Sisältömarkkinointi on uusi musta: nollabudjetin vinkit

Haluatko tietää, miten minä olen rakentanut kahden pienyrityksen brändit verkossa nollabudjetilla? Henkilökohtaiset verkostomme ja vaikutuspiirimme ovat ihan hyvää luokkaa yritykselle ja tiimille, jonka koko on muutama henkilö, ikä 2 vuotta ja markkinointibudjetti tosiaan se nolla. Arvoa tällä on merkittävästi sekä meille itsellemme että kaikille asiakkaillemme. Tämän työn seurauksena meillä on puhemiehen asema tällä toimialalla. Meitä kuunnellaan, meiltä kysytään mielipiteitä, meitä seurataan ja meidän tuottamaamme sekä valittämäämme sisältöä jaetaan mielellään eteenpäin. Saamme jatkuvasti palautetta siitä, miten ”suurilta” vaikutamme. Verkossa mikä tahansa yritys voi olla suuri, oli markkinointibudjettia tai ei.

Sisältömarkkinointi on uusi musta

Olen rakentanut käytännössä sekä Eminen että Heebon brändit sosiaalisessa mediassa nolla-budjetilla omaa aktiivisuuttani sisältömarkkinoinnin keinoin jakamalla. Sinäkin voit tehdä saman tempun. Tarvitset vain jonkin verran kirjoitustaitoa, paljon näkemyksiä sinulle tärkeästä aiheesta sekä paneutumista sanomasi jakamiseen ja muiden auttamiseen sosiaalisessa mediassa.

Näyttökuva 2014-11-25 kello 20.41.57

Sisältömarkkinoinnissa hyödynnetään omaa osaamista, asiantuntemusta, näkemyksiä ja kokemuksia vastaanottajalle mahdollisimman kiinnostavan ja hyödyllisen tiedon tuottamiseksi.

Miten tuotan kiinnostavaa sisältöä verkkoon?

Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on aina aktiivisen yleisön saaminen ja kasvattaminen. Miksi muuten näkisit vaivaa? Uskottavuuden ja houkuttelevuuden kasvaessa arvo alkaa valua bisneksen puolelle inboundina sekä myynnin että avointen hakemusten muodossa.

Sisällön tuottaminen käy työstä. Sinulla täytyy olla koko ajan jotain uutta ja innostavaa kerrottavaa, jotta yleisö kiinnostuu, kommentoi ja jakaa sitä eteenpäin. Tyhjille seinille puhuminen on ihan yhtä puuduttavaa ja turhauttavaa somessa kuin fyysisissä kohtaamisissakin.

”Jokaista avunpyyntöä vastaan suosittelen jakamaan tai tuottamaan ainakin kaksinkertaisen määrän laadukasta sisältöä, josta hyötyjä on joku muu kuin yrityksenne.”

Laadukkaan sisällön tuottaminen ja tarjoaminen on myös tarpeellista, mikäli tuuttaat itse eetteriin jatkuvasti avunpyyntöjä. Avunpyynnöiksi luokittelemme esimerkiksi työpaikkailmoitukset, myyntispiikit, yrityksenne mainospuheet, tarjoukset ynnämuut sellaiset, joissa sinä itse olet saamapuolella. Jokaista avunpyyntöä vastaan suosittelen jakamaan tai tuottamaan ainakin kaksinkertaisen määrän laadukasta sisältöä, josta hyötyjä on joku muu kuin yrityksenne.

Ihan ensiksi suosittelen valitsemaan teeman, jonka haluat ottaa omaksesi. Sisällöntuottaminen jostain teemasta on tapa rakentaa henkilöbrändiä tai yritysbrändiä systemaattisesti.

#1 Mieti, kuka teemasta on kiinnostunut ja miksi.

Se ohjaa sinua kirjoittamaan tavalla, josta on arvoa ja hyötyä vastaanottajalle.

#2 Löydä uusia kulmia teeman ympäriltä.

Samasta aiheesta voi kirjoittaa ainakin 5 eri kulmasta. Groove Digital Marketingin jutussa oli hyvät esimerkit. Aiheena katukyltit.

  • Kuka keksi ensimmäisen katukyltin?
  • Mitä ensimmäisessä katukyltissä oli?
  • Mihin ensimmäinen katukyltti pystytettiin?
  • Miksi katukyltti keksittiin ylipäätään? Mihin tarpeeseen se toi ratkaisun?
  • Miten modernia katukyltti -järjestelmää ohjataan?

Tuossa jutussa on monta muutakin mielenkiintoista vinkkiä sisällöntuottamiseen. Kannattaa lukaista.

#3 Älä unohda jakaa SEO-optimoitua sisältöäsi

Meilläkin on vielä pitkä matka siihen, että ihmiset kävisivät sivuillamme varta vasten hakemassa sisältöä. Jonkin verran sitä jo tehdään, mutta ei lähimainkaan riittävästi. Tuottamaamme sisältöä ei siten kannattaa jättää yksinomaan Eminen sivuille hautumaan. Se kannattaa sekä hakukoneoptimoida (SEO) että viedä suoraan sinne, missä kohderyhmä liikkuu.

Viisaammat tietävät kertoa seuraavat perusneuvot hakukoneoptimointiin:

1) Keskity tiettyihin avainsanoihin

2) Muodosta kysymyslauseita, jotka sisältävät edellä mainittuja avainsanoja

3) Optimoi otsikot ja URL:it

4) Ankkuroi avainsanat linkeiksi

SEO-optimointi ei kuitenkaan riitä. Jaa työsi tuotokset verkostoillesi. Mitä enemmän tuotat ja jaat hyödyllistä sisältöä, sitä enemmän keräät seuraajia. Mitä enemmän aktiivisia seuraajia verkostoosi saat, sitä vähemmän loppujen lopuksi tarvitset maksullisia palveluita uskottavuuden ja tunnettuuden rakentamiseen.

Bloggaamisen lisäksi voit tehdä sisältöä esimerkiksi videon, kuvakollaasien tai infograafien muodossa. Visuaalisten aistien työllistäminen toimiikin sosiaalisessa mediassa monesti tekstiä paremmin. Tämäkin teksti alkaa olla jo liian pitkä ja jos sisältö ei ole tuonut riittävästi uutta asiaa, siirryt kohta seuraavaan juttuun. Harjoittelu tekee mestarin. Erilaiset listat ovat toimivimmat. Suosittelen satsaamaan tähän aikaa, sillä se maksaa itsensä takaisin. Inboundina.

 

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua