Strategia ja suunnitelma ovat kaksi eri asiaa. Parhaimmillaan ne ovat tukiessaan toinen toistaan. Jostain syystä strategia ja suunnitelma sekoittuvat myös keskenään. Yksinään strategiasta ei ole juuri mitään hyötyä. Yksinäinen suunnitelma on pahimmillaan sarja irtonaisia ideoita, joista uupuu punainen lanka.
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa kiteytetään, miten strategia ja suunnitelma eroavat toisistaan. Koska kyseessä on Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast, tarkastelemme asiaa tietysti HR-markkinoinnin näkökulmasta.
Strategia ja suunnitelma: tehokas työpari, yksinään usein saamattomia
Monessa yrityksessä on jo tehty tai pohditaan ja budjetoidaan työnantajabrändin tai työnantajakuvan kehittämistä. Budjetoinneissa varataan sivuun rahaa joko strategiatyöhön tai työnantajakuvan viestintäsuunnitelmaan. Ottaen huomioon, kuinka paljon ja kuinka pitkään HR-markkinointi on ollut reaktiivista ja ad hoc -ideointia, tämä on erittäin hieno kehityssuunta. Valitettavasti nämä kaksi nähdään toisensa korvaavina toimenpiteinä, kun itse asiassa suunnitelma seuraa strategiaa.
Strategia on vasta piirustus, havainnekuva siitä, miltä valmiina näyttää. Suunnitelma purkaa strategian tarkempiin toimenpiteisiin, aikatauluttaa, budjetoi ja delegoi tehtävät. Työstä vastaava johtaa strategian jalkauttamista suunnitelman avulla.
Ilman toimeenpanemista yhtä tyhjän kanssa
Valmistahan ei tule varmuudella, ellei suunnitelmaa toimeenpanna. Yksinään strategialla ei ole mitään virkaa. Suunnitelman laatiminen ilman strategiaa on vain sarja irtonaisia ideoita. Strategia ja suunnitelma ovat ajatuksia paperilla, ennen kuin ne pannaan toimeen.
Tavoitteiden saavuttaminen ja halutun vaikuttavuuden aikaansaaminen edellyttää:
- Strategiaa, joka muodostaa havainnekuvan siitä, miltä on tarkoitus valmiina näyttää.
- Suunnitelmaa, joka yksilöi, aikatauluttaa, budjetoi ja delegoi toimenpiteet, joilla valmis on tarkoitus synnyttää.
- Toimeenpaneminen on vasta se vaihe, jossa alkaa tapahtua. Kun siinä toimeenpannaan suunnitelmaa, joka on johdettu strategiasta, saadaan todennäköisimmin aikaan sitä, mistä on isossa kuvassa eniten hyötyä, ja josta on katsottu syntyvän paras arvo ja ROI yritykselle.
Näin käytetyt resurssit, eli panoksemme hinta muuntuu todennäköisimmin takaisin yritykseen palautuvaksi arvoksi. Tätä rahakirstun päällä istuva johto edellyttää kaikilta, jotka tulevat rahaa ja resursseja kinuamaan, tai ura-askeleita pyytämään. Siksi sinunkin kannattaa oppia strategisen työn koko kaari, ja ymmärtää strategian ja suunnitelman erot sekä toimeenpanemisen rooli.
Minkälainen on hyvä strategia? >>
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa
Jakson kesto: 27:37 min
Jakson sisältö
- Työnantajabrändistrategian ja työnantajakuvastrategian todennäköiset erot
- Mikä on employer branding -strategia, eli työnantajabrändistrategia?
- Miten työnantajabrändistrategia eroaa rekrytointistrategiasta?
- Miten rekrytointistrategia eroaa rekrytointimarkkinointistrategiasta?
- Strategian tehtävä
- Strategian ja suunnitelman keskeiset erot
- Mitä (HR-markkinoinnin) suunnitelma tyypillisesti sisältää?
- Missä vaiheessa suunnitelman sisältämät toimenpiteet yleensä budjetoidaan?
- Miten strategia ja suunnitelma tukevat toisiaan?
Työnantajabrändi, tavoitteet ja mittarit >>
Työnantajabrändin rakentamisen tavoitteet >>
The Three Types of HR Marketing >>
Artikkeli julkaistu alunperin 20.1.2020
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.
Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.