”Some ei ole riittävä rekrytointikanava” – Let us disagree

Tämä Talouselämän tebatti nostatti käsikarvat pystyyn. Olemme Eminessä auttaneet kymmeniä ja kymmeniä asiakkaitamme löytämään ja houkuttelemaan osaajia somessa (myös niitä perinteisempien alojen kokeneita konkareita). Olemme itse palkanneet työntekijöitä toteuttamalla haut ainoastaan somessa.

Toisin kuin jutun kirjoittaja väittää, rekrytointi somessa edellyttää huomattavasti enemmän panostusta kuin rekrytointi niin, että julkaistaan haku auki te-toimiston sivuille ja herran haltuun. Rekrytointi somessa ei tarkoita sitä, että tehdään Facebook-statuspäivitys, jossa kerrotaan, että nyt olisi tällaista haussa. Tai sitä, että julkaistaan maksullinen LinkedIn-hakuilmoitus ja jäädään odottelemaan hakijoita kädet ristissä.

Rekrytointi somessa edellyttää eri kanavien mahdollisuuksien tuntemista ja taitoa soveltaa noita mahdollisuuksia rekrytointiin.

Onnistuminen somerekryssä edellyttää sitä, että tiedetään missä hakijakohderyhmä liikkuu, mitkä ovat heidän mielenkiinnon kohteensa ja millaiset viestit heihin iskee. Rekrytointi somessa edellyttää myös eri kanavien mahdollisuuksien tuntemista, taitoa soveltaa mahdollisuuksia rekrytointiin sopiviksi, sekä taitoa optimoida näkyvyyttä. Ihan kuin markkinoinnissa, myös rekrymarkkinoinnissa viesti, jakelu ja toisto ovat kaiken A&O.

Some tarjoaa uskomattoman hyvät mahdollisuudet tavoittaa ja ennen kaikkea sitouttaa juuri oikea kohderyhmä, oli kyseessä sitten keski-ikäiset rakennusalan insinöörit, kolmevitoset ohjelmistokehittäjät tai kakskymppiset ”diginatiivit”. Ja mikä parasta (ja ehkäpä olennaisinta), some mahdollistaa vuorovaikutuksen yrityksestä kiinnostuneiden kanssa. Rekrytoinnin hakuaika EI ole pelkästään työpaikkailmoituksen julkaisemista ja passiivista odottelua. Some mahdollistaa aivan eri tasoisen dialogin yritysten ja potentiaalisten työnhakijoiden välillä. Ja se, joka ei ole vielä tähän herännyt, saa voivotella hakijapulaa hamaan tulevaisuuteen.

Tunsitko piston sydämessäsi? Ei se mitään, apu on lähellä. Jos haluat kuulla, miten some voidaan valjastaa tukemaan työnantajakuvan rakentamista tai rekrytointia, ole ihmeessä yhteydessä.

experience(at)emine.fi, p. 045 169 2495, @TweetingIida

Kuva on napattu täältä.

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding