Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Puhutaanko sellaisesta arkipäiväistyneestä aiheesta kuin sosiaalisen median käyttäminen?

Jostain syystä olen saanut viime aikoina Linkedinissä hurjan määrän InMaileja, joissa minulle myydään erilaisia ohjelmistokehittämisen palveluita.

Aloin jo pohtimaan, mitä sellaista profiilissani lukee, että se on otettu selkeänä kutsuna myydä minulle ohjelmistokehittämisen palveluita? 

Ensimmäisiin viesteihin jaksoin vastata vielä. Kiitin yhteydenotosta. Kerroin samalla, ettei aihe ole minulle lainkaan relevantti, eli olennainen. Aika nopeasti kyllästyin toistamaan itseäni. 

Sosiaalinen media on paikka, jossa ihmiset verkostoituvat ja harrastavat sosiaalista kanssakäymistä. Jos tutustumisen jälkeen tuntuu siltä, että voisi jatkaa keskustelua myös sosiaalisen median ulkopuolella, näin tehdään. 

Kylmä myynti ei ole verkostoitumista eikä sosiaalista kanssakäymistä. Kylmä myynti sosiaalisessa mediassa on oikeastaan vain ärsyttävää.

Meillä kaikilla on omat mieltymyksemme sosiaalisen median suhteen. Yhteistä meille kaikille sosiaalisia medioita yksityishenkilöinä käyttäville näyttää kuitenkin olevan se, että emme halua ventovieraiden ihmisten aloittavan tutustumista yrityksen myyntispiikillä. 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, mitä sosiaalisen median yksityiskäyttö voi opettaa meille sosiaalisen median yrityskäyttöön liittyen.

Sosiaalisen median käyttäminen 

Yritykset käyttävät sosiaalista mediaa tiedottavaan viestintään, tuotteiden ja palveluiden markkinointiin ja myyntiin, brändiä rakentavaan markkinointiin, rekrytointiin sekä asiakaspalveluun.

Yksilöt, eli yritysviestien vastaanottajat käyttävät sosiaalista mediaa pääasiassa:

  • tuttujen kanssa tapahtuvaan sosiaaliseen kanssakäymiseen ja kuulumisten vaihtamiseen,
  • tiedon, kokemusten ja ajatusten vaihtamiseen samasta aiheesta kiinnostuneiden ihmisten kanssa,
  • ajankohtaisten uutisten seuraamiseen ja jakamiseen,
  • harrastuksiin ja omaan vapaa-aikaan liittyvään ymmärryksen kasvattamiseen,
  • työuran edistämiseen,
  • kulutustuotteiden ostamiseen sekä
  • viihdekäyttöön.

B2B-yritykset ovat valitettavan usein suorastaan surkeita sosiaalisen median käyttämisessä. 

Sen sijaan taitavia sosiaalisen median käyttäjiä löytyy kuluttajatuotteita myyvien yritysten parista. Tämä johtuu näiden yritysten suurista ja todellisille osaajille vetovoimaisista markkinointibudjeteista. 

Kun sinulla on taito ja tekemisen lahja, haluat tietysti päästä hyödyntämään sitä. B2B-yritysten markkinointibudjetit ovat usein niin olemattomia, ettei niillä vedetä puoleensa todellisia osaajia.

B2B-yrityksen sosiaalisen median käyttö

B2B-yritysten someprofiilien takana tapahtuu kummallisia. Yksityiskäyttäjä alkaa räpeltämään yrityksen nimissä usein jotain sellaista omaa ja outoa, jota hän ei itse haluaisi seurata tahi vastaanottaa sosiaalisen median käyttäjänä.

Erityisesti silloin, kun yrityksellä ei ole resursseja asiantuntijaosaamisen hankintaan, siis palkkaamiseen tai palveluiden ostamiseen, tulee erityisen tärkeäksi kiinnittää huomiota siihen, miten yrityksenä tai yrityksen asialla sosiaalisessa mediassa toimitaan.

Korostan tätä siksi, että resurssien puute johtaa hyvin nopeasti sosiaalisen median käyttämiseen vain omien tarkoitusperien edistämiseen. 

Hyvä nyrkkisääntö yrityksen asialla sosiaalisessa mediassa toimimiseen on seuraava:

Sosiaalinen media on erinomainen paikka tutustumiseen ja suhteiden rakentamiseen, eli deittailuun. Eteneminen on hyvä hoitaa sosiaalisen median ulkopuolella.

Sosiaalinen media on erinomainen paikka tutustumiseen ja suhteiden rakentamiseen, eli deittailuun. Eteneminen on hyvä hoitaa sosiaalisen median ulkopuolella.

Treffeillä voi keskustella etenemisestä, mutta henkilökohtaiset asiat kannattaa hoitaa toisaalla. 

Sokkotreffeillä ei välttämättä käy hyvin, jos ryhtyy suoraan asiaan. Ellei tiedä varmuudella vastapuolen olevan samalla asialla.

Pointtini on se, että jokainen meistä käyttää sosiaalista mediaa yksityishenkilönä tosi oikein. Mutta yrityksen profiilin takaa tai yrityksen asialla oman profiilin takaa toimimme juuri siten, mikä meitä yksityishenkilönä sosiaalisessa mediassa hyvin usein tuppaa vain ärsyttämään.

Pointtini on se, että jokainen meistä käyttää sosiaalista mediaa yksityishenkilönä tosi oikein. Mutta yrityksen profiilin takaa tai yrityksen asialla oman profiilin takaa toimimme juuri siten, mikä meitä yksityishenkilönä sosiaalisessa mediassa hyvin usein tuppaa vain ärsyttämään.

Kun yritys päätyy tekemään itse, tekijöiden kannattaa pitää kirkkaana mielessä, mikä minua itseäni somessa inspiroi ja kiehtoo, mikä taas ärsyttää.

Sinulla ja minulla on sosiaalisen median käyttäjinä erinomainen käsitys siitä, mikä saa meidät kiinnostumaan, seuraamaan ja käyttämään aikaamme jonkin tietyn profiilin julkaisuihin. 

Ja jos ei itse käytä sosiaalista mediaa lainkaan, silloin ei ehkä kannata olla itse ensimmäisenä kollegoita ohjeistamassa siitä, miten yrityksen nimissä toimitaan.

Kuuntele jakso Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastista

Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App:issa

Jakson kesto: 35:59 min

Jakson sisältö:

  • Miten sosiaalisen median käyttäminen yrityksen asialla eroaa omasta sosiaalisen median käytöstä?
  • Mitä hyödyllistä Informaatioajan Hakijan Polku opettaa meille sosiaalisen median käyttämisestä yrityksen nimissä?

Jaksossa mainittu Informaatioajan Hakijan Polku >>

Huom! Tämä Hakijan Polku koskee meitä jokaista sosiaalisessa mediassa. “Hakija” ei viittaa pelkästään työnhakijaan. Se viittaa myös Tiedon Hakijaan, Inspiraation Hakijaan, Uusien Tuttujen Hakijaan, Palveluiden Hakijaan jne.

Kun haluamme vaikuttaa viesteillämme ihmiseen, on tärkeää ymmärtää, miten tuo ihminen käyttäytyy. Hakijan Polku kiteyttää yksilön käyttäytymisen vaiheet silloin, kun haluamme vaikuttaa häneen viestillämme.

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.

Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.