Mitä työnantajakuvallenne kuuluu?

Työnantajabrändäys on (ja pitäisikin olla) kuuma puheenaihe ja kehityshanke HR-porukoissa parhaillaan. Valitettavasti työnantajabrändiä lähdetään rakentamaan turhan kapeasta näkövinkkelistä. Tyypillinen työnantajakuvan kehityshanke lähtee käyntiin mainostoimistoyhteistyöllä ja väitän, että siellä huomio kiinnittyy visuaaliseen ilmeeseen ja kampanjaluontoisiin aktiviteetteihin, jotka kohdentuvat tyypillisesti ulospäin organisaatiosta. Ihan hyvä, mutta liian suppea lähestysmistapa.

Puhutaan sitten työnantajakuvasta, -mielikuvasta, -brändistä tai -maineesta, yhtä kaikki, todellisuus lähtee siitä minkälaisen kokemuksen yritys itsestään tarjoilee työntekijöille ja työnhakijoille. Kokemuksia syntyy alituiseen, sitä ei voi estää, mutta niiden laatua ja fokusta voi ohjailla aktiivisilla, suunniteluilla ja tavoitteellisilla toimenpiteillä, jotka ulottuvat kokemuksia tuottavaan koko ketjuun.

Työnantajamielikuvaa synnyttävä ketju

Mikäli mitään toimenpiteitä ei koskaan tehdä, vaikutelmia luovat yrityksen brändi, yritys mediassa sekä esimerkiksi yrityksen työntekijät omilla toimillaan sekä virallisissa että epävirallisissa kohtaamisissa.

Työnantajakuvaa kehitettäessä pitäisi muistaa seuraavat:

  1. Annetut lupaukset ja mielikuvat on kyettävät lunastamaan arjessa
  2. Kopioimalla naapuria ei luoda uniikkia kuvaa itsestään
  3. Kohderyhmä määrittää mitä tehdään, missä ja miten
  4. Toimenpiteet eivät ole yhtä kuin markkinointikampanja, vaikka sekin omana osanaan on tärkeää
  5. Kampanjoinnin sijaan voisi miettiä sosiaalisen rekrytoinnin strategiaa. Se on kattavampi kokonaisuus kuin pelkkä työnantajabrändin hiominen

Ohessa oleva esitykseni kertoo millä tavalla työnantajakuvan kehityshanke käynnistyy näppärästi.

Mainoslause: Lisäapua asiaan saa vaikkapa workshoppaamalla tämä kanssamme 

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri