Case SOK – 6 kk koulutusjakso antoi sysäyksen strategisen työnantajakuvaviestinnän tekemiselle

Kuvittelepa tilanne. Elät kiireistä HR-asiantuntijan arkea. Samaan aikaan työpöydälläsi ovat niin rekrytoinnin kuin yrityksesi työnantajakuvan kehittämisen tavoitteet. Aika on rajallista, joten tehtäviä on priorisoitava. Haluat varmistua, että toimenpiteet, kehitysprojektit ja yhteistyöt, joihin ryhdyt, tuottavat takuulla lisäarvoa yritykselle. Haluat välttää harha-askeleet ja edetä tehokkaasti kohti tavoitteita.

Sitten sinulle tarjoutuu tilaisuus varata kalenteristasi aikaa muutama tunti kuukausittain, jonka saat käyttää samanaikaisesti:

  • selkeän työnantajakuvan viestintäsuunnitelman luomiseen tuetusti,
  • suunnitelman konkreettisen toteuttamiseen ja tulosten mittaamiseen,
  • työnantajakuvan strategisen kehittämisen opiskeluun ja oman osaamisesi laajentamiseen sekä
  • muiden samassa tilanteessa olevien, työnantajakuvan kehittämisen käynnistysvaiheessa olevien kollegoidesi kanssa sparrailuun ja yhdessä oivaltamiseen!

Tarttuisitko siis tilaisuuteen, jossa voisit paitsi laajentaa omaa osaamistasi, myös tuottaa näkyvää ja mitattavaa lisäarvoa liiketoiminnallenne?

Case sok työnantajakuvan kehittäminen Harju & Koskinen referenssi

SOK:n työnantajakuvasta vastaavat Meri ja Ilona päättivät osallistua Eminen 6 kk koulutusjaksolle

”Meillä oli keväällä 2021 juuri sopiva hetki varata aikaa ja paneutua työnantajakuvan systemaattisen kehittämisen käynnistykseen. Päätöksemme kollegani Merin kanssa osallistua Eminen sparrausjaksolle ikään kuin pakottaisi meidät pysähtymään aiheen ympärille tekemään tarpeellista ajatustyötä. Lisäksi saman alan kollegoiden kanssa asiasta sparraaminen säännöllisesti 6 kk ajan olisi next level -mahdollisuus”, sanoo Ilona Harju, SOK:n HR-asiantuntija.

Keväällä 2021 Emine ja SOK järjestivät yhteistyössä yhteensä 6 kuukautta kestävän online-koulutusjakson työnantajakuvan kehittämisen käynnistämiseen. Siihen osallistui SOK:n Ilonan ja Merin lisäksi 10 HR-asiantuntijaa, henkilöstöpäällikköä sekä rekrytointiasiantuntijaa S-ryhmän alueosuuskaupoista ympäri Suomen. Talon sisäinen koulutuskokonaisuus auttaisi luomaan yhtenäisiä käytäntöjä sekä konkreettisia askelmerkkejä työnantajakuvan kehittämiseen läpi organisaation.

”Itselläni oli tarve löytää ajankohtaisia näkemyksiä ja oppeja, miten strategista työnantajakuvan kehittämistä kannattaa juuri nyt tehdä. Tarve syntyi, kun aloin saada omalle pöydälleni sekä SOK:n että koko S-ryhmän työnantajakuvan kehittämistehtäviä”, komppaa Meri Koskinen, SOK:n HR-viestintäassistentti.

Meri Koskinen referenssi sok työnantajakuva Eminen koulutusohjelma

Koulutusjakson kahden ensimmäisen kuukauden aikana osallistujat kävivät läpi Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpgn vetämän Näin käynnistät työnantajakuvan kehittämisen sosiaalisessa mediassa -verkkokurssin. Se tarjosi osallistujille teoriaosaamista työnantajakuvan kehittämisen käynnistykseen. Sen jälkeen oli vuorossa Eminen Siirin vetämä neljän kuukauden mittainen, säännöllisistä online-sparraussessioista koostuva sparrausjakso.

Sparrausjakson aikana osallistujat työstivät omalle organisaatiolleen liiketoimintastrategiaan perustuvaa työnantajakuvan kehittämisen viitekehystä sekä toimenpidesuunnitelmaa, jota ryhtyivät lopulta jalkauttamaan Eminen Siirin ja toistensa sparraamana.

