Stoppi sisältöpulalle – 3 helppoa tapaa somesisältöihin

Emmeköhän me ole jo valmiita porukalla nyökkäämään ajatukselle, että kuvapankkikuvat on jo niin nähty. Passé. Erityisesti työnantajakuvan tarinallistamisessa ja työntekijäkokemusten yhteydessä niiden sijoittelu on huonoin mahdollinen. Kyse on uskottavuudesta, huomiosta ja kiinnostavuuden lunastamisesta. Sisällöillä on suuri merkitys mielikuvatyötä tehtäessä, ja vaikka markkinointi olisi kuinka suunnitelmallista, hirveän monella sisällöntuotanto jää toteutusta vaille.

Haluatko luoda aitoa kuvaa yrityksestänne työnantajana, mutta teillä on rajalliset resurssit luoda sisältöä? Tässä kolme vinkkiä, joilla pääset pitkälle.

 

1. Sisällöntuotantospurtti

Yhtenä, kahtena päivänä kvartaalissa saatte jo paljon aikaan. Vaikka et tietäisi koko vuoden kaikkia sisältötarpeita (ja harva tietää), on olemassa sisältöjä joille on työssämme HR-markkinoinnin ja työnantajakuvan tarinallistamisen parissa aivan eritystä jatkuvaa tarvetta. Näitä ovat kuvat ihmisistänne. Luonnollisissa tai mahdollisimman luonnollisen kaltaisissa vuorovaikutustilanteissa, kanssakäymisissä, toimistomiljöössä, työn ääressä. Laajakuvin ja yksityiskohdin, näkökulmaa mielikuvituksen mukaan varioiden. Koska työnantajakuvan tarinallistaminen ja esimerkiksi rekrymarkkinointi tähtää aina potentiaalisten työnhakijoiden haarukkaan, tavoite on luoda kiinnostava, aito, erottuva ja samaistuttava kuva – tänne minä voisin haluta töihin, tällaisten ihmisten kanssa pääsisin työskentelemään, näkisin kyllä itseni täällä. Monella alalla, jolla on pikemminkin osaajapula kuin hakijatungos, ei voida tyytyä viestimään hakijoille, vaan tarve on luoda jatkuvasti kiinnostavaa mielikuvaa yrityksestä. Erityisesti potentiaaliset kollegat, työn sisältö ja johtamis- ja organisaatiokulttuuri kiinnostavat, kun haviteltu osaaja harkitsee työpaikan vaihtoa.

Tavoite on luoda kiinnostava, aito, erottuva ja samaistuttava kuva – tänne minä voisin haluta töihin, tällaisten ihmisten kanssa pääsisin työskentelemään, näkisin kyllä itseni täällä.

Ole siis valmiina kameran kanssa, kun teille tulee seuraava tiimipäivä, yhteislounas tai vaikka jouluillallinen. Älä kritisoi liikaa taitojasi tai materiaalin laatua, nappaa tässä vaiheessa kuvia ja videopätkiä ajatuksella enemmän on enemmän. Tulet vielä kiittämään itseäsi.

 

2. Sisältöpankki

Paikka jonne keräätte sisältöä ympäri vuoden. Sieltä voi napata otoksia kampanjoihin ja muokata vaikka ilmoitusten ja tiedotteiden yhteyteen, käyttää työnantajabrändimarkkinoinnissa ja lisätä someen sesonkien ja ajankohtaisten julkaisujen yhteyteen. Kuulostaako hyvältä? Tämä on mahdolllista ja vieläpä todella helposti. Tarvitset käytännössä yhden sitoutuneen henkilön ja tältäkin vain muutaman tunnin kuussa keräämään, jaottelemaan ja ylläpitämään sisältöä sopimassanne paikassa (Google Drive tai muu teille looginen, mieluiten netin välityksellä laitteesta riippumatta toimiva tiedostojen tallennuspaikka). Näin materiaali on aina mukana ja käytössä tarpeen mukaan eri ihmisillä ja osastoilla.

Pelkät tekstimuotoiset julkaisut eivät kerta kaikkiaan riitä huomion saamiseksi. Missään mediassa. Kuvapankkikuville sanottiin jo heipat, ja brändikatalogissa on vain ne 5 harkittua otosta joille on jo paikka suurten asiakasmarkkinointijulkaisujen paraatipaikoilla. Kun tilanne on jo päällä, monesti sisällöntuotanto on liian raskas toteuttaa, ja tyydytään samaan vanhaan sisältöön tai sisällöntuotannon vaikeutta huokaillaan ja sysätään viime tinkaan. Sisältöpankin ollessa saatavilla, tuska on heti huomattavasti pienempi.

 

3. Saman sisällön hyödyntäminen moneen eri tarkoitukseen

Jatkan ajatuksesta ”älä kritisoi liikaa sisällöntuotantotaitojasi”. Tämä on hama, johon ikävästi kapsahdetaan jos tekeminen on uutta. Sisällöntuotantoa pidetään kalliina ja vaikeana, vaikka resurssi olisi sisäinen (ulkoistettuna sitäkin monimutkaisempaa). Monesti riittää, että tähän työhön saa tukea, ideoita ja ennen kaikkea hyväksynnän (ja kiitoksen). Brändikuviin palkataan poikkeuksetta ja ymmärrettävästi ammattikuvaaja, mutta jatkuva, tarpeesta kumpuava sisällöntuotanto ei ehdi odottaa tuotantoprosessia, eikä tarvitsekaan.

Kuvitellaan tilanne, että olette ottaneet onkeenne kohdat 1 ja 2. Nyt sisällön hyödyntämisvaiheessa eri medioiden vaatimukset ja niksit on hyvä tuntea, jotta osataan luoda varioivaa, kiinnostavaa ja kanavakohtaisesti sopivaa sisältöä. Samasta sisällöstä on nimittäin moneksi. Tässä vaiheessa julkaisutoiminnan ammattilainen antaa arvoa päivittyvälle sisällölle ja monipuoliselle syötteelle, jota on ympäri vuoden tarjolla.

 

Yksi sisältö, monta käyttökohdetta:

  • Yksi kuva voi toimia sekä rekrymarkkinoinnissa, että urasivuilla ja blogissa
  • Sama kuva eri tavalla rajattuna tuo uuden näkökulman (erityisesti vaakamallisesta kuvasta saa monipuolisen hyödyn)
  • Kuvista voi tehdä kollaaseja eri teeman mukaisesti
  • Tulevaa tapahtumaa voi puffata julkaisemalla edellisestä tapahtumasta kuvia
  • Rekrymarkkinointiin otettu kuva voi toimia sitaattitekstin kanssa yhdistelmänä somessa erityisen hyvin orgaanisena julkaisuna sekä mainoksena

 

(Esimerkkinä kuvakaappaus asiakkaamme Esri Finlandin rekrykampanjasta)

 

  • Blogin kuvitusta voi käyttää somessa

 

(Kuvakaappaus meidän Instagramista, jossa julkaisemme blogin pääkuvan ja lisäämme linkin profiiliin aina uusimpaan kirjoitukseen)

 

  • Videopätkistä voi saada sopivalla leikkauksella urasivujen headervideon (kuten asiakkaallemme Interquestille toteutimme)
  • Uravideosta voi palastella lyhyempiä kokonaisuuksia some-videoiksi
  • Snapchat-videon voi tallentaa ja ladata YouTubeen tai Facebookiin (harkiten)

 

Teen itse hyvin mielelläni töitä asiakkaiden kanssa, jotka tuettuina tuottavat itse sisältöä ja minä kokoan heidän kanssaan niistä toimivia kokonaisuuksia. Tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti järjestetään yhdessä myös sisältöspurtin kaltaisia päiviä, jolloin olen mukana ottamassa kuva- ja videomateriaalia ja esimerkiksi haastattelemassa asiantuntijoita. Lisäksi tuotamme yhä enemmän videotarinoita yrityksestä työpaikkana. Samasta sisällöstä on moneen, ja kumppanina pystymme hyödyntämään samaa tietoa ja materiaalia eri tavalla kootusti useassa paikassa.

 

Virkistyisikö teidän sisällöntuotanto näillä ideoilla?

 

(Artikkelikuva: PicJumbo)

***

Lue seuraavaksi sisällöntuotantoon liittyen:

> Näin öljyät kuivanrapsakat uratarinat ja erottaudut kilpailijoista

Blog image Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing
21/09/2024

Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing

Blog header with texh Does your career offer fix a job seeker's problem
18/09/2024

Fixing your ideal job seeker’s problem with your career offer – a paradigm shift!

These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram

Employer Branding vs. EVP Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison
04/09/2024

Employer Branding vs. EVP: Unpacking the Mystery with a Funky Restaurant Comparison

Saattaisit pitää myös näistä
Blog image Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing
21/09/2024

Mastering Persuasive Communication in Direct Sourcing

Blog header with texh Does your career offer fix a job seeker's problem
18/09/2024

Fixing your ideal job seeker’s problem with your career offer – a paradigm shift!

These are the three best performing content on Instagram
11/09/2024

These are the three best performing content on Instagram