#124 Miten strategia ja suunnitelma eroavat toisistaan? | Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast

Strategia ja suunnitelma ovat kaksi eri asiaa. Parhaimmillaan ne ovat tukiessaan toinen toistaan. Jostain syystä strategia ja suunnitelma sekoittuvat myös keskenään. Yksinään strategiasta ei ole juuri mitään hyötyä. Yksinäinen suunnitelma on pahimmillaan sarja irtonaisia ideoita, joista uupuu punainen lanka. 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa kiteytetään, miten strategia ja suunnitelma eroavat toisistaan. Koska kyseessä on Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast, tarkastelemme asiaa tietysti HR-markkinoinnin näkökulmasta.

Strategia ja suunnitelma: tehokas työpari, yksinään usein saamattomia

Monessa yrityksessä on jo tehty tai pohditaan ja budjetoidaan työnantajabrändin tai työnantajakuvan kehittämistä. Budjetoinneissa varataan sivuun rahaa joko strategiatyöhön tai työnantajakuvan viestintäsuunnitelmaan. Ottaen huomioon, kuinka paljon ja kuinka pitkään HR-markkinointi on ollut reaktiivista ja ad hoc -ideointia, tämä on erittäin hieno kehityssuunta. Valitettavasti nämä kaksi nähdään toisensa korvaavina toimenpiteinä, kun itse asiassa suunnitelma seuraa strategiaa.

Strategia on vasta piirustus, havainnekuva siitä, miltä valmiina näyttää. Suunnitelma purkaa strategian tarkempiin toimenpiteisiin, aikatauluttaa, budjetoi ja delegoi tehtävät. Työstä vastaava johtaa strategian jalkauttamista suunnitelman avulla. 

Ilman toimeenpanemista yhtä tyhjän kanssa

Valmistahan ei tule varmuudella, ellei suunnitelmaa toimeenpanna. Yksinään strategialla ei ole mitään virkaa. Suunnitelman laatiminen ilman strategiaa on vain sarja irtonaisia ideoita. Strategia ja suunnitelma ovat ajatuksia paperilla, ennen kuin ne pannaan toimeen.

Tavoitteiden saavuttaminen ja halutun vaikuttavuuden aikaansaaminen edellyttää:

  • Strategiaa, joka muodostaa havainnekuvan siitä, miltä on tarkoitus valmiina näyttää.
  • Suunnitelmaa, joka yksilöi, aikatauluttaa, budjetoi ja delegoi toimenpiteet, joilla valmis on tarkoitus synnyttää.
  • Toimeenpaneminen on vasta se vaihe, jossa alkaa tapahtua. Kun siinä toimeenpannaan suunnitelmaa, joka on johdettu strategiasta, saadaan todennäköisimmin aikaan sitä, mistä on isossa kuvassa eniten hyötyä, ja josta on katsottu syntyvän paras arvo ja ROI yritykselle. 

Näin käytetyt resurssit, eli panoksemme hinta muuntuu todennäköisimmin takaisin yritykseen palautuvaksi arvoksi. Tätä rahakirstun päällä istuva johto edellyttää kaikilta, jotka tulevat rahaa ja resursseja kinuamaan, tai ura-askeleita pyytämään. Siksi sinunkin kannattaa oppia strategisen työn koko kaari, ja ymmärtää strategian ja suunnitelman erot sekä toimeenpanemisen rooli.

Minkälainen on hyvä strategia? >>

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 27:37 min

Jakson sisältö

  • Työnantajabrändistrategian ja työnantajakuvastrategian todennäköiset erot
  • Mikä on employer branding -strategia, eli työnantajabrändistrategia?
  • Miten työnantajabrändistrategia eroaa rekrytointistrategiasta?
  • Miten rekrytointistrategia eroaa rekrytointimarkkinointistrategiasta?
  • Strategian tehtävä
  • Strategian ja suunnitelman keskeiset erot
  • Mitä (HR-markkinoinnin) suunnitelma tyypillisesti sisältää?
  • Missä vaiheessa suunnitelman sisältämät toimenpiteet yleensä budjetoidaan?
  • Miten strategia ja suunnitelma tukevat toisiaan?

Työnantajabrändi, tavoitteet ja mittarit >>

Työnantajabrändin rakentamisen tavoitteet >>

The Three Types of HR Marketing >>

Artikkeli julkaistu alunperin 20.1.2020

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.

Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa

Blog header #eminenblogissa Työntekijälähettilyys - Eminen suositukset kesälaitumille
31/05/2023

Työntekijälähettilyys – Eminen suositukset kesälaitumille

Saattaisit pitää myös näistä
Blog header #eminenblogissa Työnantajamielikuvan kehittäminen ja budjetti
06/09/2023

Työnantajamielikuvan kehittämisen budjetti

YouTube Thumbnail #146 Figuring out this thing called life, career and being a great boss with Suzy Welch  - Building a modern, magnetic employer brand podcast with Susanna Rantanen
01/09/2023

Videohaastattelussa Suzy Welch: Inspiroiva työura, hyvä johtajuus ja kokonaisvaltainen elämä

Blog header #eminenblogissa Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa
05/06/2023

Sosiaalinen rekrytointi osana rekrytointistrategiaa