Jaksolla luotiin selkeä viestintäsuunnitelma, jota myös lähdettiin toteuttamaan käytännössä

”EB-viitekehys meille SOK:lle on konkreettinen tuotos, joka saatiin työstettyä valmiiksi asti sparrausjakson aikana. Meillä ei ole ollut vastaavaa aiemmin ja se on nyt auttanut meitä osaajakohderyhmien priorisoinnissa tulevaisuuden liiketoimintatarpeisiimme nähden. Olemmehan organisaationa kuin mustekala, jonka kaikki lonkerot ovat eri osaajakohderyhmiä. Näistä olemme nyt löytäneet strategiset priorisoinnin kohteemme”, Ilona kertoo.

SOK:lla pohditaan jatkuvasti paljon sitä, miten työnantajakuvaa voidaan kehittää strategisesti vastaamaan tulevaisuuden liiketoimintatarpeita. Isossa talossa on tärkeää suunnitella toimenpiteet tarkoin, mutta kyetä viemään suunnitelma myös konkretian tasolla toteutukseen.

”Kun kiireisenä ihmisenä osallistun johonkin koulutukseen tai muuhun yhteistyöhön, toivon aina saavani siitä jotakin kättä pidempää. Tällä sparrausjaksolla keskustelu ei jäänyt siihen, että somepresenssi on tärkeää, jne. Saimme oikeasti konkreettisia työkaluja strategisen viitekehyksen ja suunnitelman luomiseen, somepostausten ideointiin sekä sisällön kustannustehokkaaseen tuottamiseen”, Ilona sanoo.

”Olen iloinen, että teimme ensin hyvän suunnitelman. Meillä on sen johdosta työlle konkreettiset tavoitteet ja mittarit, joita nyt seuraamme. Parhaillaan on tosi kiinnostavaa päästä aikaansaatujen mittaustulosten perusteella suunnittelemaan ensi vuotta. Paras sparrauskokonaisuudesta saatu hyöty onkin ollut tulevaisuuden tarkka ja systemaattinen suunnittelu. Tiesimme teoriassa, mitä meidän pitäisi tehdä, mutta jakso antoi meille sysäyksen ja konkreettiset työkalut lähteä edistämään sitä”, Meri komppaa.

Työnantajakuvan viitekehykseen kirjaamiensa tavoitteiden ja mittareiden pohjalta Ilona ja Meri suunnittelevat seuraavaksi, millaisin toimenpitein ensi vuoteen lähdetään ja millä tavoin suunnitelmaa mahdollisesti pitää muokata.

Ilona Harju referenssi sok työnantajakuva Eminen kanssa

Millaista on yhteistyö Eminen kanssa?

”On ollut mukavaa tehdä eri yhteyksissä yhteistyötä, jonka olen kokenut aina lisäarvoa tuottavaksi. Emine on pieni ja ketterä organisaatio, ja eminaattoreihin on aina helppo ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä sekä kysyä apua. Eminaattorit tunnistavat tarpeemme helposti ja haastavatkin usein meitä. Aina, kun pohdimme tiimin kesken tulevia osaajamarkkinoinnin tarpeitamme, mietimme, mitä lisäarvoa Emine voisi tuoda pöytään”, Ilona sanoo.

Aikaa vievimpiä osuuksia työnantajakuvan kehittämisessä on säännöllinen sisällöntuotanto. Ilonan ja Merin suunnitteleman viitekehyksen pohjalta Eminen Siiri onkin toiminut apukäsinä myös sisällöntuotannossa. SOK:n dataosaajien kohderyhmälle tuotettiin viimeisimpänä blogiartikkeleita ja somesisältöä.

”Oli huojentavaa tietää, että saadaan takuulla hyvät ja mielenkiintoiset sisällöt ja postaukset blogiin sekä sosiaaliseen mediaan. Saimme Eminen Siiriltä tosi hyvät tekstit datakohderyhmälle”, Meri kertoo.

”On tosi tärkeää voida luottaa siihen, että kumppani tuottaa priimaa. Antaisin yhteistyön kokonaisuudelle arvosanan 10. Siihen päästiin lisäksi asiakkaan kuuntelulla, tarpeeseen vastaamisella, selkeällä viestinnällä sekä joustavuudella, oli tarve sitten aikataulullinen tai mikä vain”, Ilona sanoo.

Seuraa SOK:ta Linkedinissä!

Lue lisää Eminen ja asiakasystäviemme yhteistöistä:

Case Varian Finland: Osaamista siirtävä työnantajakuvan kehittäminen

Case Valmet Automotive – Autoteollisuuden murros kuorruttaa rekrytoinnin arkea sekä sokerilla että chilillä

CASE OP – Miten OP:n teknologiaorganisaatiossa kehitetään yhtä IT-alan vetovoimaisinta työnantajakuvaa?

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]