työnantajakuvan parissa työskenteleviä HR-, markkinointi- ja viestintäosaajia.

Täällä Eminessä uuden palvelun kehittäminen on onnistunut ripeällä tahdilla, koska uuteen palveluun liittyvä asiantuntemus on täällä jo olemassa. Itse uusimpana tulokkaana olen haastatellut kollegojani ja imenyt heistä sellaista syväosaamista, jota voidaan hyödyntää myös Työnantajakuvan Terveystarkastuksessa. 

Olin itse kokenut inhouse-rekrytoijan roolissa, että työnantajakuvaan liittyvien palveluiden ostaminen on aina ollut hiukan vaivalloista monine tarjouskierroksineen. Siksi päätimme rakentaa tämän palvelun niin, että voit tilata sen suoraan netistä. Sinun ei tarvitse nousta tuoliltasi, varata tapaamisia, eikä joutua sähköpostilimboon, vaan vastaukset saapuvat automaattisesti luoksesi. Ah, miten näppärää myös tällaisissa koronan aiheuttamissa poikkeusoloissa!

Seuraavassa Tulokaskokemuksia -blogisarjan jaksossa ⅘ vertailen HR-konsultin roolia kokemuksiini HR-inhouse-työstä. Seuraa sillä aikaa ajatuksiani ja kokemuksiani työnantajakuvan parissa LinkedIn-profiilissani.

Tilaa työnantajakuvan terveystarkastus tästä!

Lue blogista tai kuuntele podcastina:

6 asiaa, joista työnantajakuvan kehittäminen alkaa >> 

HR-markkinointi osaamisalueena >> 

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]