Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Tarinat ja esimerkit ovat suuressa roolissa, kun haluamme esiintyä uskottavasti ja vaikuttaa yleisöömme.

Käsittelin tarinankerrontaa markkinointiviestinnässä tämän podcastin jaksossa 105

Kirjoitin tuolloin:

“Tarinoilla on ihmiskunnan historiassa sangen pitkä historia. Jos ajattelemme kukin omaa lapsuuttamme, tai tarkastelemme asiaa omien jälkeläistemme kautta, saduilla ja mielikuvitusmaailmaan kytkeytyvillä leikeillä on iso rooli lapsen arjessa. 

Mitä kompleksimmaksi maailma menee, ja mitä enemmän meihin kohdennetaan erilaisia viestejä, sitä enemmän tarvitsemme tarinoita. Tarinat ovat aivoille sama kuin ilma keuhkoille. Ja juuri nyt, aivojemme tila vastaa tilaa, jossa keuhkoistamme alkaa olla ilma loppu.”

Myös Vaikuttava Työnantajabrändi syntyy konkreettisten esimerkkien voimasta. Emme jätä työnantajakuvallista viestintäämme argumenttien ja sloganien varaan vaan todennamme esimerkein, mitä olemme, edustamme ja tarjoamme.

Tämä on tuttua meille esimerkiksi rekrytoijien roolissa. Jokainen työhakemuksia ja haastatteluita paljon läpikäyvä tunnistaa saman. Kaipaamme hakijoilta heidän esittämien väittämiensä todeksi näyttämistä. Jos he kertovat meille osaavansa jotain tai omaavansa kokemusta jostain, ammattimainen rekrytoija pyytää haastateltavaa kertomaan konkreettisia esimerkkejä ja aitoja tilanteita, joissa ehdokas on hyödyntänyt väittämäänsä taitoa tai ominaisuutta. 

Meihin kohdistuu samat odotukset väittämiemme ja lupaustemme todeksi näyttämiselle työnantajina. Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan tarinoiden ja esimerkkien roolista vaikuttavuuden ja uskottavuuden aikaansaamisessa. Käytän jaksossa esimerkkinä pitkäaikaisen personal trainerini, Sportsladyna tunnettua Hanna Antti-Poikaa ja hänen vastikään ilmestynyttä kirjaansa “Sinä onnistut – tee elämäntapamuutos ja toteuta unelmasi.”

Tarinat ja esimerkit vetävät puoleensa ja auttavat muistamaan

Kuvaileva kertominen, esimerkkien antaminen tai jopa tarinan kerronta parantavat merkittävästi viestimme läpimenoa ja muistijäljen syntymistä osaajayleisössämme. Tarvitsemme samaistumisen pintoja inspiroituaksemme. Konkreettiset esimerkit auttavat meitä käsittämään asioita paremmin. Esimerkin näyttäminen vaikuttaa myös uskottavuuteemme. Yksilö tai yritys, joka puhuu, väittää ja lupailee paljon, muttei kykene näyttämään puhumaansa toteen ei lopulta ole kauhean uskottava. 

Tuossa kirjassaan Hanna kertoo oman tarinansa kautta yhden esimerkin elämäntapamuutoksen käynnistämiseen ja erityisesti pysyvän elämäntapamuutoksessa onnistumiseen. Hän jakaa lukijalle omat kokemuksensa, oppinsa, vastoinkäymisensä ja voittonsa.  

Hän olisi voinut kirjoittaa taas yhden hyvinvointioppaan, joita mahtuu tänä päivänä tusinaan jo parisen kymmentä. Mikä ne lopulta erottaa toisistaan? Ei juuri mikään. Sen sijaan hän päätti kertoa asiansa havainnollistavana, opettavana ja toivonmukaan myös kannustavana tarinana. Kaikki vinkit, neuvot, ohjeet ja opit, joita hän kirjassaan jakaa ovat valintoja, joita hän itse lopulta päätyi tekemään, ja joita hän voi siksi suositella.

Samalla tavalla kuin Vaikuttava Työnantajabrändi -metodissa yrityksen tavoittelema osaaja onkin työnantajabrändi-tarinan sankari ja yritys tarinan opas, myös Hanna on tässä kirjassaan vain opas lukijalle, jonka omasta tarinasta tässä on lopulta kyse. Hänen haluamansa viesti menee todennäköisesti perille merkittävästi tehokkaammin ja vaikuttavammin tarinana kerrottuna.

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App

Jakson kesto: 37:05 min

Tämä jakso ei ole kaupallinen yhteistyö.

Miksi ns. perinteinen työnantajakuvan kehittäminen ei toimi kasvuyrityksille

Perinteinen työnantajakuvaa koskeva viestintä pyörii yrityksen itsensä ympärillä. Yritykset olettavat, että sen yleisö olisi todella kiinnostunut kuulemaan yrityksen tarpeista, ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista. Silloin, kun sisällöstä oli vielä pulaa, tämän tyyppinenkin sisältö saattoi hyvinkin voittaa huomion. Nykyään huomion voittaminen yleisölle epärelevantilla sisällöllä on haastavaa, ellei jopa mahdotonta.

Tyypillinen EVP-, eli employee value proposition on hyvä esimerkki työnantajakuvaa koskevasta viestistä, joka ei useinkaan aukea yrityksen ulkopuoliselle yleisölle. Tämä johtuu siitä, että tyypillinen EVP on kuin kokoon puristettu slogan. Se varmasti pitää sisällään paljon asiaa, mutta sen asian tietää, tuntee ja ymmärtää vain yrityksessä jo pitkään työskennellyt. 

Lisäksi perinteinen työnantajakuvan kehittäminen näyttää olevan jatke rekrytointimarkkinoinnille: sitä tehdään osana rekrytointiprosessia ja vain silloin, kun rekrytoidaan. Jos rekrytarpeita ei ole, eetteri hiljenee kyseisen yrityksen osalta.

Työnantajakuvaviestien yhdistäminen rekrytointiin ei kuitenkaan ole missään nimessä huono asia tai vääränlainen tapa toimia. Päinvastoin! Se on erinomainen taktiikka rekrytointionnistumisten maksimoimiseksi. Mielestäni silloin ei vaan voi puhua varsinaisesti employer brandingistä. Korkeintaan työnantajakuvan kehittämisestä osana rekrytointimarkkinointia.

Summaan vielä, miltä perinteinen työnantajakuvan kehittäminen mielestäni näyttäytyy nykyään, kun meillä on niin valtavasti laajentunut työkalupakki käytettävissämme:

  • Puhumme itsestämme ja omista tarpeistamme.
  • Käytämme kieltä, jota ulkopuolinen ei aina ymmärrä.
  • Kerromme viestejä, jotka eivät sisällä ulkopuoliselle vastaanottajalle juurikaan mitään hänelle merkityksellistä.
  • Viestimme ovat tosiasiassa kohdennettu aktiivisille työnhakijoille. Jätämme passiivisen hakijayleisön potentiaalin hyödyntämättä.

Perinteinen työnantajakuvan kehittäminen on enemmän rekrytointimarkkinointia kuin varsinaista työnantajakuvan kehittämistä yrityksen kokeman osaajapulan taltuttamiseen. Se toimii varmasti silloin, kun kilpailua ei juuri ole ja vaihtoehtoja riittää. Me huomasimme, että moderneille kasvuyrityksille se ei kerta kaikkiaan riitä. Perinteisen työnantajakuvan kehittämisen toimenpiteet eivät ole riittävän vaikuttavia ja merkityksellisiä tavoittelemille, kysytyille osaajille.

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.